Latexmudd och halskrage

Hej!
Jag tänkte sy en tuiliq, men jag kan inte finna någon som saluför latexmuddar och halskragar. Någon skom kan hjälpa mig?

Johan
 
Muddarna sys normalt i tuilikmaterialet, eventuellt kompletterade med ett kardborrband eller snöre för att försluta tätare.

Men vad skall du med halstätning till? En av tuilikens fördelar är att den tätar mot ansiktet istället för runt halsen. Rätt storlek på kapuschongen och ett (elastiskt) dragsnöre att spänna med runt ansiktshålet och runt nacken...

Björn
 
Halstätningar i latex är annars inga större problem att få tag på från en dykbutik och kostar inte så fasligt mycket. Tänk på att det är rätt stor skillnad på tätning och tätning och man får bekant vad man betalar för. Har hört att Vikings halstätningar ska hålla bra utan att kosta skjortan.
 
Hej Johan,
Kompisar till mig sydde/limmade sina tuiliks i neopren för några år sedan

http://www.qajaq.nl/content/view/33/1/lang,en/

Mycket varmt att paddla i, men jag tänkte att bilderna på sidan kan vara till hjälp eller till att ge inspiration.
Själv är jag mycket nöjd med min tuilik från Reed fast den är också varm i solsken. En annan färg än svart är att rekommendera om du tänkt använda den sommartid.

Lycka till!
Niklas
 
Tack så mycket för alla råd.

Nu har jag undersökt marknaden något. Lite dystert konstaterar jag att kostnaden för muddar, halskrage och tyg inte blir nämnvärt mycket mindre än vad Reed tar för sin tuiliq. I alla fall inte om man jämför skillnaden med arbetsinsatsen.

Johan
 
Jag paddlar sedan ett drygt år tillbaka med Reed´s "Stealth Cag". Den kan beskrivas som en lite tajtare tuiliq med löstagbar huva och dragkedja i halsen. Tycker den fungerar bra under de flesta förhållanden. Med dragkedjan kan jag reglera ventilationen efter väderlek och huvan går att justera så den smiter åt runt ansiktet.
En nackdel är att sömmen för det dubbelvikta materialet runt handleder och hals tar in vatten. Man bör klämma ut det före torkning för att undvika dålig lukt.
Kapellet har en öppningsbar ficka avsedd för pump. Den har visat sig fungera hyfsat som förvaringsutrymme för min 1,5 liters vätskebehållare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Iguanodon Torrdräkt - Trasig latexmudd ? Paddling allmänt 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.