Laga ryggsäck

Hejsan

Jag tänkte jag skulle försöka laga min ryggsäck som har gått sönder lite. Men är det nån som har nått tips på vad jag ska använda och hur jag lättast går till väga??

Bilagor

• 20080127058.jpg
    20080127058.jpg
    50.1 KB · Visningar: 1,383
Det syns dåligt på bilden, är det en bit av höljet som fattas, eller är det främst en reva?

Om det är en reva så skulle jag försöka få kanterna att möta upp med små stygn och tunn tråd, och sikta på att få jämna sömmar. Därefter skulle jag smeta liqui-sole över stygnen och en bit ut för att skydda mot nötning, Var noga med att arbeta in smeten ordentligt i tyget.

Om det är en bit som fattas skulle jag ändå göra ungefär likadant, dra ihop kanterna för att få ett mindre hål och sedan smeta lim över skadan.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
I och med att det är på insidan av bältet så kanske det kan vara skönt om det inte är jätte"kladdig" lagning..

Går det att sy fast kanterna i varandra eller underlaget så gör det, alternativt limma fast dom, och lägg sen ett passande tyg som överlappar litegrann (5-10mm?) och limma fast det också. För att det ska hålla bättre så kan du runda av hörnen ordentligt på lagningslappen och kanske även sy fast kanterna i underlaget litegrann.

Det är hur jag skulle göra iaf! :)

Andreas bara du vet orsaken till nötningsskadan. Eliminera den, fiska ut materialet så att det blir så slätt som möjlig. Sen sätter du en bot utanpå, klistrar, sy tätt runt kanten, skydda sömmen med klister. Hur gick det med skinnsidan?
//J

I och med att det är på insidan av bältet så kanske det kan vara skönt om det inte är jätte"kladdig" lagning..

Det är inga problem, man nöter bort den glansiga ytan rätt fort. Och med hela bältet utanför så är det ju inte som att man har sabbat någon andningsfunktion precis...

Bara man inte har bältet direkt mot kroppen så tror jag inte att själva gummiytan kommer att kännas.

Tack för alla svar, det är en reva som slitits upp tror inte det går att dra ihop kanterna helt mot varandra. Om man ska klistra vad ska man klistra med??

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips