Långvandring i USA (CYTC) och första trailangeln i Sverige

Efter att ha vandrat i USA i cirka 10 månader under 2025, vill jag uppmuntra andra till att ta chansen. Jag vandrade de tre lederna Appalachian trail, Pacific crest trail och Continental divide trail och återvände med erfarenheter jag aldrig kunnat föreställa mig.
Jag lägger denna tråden främst för att informera om att det är möjligt. Själv sökte jag vanligt B2 turistvisum, och ansökte sedan under vandringens gång om att få visumet förlängt. Det är lite mer jobb helt klart, men jag skulle göra om det i en handvändning.
Om någon vill se lite bilder från lederna, så finns det på instagram: j_intonature

De har i USA något som kallas för trailmagic och trailangels, något vi skulle bli bättre på här i Sverige, för att skapa en starkare gemenskap i- och omkring vandringsvärlden.
En av de tre svenskar jag hade turen att möta i USA var en härlig vandrare vid namn Thea Pisoni. Vi var båda inspirerade av vandringskulturen i USA, hur människor osjälviskt hjälper och stöttar vandrare på ett sätt som väcker både tacksamhet och ödmjukhet och bidrar till ett ökat intresse för såväl vandring och den gemenskap det kan erbjuda.
Thea blev nyligen utsedd till årets trailangel 2025 -den första någonsin i Sverige (Se FB Bergslagsleden)!
Hoppas detta kan inspirera fler att både våga sig ut, och att delta i vandringskulturen på olika nivåer.

Vilket härligt äventyr. Att vandra i nästan ett år! Det som är intressant med de leder du vandrat är variationen av naturtyper.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips