Lapporten till Beisfjord??

Hej gott folk! Jag sitter och försöker planera sommarens vandring åt mig och pappa. Slogs av en idé förra året att det vore en härlig känsla att göra entré via lapporten och vandra hela vägen ut till norska havet. Så jag har några frågor om detta

1) Någon som har vandrat in via lapporten? Hur sen naturen ut? Många vad?

2) Jag tänkte vandra ner till vistasdalen via mårmastugan, hur många vandringstimmar tror ni det tar att ta sig Abisko Östra till Mårmastugan?

3) Hur ser leden ut från Unnas Allakas till Riksgränsen? Om farsan inte hinner tänker vi vandra upp till Riksgränsen från Unnas Allakas och så hoppar han på tåget där...


Vore väldigt tacksamt att höra vad någon annan tänker om detta!! Vill ju inte lura med farsan upp till fjällen för att vandra en "fix-idé" som jag fått om det är tråkig eller svårt terräng längs med rutten =)

Ha de gott!
 
Hej,

Kan bara svara för delen Abisko Östra upp till Lapporten. Den delen är lätt om man hittar rätt stig från början vid stationen, dock långt och segt motlut uppför hela tiden (jobbigt med tung packning från början?). Hittar man inte stigen eller tar fel stig kan det bli krångligt.

Mvh,
Rickard
 
Hej, tack för svaret! Jag lånade Grundstens bok om abiskofjällen så har fått svar på de flesta av mina frågor! himla bra bok!!

Har tänkt styra om turen och gå ner mot kebnekaise istället, verkar finare natur där än upp mot riksgränsen. Eventuellt vågar jag ta med farsan på trepassleden annars ner vi kaskavagge och in på kungsleden.

Så nu undrar jag om någon har erfarenhet av att vandra i Kebnekaisefjällen i mitten av September...

Men kanske lägger in ett nytt inlägg! =)
 
1) Någon som har vandrat in via lapporten? Hur sen naturen ut? Många vad?!

Jag vandrade den vägen från Abisko för många år sedan, förutom en mindre sjö och sank kring denna uppe i själva lapporten erbjuder den turen inga speciella svårigheter. Bra tältmöjligheter finns några km söder om lapporten.
 
Abisko till

Mårmastugan tar ca 1,5 - 2 dagar. Lättgånget vad jag minns. Värre ned mot Vistasstugan har jag läst men där har jag inte gått själv vi vände ned mot Leavavaggi jag och min far.

Att avsluta ned till Beisfjord har jag gjort på vintern. Fint! Finns några berghällar som kan vara blöta och hala sommartid på den rutten har jag läst i en tråd här på Utsidan sök på Beisfjord så hittar du inlägget..

Trepassleden är stenig och rätt tuff sommartid. Att gå via Nallo och Sälka är lätt och vackert.

Thure
 
Mårmastugan tar ca 1,5 - 2 dagar. Lättgånget vad jag minns. Värre ned mot Vistasstugan har jag läst men där har jag inte gått själv vi vände ned mot Leavavaggi jag och min far.

Att avsluta ned till Beisfjord har jag gjort på vintern. Fint! Finns några berghällar som kan vara blöta och hala sommartid på den rutten har jag läst i en tråd här på Utsidan sök på Beisfjord så hittar du inlägget..

Trepassleden är stenig och rätt tuff sommartid. Att gå via Nallo och Sälka är lätt och vackert.

Thure

Tack Thure!
Menar du 2 d från Abisko Östra via Lapporten?
Hur var den turen isåfall, Grundsten beskriver den som ganska snårig, är det värt "omvägen" för att göra en härlig entré till fjällvärlden via lapporten eller kommer det vara snår och sank?

Beisfjord får det kanske bli en annan gång för min del, lättare att lämna av pappa i Nikkaloutka ca 15 sep och sen får jag några dagars vandring för mig själv upp genom hela vistasdalen och en sista bastu i Alesjaure innan jag avslutar årets säsong =)
 
Ja

1,5 till 2 dgr från Abisko till Mårma. Minns inte att det var mycket snår men det här var drygt 35 år sedan.

Thure
 
Gått från Riksgränsen till Unna Alakas, finns några vad som kan vara besvärliga om det är mycket vatten, tänker bl a på det som är strax ovanför stugan vid Valfojokka.

Sedan när man går efter Katterjokk så följer man ibland vinter spåret och ibland inte, där gjorde jag tabben att följa fel och gjorde ett idiotvad med tanke på att jag var ensam :-/
 
Upp till Lapporten är det lätt. På södra sidan möter vide. Är det blött kan det vara jobbigt med "klet" upp till knäna. Har man tur finns det 2 lediga platser i Mårmstugan annars blir det till att tälta. Inte den jämnast tältplatsen. Ta det lugnt upp till passet. På andra sidan är det blockterräng och regnar det eller är blött gäller det att vara försiktig. Då tar det extra tid. Sedan är nedfärden till Vistas en fin upplevelse. Nästan som att flyga. Men det suger i benen även utför och låt inte farten bli för hög. Kommer man med eftermiddagståget skulle jag sätta av minst 2 dagar helst tre från Abisko till Vistas. Är det dimma eller faller snö uppe i Mårmapasset är det nog bäst att gå runt till Alesjaure.
 
Lapporten är bäst på avstånd :). Framförallt efter att man passerat den tills man korsar över mot Mårma är det bitvis rejält sankt - det bästa skodonet här är stövlar. Upp förbi Mårmastugan till passet är fint med utsikt över toppar och glaciärer, men vägen ner mot Vistas är bitvis rejält stenig.
Vad gäller vägen ner till Beisfjord från Hunddalen så är det efter en passage på en brant snölega ovanför en sjö en ganska häftig tur över stora hällmarker som spolades rena av en plötsligt tömd glaciärsjö i slutet på istiden. När man kommer ner i skogen var det, när jag passerade för många år sedan, dåligt utmärkt, så vi förlorade leden ett tag. Kan ju ha blivit bättre nu.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Evajar Videsnår och Nissonvággijohka( till Lapporten) Fjällvandring 12
pajaro Vandra till Lapporten? Fjällvandring 7
whoisbob Lapporten till Nikkaloukta? Fjällvandring 6
Mapalon Lapporten - värt en dag i videsnåret? Fjällvandring 5
Toblin Tältplatser lapporten nära abisko ? Fjällvandring 6
Vandrefalken1976 Abisko - Kebnekaisr/Nikkaluokta via Lapporten och Mårma i september? Fjällvandring 1
helmutlotti Lapporten Fjällvandring 3
Evelinaeng Frågor om turen: Abisko-Lapporten-Mårma-Vistas-Kaskavagge-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 6
ricksteam Genom och runt lapporten Fjällvandring 31
merthedman Förstågångsvandring Abisko - Lapporten. (Nybörjarvandrare) Fjällvandring 6
Mangesuperhero Trolltunga eller lapporten/abisko 2015? Fjällvandring 16
barkskog Nikkaluokta > Vistasdalen > Mårmas > Lapporten > Abisko Fjällvandring 2
peter notstrand Abisko - Lapporten Fjällvandring 2
BernerRutan Abisko-Lapporten Fjällvandring 4
johanbrask Abisko- Lapporten- mårmastugan- kebnekaise Fjällvandring 7
Markus_h Abisko-Lapporten-Vistasvaggi-Nallo-UnnaRäita-tarfala- Fjällvandring 5
abisko21 Webkamera mot Lapporten Fjällvandring 3
capman Lapporten??? Fjällvandring 3
jokanv97 Lapporten Fjällvandring 8
Parka Lapporten o Kåtotjåkka efter midsommar? Fjällvandring 9
pecka Viddjaskredet söder om Lapporten Fjällvandring 3
Ictory Från bårddetjåhkkå till sarektjåkka Fjällvandring 0
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 48
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Palmin Bussgods från Kiruna till Saltuloukta Fjällvandring 0
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.