Laga regnställ

Jag köpte ett T&P Packaway regnställ före min tur till fjällen i höstas. Det funkade skapligt tycker jag. Pga vädret använde jag det nästan hela tiden. När jag kom hem upptäckte jag en reva i byxorna på ett par cm. Även några småhål. Hur lagar man bäst dessa inför nästa tur?
Erik

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag köpte en liten lagningssats på Intersport för ca 40:-, men jag satte lappen på utsidan av byxorna. Smidigt och billigt! Satsen var egentligen till för tält, och innehöll självhäftande lappar i olika färger, men tyvärr ingen svart.

Silvertejp. Är man känslig för färger köper man Tesa vävtejp i något matchande. Håller t o m för några tvättar. När det lossnar sätter man dit en ny tejpbit.

Jörgen

Jag köpte speciell och säker onödigt dyr lagningstejp för länge sen i nån sportaffär. Jag lagade en GTex PacLite-jacka från insidan för säkert 5 år sen och den lappen sitter som superlimmad fortfarande, trots att jag tvättat jackan flera gånger.

Senast ändrad:
Gör som Familjen F. Det håller så länge resten av regnstället gör det. Våra älsta lagningar har hållit flera år på barnbyxor. Tvätt efter tvätt efter tvätt. Finns dessutom en gammal tråd, där vi gick hårt åt varandra i detta ämne...

Jag använder Liquisole (ett gummiaktigt lim) och en laglapp som jag klipper till från något kasserat regnställ. Lagningen håller lika länge som resten av regnstället. Liquisole finns på Clas Ohlson. Biltema har en motsvarighet som heter gummilagning. Biltemas lim är lite mer lättflytande så det använder jag mest när jag tätar sömmar på kajakkapellet. Båda limmerna är ganska kladdiga så det kan vara bra att maskeringstejpa. Vill du ha en tunn och smidig fog kan du sätta lagningen i press mellan två liggunderlagsbitar som du klätt med packtejp.

Mvh, Klas

Senast ändrad:
Jag lagade en vattentät packpåse som min hund bet ett hål i, för det var hundmat i den och hon kunde inte öppna rullstängningen...
Seam Sealer som jag fick med en tub till tältet och en liten laglapp av tältväv och det blev helt tätt.

Liquisole

Liquisole är oslagbar!

Använder inget annat på regnkläder, gummistövlar, sulor mm
Har ofta med mig en tub i ryggsäcken om nått skulle gå sönder.

Funkar kanon på ungarnas regnkläder som alltid får små hål på de mest underligaste ställen :)

klas;

(eller annan som vet) upplever du någon större kavlitéts skilland på biltemas Vs claesolsons gummilagning, ska laga ett par stövlar men såg att det var en hyfsad prisskillnad mellan dom. är biltemas ok?

kan också bekräfta att intersport lagningslapparna för 40:- är kanon till dunjackor, sovsäckar, vissa regnställ, ryggsäcksöverdrag mm fabrikatet är; Coghlans och den ena typen heter; nylon repair tape no 711.

Liquisole är verkligen oslagbart... men inte om det är silikon/teflon

Jag använder gärna Liquisole till det mesta... limmar å tätar fenomenalt !!!

...men INTE på silikon eller teflon...

T&P's Packaway är gjort i "Dupont® Tactel Diamond Ripstop. En ultralätt stark teflonbehandlad polyamidväv" och om nu "teflonbehandlad" betyder att Liquisolen fortfarande väter ut och igenom nylontyget så kanske det går, men jag tvivlar.

I detta fall skulle jag gå på Spinnakertejp som föreslagits, och är det jag använde på min lätt repade HB Keron tältpåse ... efter att jag med glatt humör i vanlig ordning kört med Liquisole... bara för att konstatera att lappen släpper... och Liquisoleskiktet lossnar som en glapackfilm.

Faktum är att Spinnakertejp är ett kalasbra råd - sådär 100 bagis för 5 meter tejp... smacksmack åsså är det klart... lossnar i tvätten?... jamen klipp en snutt till då!

Jag skall tamejtusan ta med en liten bit som tältlagning utifallatt :eek:)

Svar till Flanell,

Jag tycker inte det verkar vara någon större skillnad förutom att Biltemas är mer tunnflytande.

Till ett par stövlar skulle jag välja Liquisole eftersom det är så trögflytande att det blir lätt att lägga en sträng som inte flyter ut. Du behöver ju en sträng som är någon millimeter tjock för att limmet inte skall spricka på samma sätt som stöveln.

Vad gäller priset så innehåller tuben med Liquisole ungefär dubbelt så mycket som biltemas tub så prisskillnaden är inte fullt så stor som den verkar.

Mvh, Klas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips