Lamull eller microfleece?

Nu är vi inne på finlir. Vad väljer ni:

1) microfleece typ craft. ca 250 gram. Dyrt.
2) gammal lamullströja typ Lyle & Scott. Ännu dyrare. Väger 50-80 gram mer men är kanske liite tjockare.

Microfleece.
Jag har båda varianterna av tröjor (fast min lamullströja är från Benetton) och min Craft (som är skönt varm) blir nog valet på grund av att den torkar fort efer tvätt.

Microfleece Shift Athletic heter min tröja.

Annars är nog min favorit min Columbia microfleece eftersom den kostar 200:-

I Scottish basement köpte jag ett par tunna rätt glesa och lätta ylletröjor.
De har varit de varmaste och lättaste samt mest snabbtorkande ylletröjorna hitintills. Tvärr har jag inte sett deras efterföljare...
Microfleece i Polarguard, värmer bra, torkar snabbt och väger lite, märket är inte så viktigt men kvaliteten...

Aktuellt

På turskidor mellan stugor – ny bok guidar till svenska fjällen

I över 30 år har Oskar Karlin skidat mellan stugor i den svenska fjällvärlden. Nu har han samlat kunskaper, råd och tips i en 400 sidor tjock bok.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn ”Turskidåkning” av Oskar Karlin!

Med sin nya bok vill Oskar Karlin inspirera fler att upptäcka den svenska fjällvärlden på turskidor. Här har du chansen att vinna boken!

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.
Ull

för att det luktar mindre om man svettas ordentligt under några dagar.

Fleece är inte speciellt varmt per vikt. Den gamla fiberpälsen är faktiskt varmare per vikt.

Dun är överlägset i värme per vikt.

Thure

Måste jag välja en blir det givet ull pga värme/funktion vått men microfleece är ett ruggit bra/skönt mellanlager när det inte är alltför kallt. Torkar lätt i sovsäcken över natten sommartid när det är regnraise i fjällen-dåligt med torkmöjligheter.

johankse; sa:
Ull för det värmer både vått och torrt!

Thures sammanfattning OK.
VSB när jag sprang igår, iförd mitt varma ylleunderställ. Problemet var att jag sedan fick vrida ur ylleplagget, vilket sedan inte torkade på hela kvällen trots att det hängde på min handduksvärmare.

Aftonbladet eller Expressen?

Tack för era åsikter! Jag röstar på microfleecen på grund av att den torkar snabbare. Ett mellanlager borde inte börja stinka så snabbt hursomhelst.

Jag hade hoppats på en kommentar från lättviktsfantomen NUI oxå,,,

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips