Långfärdscykling mot Nordnorge, en månad 2011

Tänker mig cykla norröver från Göteborg mot Nordnorge. Borta ca en månad.
Söker andra som är intresserade av att hänga på.

Cyklade Göteborg-norska gränsen för ett par somrar sen, följde Cykelspåret Bohuslän. Fint, men väldigt dåligt skyltat och mkt, mkt, trafik på en del av sträckan (och ingen väggren att cykla i).

När hade du tänkt cykla? Vilket tempo håller du? Att cykla är ett mycket vitt begrepp.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Norgecykling

Cyklade Got - Bergen för några år sedan. Väldigt bra cykelvägar i Norge, bra skyltat. De är hästlängder före Sverige.
Cyklar mest hela dagarna ute på tur. Distans blir oftast mellen 80 - 100 km, beroende på väder mm. Snitttempo oftast 15 k/h inkl kortpauser.
Tidsmäsigt flexibel, tidigast dock 15 maj.

Jag har funderat på att göra detsamma i sommar! Jag måste ta mig från Göteborg till Tromsö oavsett, och på något vis ska cykeln och en del prylar upp hit, så sällskap skulle vara fint. Har inte sommaren klar än, det ända jag vet är att den ska tillbringas på cykeln.

Jag har också tänkt göteborg till nordnorge i sommar.. Tidigast 16 juli..

Eller tvärtom.. Nordnorge till göteborg..

Cyklade Got - Bergen för några år sedan. Väldigt bra cykelvägar i Norge, bra skyltat. De är hästlängder före Sverige.
Cyklar mest hela dagarna ute på tur. Distans blir oftast mellen 80 - 100 km, beroende på väder mm. Snitttempo oftast 15 k/h inkl kortpauser.
Tidsmäsigt flexibel, tidigast dock 15 maj.

Var har du hittat välskyltade cykelvägar i Norge? På mina femhundra mil i somras hittade jag bara ett fåtal, sporadiskt skyltade vägar som konsekvent gick på sämsta möjliga väg och gärna slutade i en jättestigning på E18. De flesta jag träffade undvek cykelleder just pga detta, för att undvika dödsfall, utmattning och haverier.

Jag kan tänka mig att följa med på en del av sträckan om det blir i Augusti, har tre veckor semester då.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips