Långvandring i USA (CYTC) och första trailangeln i Sverige

Efter att ha vandrat i USA i cirka 10 månader under 2025, vill jag uppmuntra andra till att ta chansen. Jag vandrade de tre lederna Appalachian trail, Pacific crest trail och Continental divide trail och återvände med erfarenheter jag aldrig kunnat föreställa mig.
Jag lägger denna tråden främst för att informera om att det är möjligt. Själv sökte jag vanligt B2 turistvisum, och ansökte sedan under vandringens gång om att få visumet förlängt. Det är lite mer jobb helt klart, men jag skulle göra om det i en handvändning.
Om någon vill se lite bilder från lederna, så finns det på instagram: j_intonature

De har i USA något som kallas för trailmagic och trailangels, något vi skulle bli bättre på här i Sverige, för att skapa en starkare gemenskap i- och omkring vandringsvärlden.
En av de tre svenskar jag hade turen att möta i USA var en härlig vandrare vid namn Thea Pisoni. Vi var båda inspirerade av vandringskulturen i USA, hur människor osjälviskt hjälper och stöttar vandrare på ett sätt som väcker både tacksamhet och ödmjukhet och bidrar till ett ökat intresse för såväl vandring och den gemenskap det kan erbjuda.
Thea blev nyligen utsedd till årets trailangel 2025 -den första någonsin i Sverige (Se FB Bergslagsleden)!
Hoppas detta kan inspirera fler att både våga sig ut, och att delta i vandringskulturen på olika nivåer.

Skulle vara intressant att läsa lite mer om det året, typ en blog-post eller nåt, men förstår att det är en del jobb att få ihop. Har inte instagram så kan inte kolla på bilderna där men tänker att det blir lite rörigt att få en helhetsbild ändå...

Grattis till den bedriften! Helt otroligt gjort😊.
Själv lyckades jag bara göra PCT 2021 men jag är stolt ändå att ha kunnat göra det med 65 år efter jag gått i pension. Har (Swedish Fish) återvänt de följande åren för att slutföra de enstaka missade etapperna på grund av de många bränderna som var 2021. 98% är gjort. Tyvärr var en sträcka (Belden till Midpoint) avstängt igen på grund av brand när jag skulle äntligen fylla luckorna för gott. Men jag släppt det nu.
Längtar ditt i princip varje dag och särskild den vandringskulturen jag fick uppleva. 2021 fick man på grund av Covid vandra tillbaks till Harts Pass och glömmer aldrig de glada heja ropen jag mötte. Alla var så genuint glada att jag kommit i mål.
Hade jag varit yngre hade det blivit de andra också men inte under samma år, det hade jag även i unga år inte klarat.

Aktuellt

Vinn "Sarek: en biografi" av Claes Grundsten!

Författaren, fotografen och Utsidan-bloggaren Claes Grundsten har skrivit en bok om sin långa relation till Sarek. Här har du chansen att vinna den!

Starta din egen blogg på Utsidan!

Vill du nå ut med dina äventyr till över hundra tusen friluftsintresserade? Börja blogga på Utsidan! Här hittar du en guide över hur du kommer igång.

Äventyraren Tim Marklowski – stora bedrifter och liten miljöpåverkan

Tim Marklowski vill utmana bilden av de stora outdoor-äventyren. Under 2025 gjorde han flera extrema turer – med minimala CO2-utsläpp.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips