Lampolja istället för fotogen?

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Ja får inte lågan att bli större än såhär även hur mycket jag pumpar...

Bilagor

• 20170908_190523.jpg
    20170908_190523.jpg
    30.1 KB · Visningar: 524
Antingen får du inte upp tryck (packning/läder läcker) eller så kommer det inte ut tillräckligt med bränsle, så att de behöver rensas

Tryck blir det för det pyser som tusan när jag tömmer tanken på tryck...hur rensar jag den? Skall man skuva av allt då...Ursäkta alla frågor men jag är ny på denna och ivrig på att få den att funka 😁

Ser lovande ut. Kanske bara sot under hatten? Lyft på hatten och borsta bort sotet. kör så köket en god stund och pumpa vartefter.

Kanske går brännaren bra sedan.

Thure

Prova först att rensa munstycket. Det gör man normalt med en "rensnål" som har rätt diameter för ditt munstycke. Bara att peta ett par gånger ned i det lilla hålet på munstycket. Man riskerar dock att bara peta skiten ned i hålet för att sen komma tillbaka. Ännu bättre (eller om du inte har rensnål) är att skruva bort munstycket och skölja det i lite fotogen i en filmburk eller liknande, samt blåsa rent med tryckluft. I värsta fall får man improvisera en rensnål av tunn ståltråd eller liknande, men man kan då skada hålet om man har otur.

Funkar inte ovannämnt får du bara fortsätta att demontera å rensa. Någonstans sitter det skit som blockerar flödet. Skölj tanken! brukar bli massa grums i de gamla köken som inte varit igång på länge.

Koks?

En brännare som använts mycket kan ha koksat igen.
Det finns metoder för att avkoksa brännaren.
Man kan även leta upp en ny brännare till köket.
/John

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips