Laga trasig dragkedja!

Kan vara väldigt svårt, speciellt när det händer när man är ute vintertid!
Jag hade dock tur. Löparen på min Arc'teryx jacka gick i bitar just innan jag skulle bege mig iväg på en helg paddling. Då det var fästet för handtaget som gick av försvann även den fjäderbelastade låsfunktion och kedjan glider därför upp hela tiden.
Visst kan jag lämna den till butiken för vidare transport till Tyskland där de byter hela dragkedjan. Men det kostar skjortan och är helt onödigt då den i övrigt är i bra skick! ;)

Men på vildmarksmässan i våras såg jag något väldigt fiffigt. En svensk firma tillverkar en öppningsbar löpare som man bara knäpper på och är lätt att ta med om man är ute på tur!:
http://www.zipclip.se/page.asp

lopare_swe.gif

Då jag inte visste vad för storlek det var köpte jag fel modell och har ännu har inte kunnat byta. Men nu har jag beställt två nya av rätt storlek så jag får återkomma med en recension senare. Har ingen anknytning till företaget men tänkte att det kunde vara av intresse för er andra.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jo de där verkar smidiga, dock har jag inte haft möjligheten att testa dem i verkligheten.
Ett annat tips (och vanligt misstag) jag kan tipsa om.

Ni vet hur blixtlås ibland öppnar sig (bakom "löparen") efter att man stängt det.
Detta beror oftast på att löparen är utsliten och skall helst bytas.
MEN det finns en smidigare nödlösning.
Dra ner löparen så långt det går längs kedjad (altså maximalt öppnad)
sedan knackar ni på ovansidan så ni lixom trycker ihop löparen igen.

Då bör den fungera korrekt igen.
Rekomenderar dock att ni har något under också, svårt att klämma ihop den annars.

(Firar mitt första inlägg med skål!)

Ofta

kan man trycka ihop löparen med en tång så att plattorna på fram och baksidan närmar sig varandra. Men det är oftast aluminium i löparen och det är risk att man spräcker löparen åtminstone om man gör detta för andra eller tredje gången.

Tipset i trådstarten är mycket intressant. Låter som en vettig grej att ha med i långturspackningen. Väntar med stort intresse på erfarenheter.

Thure

Mad polygrip

kan man trycka ihop löparen med en tång så att plattorna på fram och baksidan närmar sig varandra. Men det är oftast aluminium i löparen och det är risk att man spräcker löparen åtminstone om man gör detta för andra eller tredje gången.

Tipset i trådstarten är mycket intressant. Låter som en vettig grej att ha med i långturspackningen. Väntar med stort intresse på erfarenheter.

Thure

Thure !
Om löparen är hel, men fungerar dåligt dvs att blixtlåset inte stänger ordentligt när man dragit upp löparen till halsen i en jacka t ex då kan man ta en tång och klämma försiktigt i aktern på löparen så att den tightas till så att säga. Jag har gjort det på väldigt många plagg....senast på ett par värmeöverdrag till cykelskorna där ju blixtlåset är en kritisk punkt.
Junioren

Junioren

vi menar uppenbarligen samma sak med att trycka ihop löparen. Jag har bra erfarenheter från vissa löpare (Mammut kanske är det mässinglöpare) medan andra verkar ha haft miserabel aluminiumkvalitet och mer eller mindre pulveriserats (ITAB gjutgods)

Thure

Nu har jag använt SlideOn i nästan två veckor och intrycket är sådär.
Den var lätt att installer när jag väl fått bort den trasiga löparen, vilket inte är så lätt om man saknar en bra tång/kraftiga nypor. ;)
Men den är inte så intuitiv att använda då handtaget måste fällas in efter man stängt dragkedjan för att löparen skall låsas. Det finns nämligen ingen fjäderbelastad låsning som på originalet.
Sen är det inte alltid som kedjan stängs ihop, troligen för att att det är lite glapp i knäppningen av löparen. Löste det genom att trycka ihop löparen samtidigt som jag drar. Fick flera prover så jag skall se om de andra funkar bättre.
Trotts allt en prisvärd pryl som fungerar men framför allt en viktig säkerhets pryl att ha med i fält!
Kommer enligt tillverkaren inom kort att säljas på Åhlens varuhus.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips