Laisälven?

Är det någon som vet hur nära norska gränsen som Laisälven kan räknas som paddlingsbar med kanot? Det skulle vara kul med en paddlingstur från källflödet i området kring Nasafjäll ner till Adolfström.

Ingen som vet mer?

Finns det ingen som varit uppe vid Laisälvens källflöden vid Nasafjäll som kan avgöra om det är paddlingsbart eller ej?
Om man skulle gå från norska E6 så blir det mindre än 1 mil att traska innan man är uppe och det bör ju vara genomförbart men det förutsätter ju att det går att sjösätta en kanot.

Vilken sorts kanot jag tänkt använda är inte klart ännu, den bör inte väga alltför mycket samt att det ska rymmas 2 personer + packning.

Var aldrig åt det hållet när vi gick upp efter Laisan, vi genade och svängde norrut mot Smuolevagge redan vid Gavabakte. Men i rätt vattenstånd så går det nog att paddla med kanadensare. Som du säger, det är inte särskilt långt från E6 till norska sjön Lulep Svanjkajaure där man kan börja =)

Jag har vandrat från norska sidan upp på Nasafjäll och vandrat längs Laisälvens källflöden. Där skulle det beroende på vattenläge gå att paddla, men vissa delar är skummande och steniga. Blir nog en del bära på väg mot Laisstugan. Vek av innan Laisstugan så jag vet inte hur älven ser ut strax norr om stugan. Jag har också vandrat från Adolfström längs Laisälven men även då vikit av innan Laisstugan. Men nedströms Laisstugan blir det också en del bära, eftersom Laisälven en bit nerströms Laisstugan forsar vilt i kanjonliknande flöde. Efter det är det nog en behaglig paddling ner till Blassavardo, innan det igen troligt blir att bära en bit.

Paddelbart, men räkna med sammanlagt några km bära.

Raskesven

Det går att paddla Laisälven... vid snösmältningen... med besvär

Det finns en artikel i Ute någon gång mellan 85-92 där ett par killar beskrev hur de paddlat Laisälven från källorna runt maj (de fick vandra en bra bit och sedan använda den Gruman de paddlade som pulka innan de hittade paddelbart vatten) men det gick...

Kika på biblioteket så kanske du kan hitta upp artikeln. Tror att jag har en kopia liggande också någonstans - skall kika lite... återkommer om jag hittar den.

Har själv paddlat Laisälven från Laisvall och söderut och där är det fint men tyvärr bara vandrat norr om Adolfström men det är fint det också. Och den stora kanjon som ligger söder om Laisstugan är riktigt häftig - får Abiskojock att se ut som en rännil..

Lycka till med planerandet!

Vänligen/Dag.

Artikeln...

heter "från Laisälvens källor" och är skriven av Åke Malmberg. Utemagasinet är publikationen men tyvärr framgår det inte vilket år eller nummer den är införd och själv har jag glömt men jag anar att det var mellan 1986 och 1991 när jag aktivt bevakade området. Jag har artikeln inskannad men vill inte lägga upp den på detta forum utan lov av författaren.

Vänligen/Dag

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg