Långvandring i USA (CYTC) och första trailangeln i Sverige

Efter att ha vandrat i USA i cirka 10 månader under 2025, vill jag uppmuntra andra till att ta chansen. Jag vandrade de tre lederna Appalachian trail, Pacific crest trail och Continental divide trail och återvände med erfarenheter jag aldrig kunnat föreställa mig.
Jag lägger denna tråden främst för att informera om att det är möjligt. Själv sökte jag vanligt B2 turistvisum, och ansökte sedan under vandringens gång om att få visumet förlängt. Det är lite mer jobb helt klart, men jag skulle göra om det i en handvändning.
Om någon vill se lite bilder från lederna, så finns det på instagram: j_intonature

De har i USA något som kallas för trailmagic och trailangels, något vi skulle bli bättre på här i Sverige, för att skapa en starkare gemenskap i- och omkring vandringsvärlden.
En av de tre svenskar jag hade turen att möta i USA var en härlig vandrare vid namn Thea Pisoni. Vi var båda inspirerade av vandringskulturen i USA, hur människor osjälviskt hjälper och stöttar vandrare på ett sätt som väcker både tacksamhet och ödmjukhet och bidrar till ett ökat intresse för såväl vandring och den gemenskap det kan erbjuda.
Thea blev nyligen utsedd till årets trailangel 2025 -den första någonsin i Sverige (Se FB Bergslagsleden)!
Hoppas detta kan inspirera fler att både våga sig ut, och att delta i vandringskulturen på olika nivåer.

Skulle vara intressant att läsa lite mer om det året, typ en blog-post eller nåt, men förstår att det är en del jobb att få ihop. Har inte instagram så kan inte kolla på bilderna där men tänker att det blir lite rörigt att få en helhetsbild ändå...

Grattis till den bedriften! Helt otroligt gjort😊.
Själv lyckades jag bara göra PCT 2021 men jag är stolt ändå att ha kunnat göra det med 65 år efter jag gått i pension. Har (Swedish Fish) återvänt de följande åren för att slutföra de enstaka missade etapperna på grund av de många bränderna som var 2021. 98% är gjort. Tyvärr var en sträcka (Belden till Midpoint) avstängt igen på grund av brand när jag skulle äntligen fylla luckorna för gott. Men jag släppt det nu.
Längtar ditt i princip varje dag och särskild den vandringskulturen jag fick uppleva. 2021 fick man på grund av Covid vandra tillbaks till Harts Pass och glömmer aldrig de glada heja ropen jag mötte. Alla var så genuint glada att jag kommit i mål.
Hade jag varit yngre hade det blivit de andra också men inte under samma år, det hade jag även i unga år inte klarat.

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Grattis till den bedriften! Helt otroligt gjort😊.
Själv lyckades jag bara göra PCT 2021 men jag är stolt ändå att ha kunnat göra det med 65 år efter jag gått i pension. Har (Swedish Fish) återvänt de följande åren för att slutföra de enstaka missade etapperna på grund av de många bränderna som var 2021. 98% är gjort. Tyvärr var en sträcka (Belden till Midpoint) avstängt igen på grund av brand när jag skulle äntligen fylla luckorna för gott. Men jag släppt det nu.
Längtar ditt i princip varje dag och särskild den vandringskulturen jag fick uppleva. 2021 fick man på grund av Covid vandra tillbaks till Harts Pass och glömmer aldrig de glada heja ropen jag mötte. Alla var så genuint glada att jag kommit i mål.
Hade jag varit yngre hade det blivit de andra också men inte under samma år, det hade jag även i unga år inte klarat.
Tack! Ja visst är vandringskulturen otrolig! Jag skulle nästan försöka en gång till bara för att få uppleva den och leva ute i naturen på det sättet igen. Minnen för livet och längtan som aldrig tycks avta. Vill bara säga att jag träffade flera människor mellan 65 och 75, den äldsta var faktiskt 83.. så vem vet -kanske blir du lockad att återvända? Just variationen av människor gav mig inspiration om något. Jag får hålla med dig om bränderna, som tyvärr är ett växande problem. Det var verkligen riktigt obehagligt. Men inte avskräckande nog :)

Skulle vara intressant att läsa lite mer om det året, typ en blog-post eller nåt, men förstår att det är en del jobb att få ihop. Har inte instagram så kan inte kolla på bilderna där men tänker att det blir lite rörigt att få en helhetsbild ändå...
Så roligt att höra. Jag har aldrig tänkt att andra skulle vara så intresserade att höra om mitt äventyr, men visst har jag tänkt att jag ska skriva ihop alla mina meddelanden, anteckningar och brev till en sammanhängande berättelse. Det är nog trots allt det mest berikande och omtumlande jag gjort, och jag önskar fler fick uppleva allt vad det kan innebära att ta steget och ge sig ut på en längre vandring.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.