hur lång vadarlina?

Vi är 3 tjejer som ska vandra i Sarek om någon vecka och det är min "uppgift" att fixa vadarlina. Ungefär hur lång och vilken typ av rep ska jag välja? Jag är den enda av oss som aldrig vandrat i svenska fjällen förut.
 
Lina?

Har knallat omkring i Sarek ett antal gånger och har aldrig haft någon "vadarlina". Skulle tro att du inte behöver någon och kommer du till ett vad där du inte kommer över utan så råder jag dig att vända och ta alternativ väg.

Börje
 
MYCKET FARLIGT!! Vada med omdöme istället

Jag skulle BESTÄMT avråda från fenomenet "vadarlina".

Två tunga skäl:
1:Ett rep släpande i en strid jokk medför bara en obalans och gör det svårare för den som vadar att bedömma sin balans. Om linan skall vara över vattnet måste den vara så spänd att det komplicerar situationen för den som vadar, som hela tiden måste kompencera för en varierande dragkraft (läs krafriga ryck) i vadarlinan.

2: När linan kommer under vattnet, finns risken att den fastnar i stenar på botten och vadaren är fast mitt ute i en jokk, i värsta fall fastklämd på rygg under vattenytan. Resten vill jag inte tänka......

Mitt råd är att sumpa vadarlinan och satsa på en bra vandringstav eller teleskopstav istället.

Och fram för allt, välj inte färdvägar med svåra vad om ni inte är mycket vana vadare. Om det är mycket vatten, som efter intensiva regn och varmt väder, vänta till flödet sjunker, flera timmar efter att regnet slutat och under tidiga morgontimmarna då smältvattenflödena är som lägst.

Antag att ni inte med säkerhet kommer över svåra vad, som Tielmavadet (korsningen mellan Rapadalen och Sarvesvagge, är tufft även vid "lågvatten") eller lulep vaijsajokk (stavning? , norra sidan av Rapadalen, c.a en dagsmarch från båtlämningen i Rapaselet, är en baggis vid lågvatten, livsfarligt vid högvatten då man får gå över på snöbryggor längre upp i sluttningen).

Planera för extra tid (=gå annan väg) och experimentera INTE med obskyra metoder som vadarrep, 30 kg extra sten i ryggsäcken etc

Låt nu inte denna "skräckpropaganda" avskräcka er bara, men vadrep är ingen bra lösning. Läs gärna någon bra beskrivning över området (exempelvis "Detta är Sarek", Tore Abrahamsson, (1993), de tidigare upplagorna från 1982 och 1973 är mer matnyttiga för klättrare..... eller Claes Grundstens "På fjälltur - Sarek - turbeskrivningar" (2000 och 1992?) ) vilka ger bra tips och hintar om svårigheter som kan dyka upp!

Ha en bra tur/ Peter
 
Bra med lina

lantlollan; sa:
Vi är 3 tjejer som ska vandra i Sarek om någon vecka och det är min "uppgift" att fixa vadarlina. Ungefär hur lång och vilken typ av rep ska jag välja? Jag är den enda av oss som aldrig vandrat i svenska fjällen förut.

Visst, ta med lina det skadar aldrig. Om jag minns rätt så använde vi oss av en lina kring 15 meter. 15-20 meter borde funka bra. Linan vi använde var kring 6 mm tjock som du hittar i byggaffär, järnhandel. Ingen märkvärdig eller dyr lina. Används linan rätt får man ändå en viss ökad säkerhet, vi använde själv en förra året inför ett vad över Tjågnorisjokka vilken vi inte skulle gett oss på utan att vara säkrade i ett rep. Efter en vandring ända från Akka genom Routessvagge känns det inte speciellt inspirerande att vandra tillbaka vid ett stopp som detta vid Tjågnorisjokka. Som tur var träffade vi ett par som hade en lina med sig... Nu vet jag vad som åker med nästa gång i Sarek, just in case!
/B
 
Vadarlina

Instämmer i Peters inlägg. Vadarlina är onödigt i bästa fall och i sämsta fall en risk. Om ni inte vadat förr så är det bättre att planera turen så ni slipper Telma o liknande. Tänk på att knäppa upp höftbälten o bröstremmar när ni vadar, ryggsäcken är inte till ngn hjälp om man ramlar.

Mikael
 
tack för era åsikter

Vi har som grupp stor erfarenhet av att vada, både i Sarek och i bl. a. Alaska, så dumdristiga tror jag inte vi är. Vi har aldrig tidigare vid vad använt lina, men vid sista vandringen i Sarek som mina vandrarkompisar gjorde så kände de precis som Bowall sa att nästa gång ska vi ha med en lina ifall att...

Men era åsikter är bra och det är aldrig fel att bli påmind om att det är bättre att välja den säkrare vägen än den snabba. Tack igen och önska gärna oss "3 brudar i fjällen" utan medföljande tönt (ursäkta, men var tvungen att anspela på detta klassiska inlägg!) gott väder och få myggor på vår tur!
 
lantlollan; sa:
Vi är 3 tjejer som ska vandra i Sarek om någon vecka och det är min "uppgift" att fixa vadarlina. Ungefär hur lång och vilken typ av rep ska jag välja? Jag är den enda av oss som aldrig vandrat i svenska fjällen förut.
Om man ska ha vadarlina så måste den vara något längre än den längsta passagen. Som lina duger en lätt, stark nylonlina.
Vadarlina kan vara bra men eftersom det är litet speciellt att vada med lina så bör man ha övat att vada med lina några gånger _innan_ man kommer i ett läge att man verkligen behöver den som säkerhetsutrustning så att man vet hur man ska gå tillväga. Det bästa är om man kan (läs: man bör) testa att ramla också... :)
Fanns det inte en artikel i något av de senaste numren av Utemagasinet om vadteknik med olika hjälpmedel?
 
Utemagasinet nr 3/2003...

...hade en del tips om vadning, bland andra ett med en märklig grafik där man skulle hålla i varandra och turas om att "runda" sin kompis och på så sätt komma över vadet. Liksom rulla över stående, om jag förstod rätt. Har aldrig hört talas om något liknande och tyckte mest att det såg ut att öka risken för att välta. Dessutom borde man bli yr...
 
Re: Utemagasinet nr 3/2003...

Hedman; sa:
...hade en del tips om vadning, bland andra ett med en märklig grafik där man skulle hålla i varandra och turas om att "runda" sin kompis och på så sätt komma över vadet. Liksom rulla över stående, om jag förstod rätt. Har aldrig hört talas om något liknande och tyckte mest att det såg ut att öka risken för att välta. Dessutom borde man bli yr...
Risken är väl att om den som står uppströms faller så drar han/hon med sig kompisen oxå. Som sagt, märklig metod.

/Håkan
 
Återupplivar en gammal tråd.


Min tanke är att endast använda vadarlina på följande sätt:

Vi är två som är minst 1,80-långa, om det är något vad där vi inte anser att det är någon säkerhetsrisk för oss att ta oss över men på gränsen för de som är runt 1,60 så skulle rep kunde användas där vi som är längst står i varsin enda och de som är kortare tar sig över med hjälp av repet.

Kommentarer och tankar på det?
 
Vi är två som är minst 1,80-långa, om det är något vad där vi inte anser att det är någon säkerhetsrisk för oss att ta oss över men på gränsen för de som är runt 1,60 så skulle rep kunde användas där vi som är längst står i varsin enda och de som är kortare tar sig över med hjälp av repet.

Två tankar:
1. Olika personer menar olika saker med "på gränsen". För en del går gränsen vid knäna, andra sätter den högre upp. Så det beror på var ni sätter denna gräns.
2. Fundera över vad om skulle hända med er metod om den som vadar (med stöd av linan) snubblar eller faller. Hur kan personen hjälpas eller tas iland på ett säkert sätt?

Jag och mina följeslagare har ibland använt lina (men utan att vi råkat ut för skarpt läge). Metoden har alltid varit att personen är fastbunden i ena änden medan den andra änden hålls säkert förankrad på en av stränderna (=någon som håller och vevar in, om möjligt med repet runt ett träd). Vid ett fall kommer då den som fallit att automatiskt föras in mot den strand som "ankaret" finns och kan sedan hjälpas i land.

Hälsar Hans
 
Jag är skeptisk till den tilltänkta metoden och undrar - även jag - hur en krissituation ska kunna hanteras. Samtidigt har jag svårt att se att 20 cm skillnad i kroppslängd skulle kunna ha en så avgörande inverkan på vadets svårighetsgrad. Jag tror helt enkelt att om de mer kortvuxna personerna upplever vadet som riskabelt så ska ni vända, vänta eller gå runt. Allra bäst är förstås att man genom god planering undviker platser där besvärliga vad kan förväntas. Ok, jag vet att detta utgör en begränsning av möjliga upplevelser..........

Vid ett enda tillfälle har jag använt lina vid vad, och då med den metod som Hans beskriver. Det var förmodligen ett dumdristigt vad, där linan gav oss en falsk känsla av trygghet. Jag är inte alls säker på att vi hade rett ut situationen vid ett fall. Efter detta har jag/vi inte medfört någon lina.

Hälsn Pelle
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.