Lång vandring planeras.

Jag planerar att göra en lång vandring (ca. 3 månader) ensam i Sarek med omnejd. Min tanke är att göra ett mer eller mindre fast basläger i eller utanför Sarek för att därifrån göra kortare dagsturer eller 2-3 dagars turer med ett enmanstält under en hel sommar.
Jag har gjort en ensam vandring i Sarek tidigare och många ensamvandringar i övriga sverige men aldrig så här lång.
Jag skulle vilja veta om någon har lite info på hur tidigt man kan GÅ ut i Sarek, alltså när kan man räkna med att man kan lämna skidorna hemma??

Alla andra tips om länga vandringar är också mycket välkomna!

/Johan
 
Söker du på sarek så lär du hitta mycket info. Samma fråga kommer varje vår. Jag skall nog också ensamvandra i krokarna i sommar. Padjelanta och Sarek. Vet inte hur länge dock?

Problemet är väl inte snön i juni för maj går väl fetbort. Problemet är väl att vattestånden är så höga att vaden är väldigt tuffa?
[Ändrat av crazy 2006-05-01 kl 15:14]
 
Intressant.

Jag har inte varit ute på något tillnärmelsevis lika långt - drygt 2 veckor är mitt max - men jag blir både nyfiken och sporrad när jag hör talas om något liknande det du har ambition att göra.
Svårigheten att göra detta i just Sarek måste ha med provianteringen att göra. Eftersom det är under sommarmånaderna du tänker vara ute måste du ju bära in all utrustning. Om du inte anlitar medarbetare som kommer in med proviant, så måste du med jämna mellanrum ta dig till Kvikkjokk, Staloluokta, Ritsem eller Saltoluokta. Att ta sig till och från dessa platser från centrala Sarek tar flera dagar.
Under en så lång utevistelse måste man ju också räkna med att slitaget på nödvändig utrustning blir ganska hård. Ett väl tilltaget "reparationskit" med möjlighet att reparera såväl skor och kläder som rygga och tält är av nöden.

Du får säkert fler och bättre tips av de här på Utsidan som är vanare än jag vid lite större expeditioner.

Berätta gärna här på Utsidan hur dina planer framskrider.

Lycka till!

HåkanF
 
MAJJEN; sa:
Om du inte anlitar medarbetare som kommer in med proviant, så måste du med jämna mellanrum ta dig till Kvikkjokk, Staloluokta, Ritsem eller Saltoluokta. Att ta sig till och från dessa platser från centrala Sarek tar flera dagar.

Njja. Viss proviant går ju att hitta i STF stugorna som inte torde vara mer än en längre dagsvandring bort beroende lite på var man är.
 
Tack för svaren!

När jag vandrade själv sist hade jag packning för 4 veckor vilket blev ca. 43 kilo på ryggen, det mesta var mat. Jag tror att smärtgränsen går någonstans där så jag antar att jag måste gå flera gånger eller ha med mig någon som hjälper mig in med all packning. Det är inget snack om att jag måste träna lite innan vandringens börja i alla fall!!!
 
En variant vore att dela upp maten i t.ex tre omgångar, en per månad. Och att posta dina proviantlådor till t.ex Staloluokta och Saltoluokta fjällstationer så de ligger där för dig att bara gå förbi och plocka upp. Kontaktar du fjällstationerna i förväg och meddelar ungefär när du ska hämta lådorna borde det gå bra. Vi har gjort motsvarande operation men postade då några proviantlådor till Camp Polcirkeln, nära Vuoggatjålme, och gick förbi där efter att ha vandrat över bl.a. Nasafjäll, plockade upp provianten och fortsatte norrut.

Raskesven
 
Hej, välj ett annat område där du kan fiske istället. För ett par år sedan vandrade jag genom jokkmok och arjeplogkomun under 4 veckor och fisket stod för större delen av maten den turen. Ökar vildmarksfaktorn och minskar vikten i säcken. God tur!
 
eremiten; sa:
Jag skulle vilja veta om någon har lite info på hur tidigt man kan GÅ ut i Sarek, alltså när kan man räkna med att man kan lämna skidorna hemma??

Eftersom du ska ha basläger och vara ute en längre tid så kanske det trots allt är en ide att skidra ut med pulka på den sista snön. På så sätt får du med dig mycket mat och utrustning.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
marusken Bra rutt för lång vandring i Kungsleden? Fjällvandring 5
christoffer_w Första lång vandring Fjällvandring 16
Thruhiker Dags för en lång nationell led? Fjällvandring 40
bastrummis GPS tracking på Fjället under lång tid - Hur? Fjällvandring 17
fekki Hur lång tid tar det att gå Keb-Nikkaluokta? Fjällvandring 7
Aleggs Nikkaluokta - Kebnekaise hur lång tid? Fjällvandring 9
kutmsta Hur lång tid kan det ta? Fjällvandring 0
-vickan- Hur lång tid tar det ca att gå upp till Keb? Fjällvandring 11
niduri Fin (lång)helgvandring nästa helg (!) Fjällvandring 1
pjurka Alesätno - Vistas hur lång tid? Fjällvandring 5
lantlollan hur lång vadarlina? Fjällvandring 20
jesper.holst Hur lång tid tar det? Fjällvandring 2
kmike Hur lång tid tar det? Fjällvandring 7
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.