Långcykling på racer?

Jag tycker att racrar(och cyclocrossar) kan bli lite mysko när packningen hamnar för långt bak. Eftersom det är ont om utrymme att flytta fram packningen tycker jag att de funkar best med relativt lite packning, då annars fötterna slår i.
Ett alternativ som jag inte provat men som borde funka bra är ju en stor sadelväska. Kombinerar man en stabil stor sadelväska med en lagom stor ryggsäck så räcker kanske utrymmet även för annat en kreditkortstouring? Alternativt kanske man kan flytta fram tyngdpunkten i packningen genom att packa det tunga så långt fram som möjligt exempelvis i en sadelväska och sen använda vanliga cykelväskor för lätt och utrymmeskrävande packning.
Carradice har tillsynes genomtänkta sadelväskor som jag funderar på.
 

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Kolla efter t.ex. en Kona Sutra: http://konaworld.com/09_sutra_sg.cfm

Stålram, tyngre men går att svetsa om den spricker när man är ute på långtur. Massa fästen för pakethållare, low-riders (väskfästena fram), skärmar och liknande.

Bockstyre för bättre ergonomi och möjligheter att placera om händerna.

Skivbromsar hjälper till att stanna ett tunglastat ekipage, sliter inte heller sönder fälgarna.

Häggs tycks ha ett par storlekar av 2008an hemma, ring och hör med honom (men se till att ha gott om tid att prata på ;): http://www.haggs.nu/catalog/product_info.php?cPath=332_334_357&products_id=1828

Jag har en 2006:a och är nöjd förutom att bakhjulet var dåligt byggt, kanske måndagsexemplar. Det är dock alltid värt att låta kolla erkerspänningen och sådant innan man sticker ut på långtur.

Det mesta man behöver veta i mekväg står att läsa här: http://parktool.com/repair/

Update: Komponentspec. etc. för 2008 års Sutra här: http://konaworld.com/08_sutra_w.htm
 
Senast ändrad:
Jag kan varmt rekommendera en Merida Speeder.

Köpte min dels med tanke på att ha den till och från jobbet (2x12 km) och våga lämna den obevakad på stan men även med tanke på den då stundande cykelsemestern. Köpte till en pakethållare där bak för packningen.

Cykelsemester var förlagt i Provence vilket innebär en hel del bergscykling. Cykeln hade inga problem med att ta sig uppför (eller nerför) vare sig vägarna kring Gorges du Verdon eller Mont Ventoux med 15 kg packning.

Mats
 
Tack så jättemycket för alla tips!!

Det ser ut som så att jag köper mig en gammal racer att träna på, i väntan på bättre ekonomiska tider. Begagnad eller ej så är den lätt att pendla med, och inte särskilt stöldbegärlig heller. Sen hoppas jag på att kunna vara snål nog att ha sparat ihop till en cross eller touringcykel (jag får väl prova båda). Är ganska förtjust i bockstyre, så det blir nog ändå något sådant snarare än hybridcyklarna med rakt styre, även om de faktiskt verkar väldigt prisvärda.

Vad har ni för erfarenhet av Kona (av Jake the Snake-typen) eller Scott, som har några trevliga crossmodeller? Egentligen för dyrt, men det ska väl gå någon gång i framtiden...

I väntan på våren förbereder jag mig inför långtourandet genom att lära mig meka lite grand (dvs skruva isär och undersöka på bästa läkarstudentmanér) en uråldrig racer som stått på vinden och skräpat de senaste 20 åren. Börjar utveckla lite moderskänslor för eländet och undrar därför - är det troligt att man kan hitta komponenter som skulle kunna passa till en så gammal cykel? Ramen verkar nämligen vara i bra skick, och den är dessutom lagon stor. Det vore ju rätt kul att ha renoverat upp en cykel (nästan) själv..
 
Ett alternativ som inte nämnts i den här tråden är en cykelkärra/trailer. Fördelen med en sådan är att du inte behöver byta något på den befintliga cykeln, förutom att eventuellt stärka bakhjulet. Det finns både en- och tvåhjuliga. Om du på förhand vet att du enbart ska cykla på asfaltsvägar och inte "offroad" så kanske en tvåhjulig vore en mer skonsam lösning för både dig och racern. Jag talar inte av egen erfarenhet här utan spekulerar hejvilt :)

Vanliga enhjuliga kärror är Extrawheel och Bob yak. Exempel på en tvåhjulig är Carry freedom y-frame, som finns i två storlekar. Det finns även liknande billigare varianter från andra tillverkare.

http://www.biketrailershop.com/catalog/index.php
 
I väntan på våren förbereder jag mig inför långtourandet genom att lära mig meka lite grand (dvs skruva isär och undersöka på bästa läkarstudentmanér) en uråldrig racer som stått på vinden och skräpat de senaste 20 åren. Börjar utveckla lite moderskänslor för eländet och undrar därför - är det troligt att man kan hitta komponenter som skulle kunna passa till en så gammal cykel? Ramen verkar nämligen vara i bra skick, och den är dessutom lagon stor. Det vore ju rätt kul att ha renoverat upp en cykel (nästan) själv..

Det kan gå rätt bra om cykeln inte har för mycket specialare som inte är kompatibla med vad du kan hitta hos dina lokala cykelhandlare/reparatörer. Var bor du? Det finns bra mekhjälp på nätet. Park Tools och Sheldon Brown. http://www.parktool.com/repair/ http://www.sheldonbrown.com/

Thure
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips