Laminera paddel

Provar på att bygga lite paddlar av olika slag. Både från ett stycke och genom att laminera flera bitar ihop.

Limmet jag köpte är Väldigt trögflytande och svårt att få bitarna ihop. Någon som har tips på ett lim som funkar till paddlar/i vatten men som är tunnare och som man kanske kan rolla ut över träet? Det jag har kört är mer som såndär häftmassa man hade i skolan efter 5 sekunder utanför tuben. Sitter som berget dock.

Laminerings epoxi funkar förstås. Man kan också använda polyuretan bubbellim men då måste man ha högt limtryck, annars är det trevligt att använda eftersom det är enkomponents

Hans Friedel

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag har använt vanligt vitt trälim utekvalitet, till några enkelpaddlar. De håller bra.
Jag har för mig att Björn Thomasson nämner samma lim.

Svante

Färskt epoxi typ långsamt Araldit är mycket bra. Men med bra tvingar funkar många limmer fint. Är ditt lim färskt?

Thure

Lamineringsepoxi är tunnflytande och inträngande

Limma med lamineringsepoxi. Den du köper på tuber typ Araldit är förtjockad. Den rena epoxin är mer tunnflytande (lågviskös) och mer inträngande.
Se t.ex. NM Epoxi

Jens

Som Svante säger har jag limmat de flesta av mina paddlar med vanligt snickarlim (polyvinylacetat – den fuktsäkra varianten) och har hittills aldrig haft en limfog som fallerat. Paddlarna är normalt oljade, vilket skyddar på djupet. Lackar man paddlarna blir det viktigt med underhållet.
Epoxy har fungerat utmärkt också – men där är viktigt att det är lamineringsepoxy. Många "epoxylimmer" är i själva helt andra kemikalier och har helt andra egenskaper än lamineringsepoxy. De flesta limfabrikanter (som Araldit, casco m fl har t ex epoxylimmer i sitt sortiment, men också limmer baserade på polyuretan, metakrylat, silikonerade polymerer mm. De tuber man hittar ute i handeln har oftast mer epoxy i butikens presentation än i tuben – och inget ont i det bara man använder det till sådant det är tänkt för, och inte försöker bygga kajaker eller paddlar med det.
En varningsignal är om det står mer än epoxy på förpackningen (okej för lamineringsepoxy!), men står det epoxylim, epoxyprodukt, epoxyspackel, epoxyfärg etc kan man utgå från att innehållet är kemikaliserat till helt andra ändamål än de som den här tråden handlar om.
Polyuretanlimmer har jag haft lite problem med, gissningsvis beroende på för dåligt presstryck. Eftersom de skummar aggressivt pressar de isär trästyckena om de inte är mycket hårt hoppressade över hela limytan. De två paddlar jag limmat med polyuretan har båda fogar som långsamt öppnar sig.
Däremot har de paddlar jag limmat med karbamidlim (urealim) hållit utmärkt. Det kräver också hårt presstryck, men pressar i alla fall inte isär bitarna.

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips