Laga regnställ

Jag köpte ett T&P Packaway regnställ före min tur till fjällen i höstas. Det funkade skapligt tycker jag. Pga vädret använde jag det nästan hela tiden. När jag kom hem upptäckte jag en reva i byxorna på ett par cm. Även några småhål. Hur lagar man bäst dessa inför nästa tur?
Erik
 
Jag köpte en liten lagningssats på Intersport för ca 40:-, men jag satte lappen på utsidan av byxorna. Smidigt och billigt! Satsen var egentligen till för tält, och innehöll självhäftande lappar i olika färger, men tyvärr ingen svart.
 
Silvertejp. Är man känslig för färger köper man Tesa vävtejp i något matchande. Håller t o m för några tvättar. När det lossnar sätter man dit en ny tejpbit.

Jörgen
 
Jag köpte speciell och säker onödigt dyr lagningstejp för länge sen i nån sportaffär. Jag lagade en GTex PacLite-jacka från insidan för säkert 5 år sen och den lappen sitter som superlimmad fortfarande, trots att jag tvättat jackan flera gånger.
 
Senast ändrad:
Gör som Familjen F. Det håller så länge resten av regnstället gör det. Våra älsta lagningar har hållit flera år på barnbyxor. Tvätt efter tvätt efter tvätt. Finns dessutom en gammal tråd, där vi gick hårt åt varandra i detta ämne...
 
Jag använder Liquisole (ett gummiaktigt lim) och en laglapp som jag klipper till från något kasserat regnställ. Lagningen håller lika länge som resten av regnstället. Liquisole finns på Clas Ohlson. Biltema har en motsvarighet som heter gummilagning. Biltemas lim är lite mer lättflytande så det använder jag mest när jag tätar sömmar på kajakkapellet. Båda limmerna är ganska kladdiga så det kan vara bra att maskeringstejpa. Vill du ha en tunn och smidig fog kan du sätta lagningen i press mellan två liggunderlagsbitar som du klätt med packtejp.

Mvh, Klas
 
Senast ändrad:
Jag lagade en vattentät packpåse som min hund bet ett hål i, för det var hundmat i den och hon kunde inte öppna rullstängningen...
Seam Sealer som jag fick med en tub till tältet och en liten laglapp av tältväv och det blev helt tätt.
 
Liquisole

Liquisole är oslagbar!

Använder inget annat på regnkläder, gummistövlar, sulor mm
Har ofta med mig en tub i ryggsäcken om nått skulle gå sönder.

Funkar kanon på ungarnas regnkläder som alltid får små hål på de mest underligaste ställen :)
 
klas;

(eller annan som vet) upplever du någon större kavlitéts skilland på biltemas Vs claesolsons gummilagning, ska laga ett par stövlar men såg att det var en hyfsad prisskillnad mellan dom. är biltemas ok?


kan också bekräfta att intersport lagningslapparna för 40:- är kanon till dunjackor, sovsäckar, vissa regnställ, ryggsäcksöverdrag mm fabrikatet är; Coghlans och den ena typen heter; nylon repair tape no 711.
 
Liquisole är verkligen oslagbart... men inte om det är silikon/teflon

Jag använder gärna Liquisole till det mesta... limmar å tätar fenomenalt !!!

...men INTE på silikon eller teflon...

T&P's Packaway är gjort i "Dupont® Tactel Diamond Ripstop. En ultralätt stark teflonbehandlad polyamidväv" och om nu "teflonbehandlad" betyder att Liquisolen fortfarande väter ut och igenom nylontyget så kanske det går, men jag tvivlar.

I detta fall skulle jag gå på Spinnakertejp som föreslagits, och är det jag använde på min lätt repade HB Keron tältpåse ... efter att jag med glatt humör i vanlig ordning kört med Liquisole... bara för att konstatera att lappen släpper... och Liquisoleskiktet lossnar som en glapackfilm.

Faktum är att Spinnakertejp är ett kalasbra råd - sådär 100 bagis för 5 meter tejp... smacksmack åsså är det klart... lossnar i tvätten?... jamen klipp en snutt till då!

Jag skall tamejtusan ta med en liten bit som tältlagning utifallatt :eek:)
 
Svar till Flanell,

Jag tycker inte det verkar vara någon större skillnad förutom att Biltemas är mer tunnflytande.

Till ett par stövlar skulle jag välja Liquisole eftersom det är så trögflytande att det blir lätt att lägga en sträng som inte flyter ut. Du behöver ju en sträng som är någon millimeter tjock för att limmet inte skall spricka på samma sätt som stöveln.

Vad gäller priset så innehåller tuben med Liquisole ungefär dubbelt så mycket som biltemas tub så prisskillnaden är inte fullt så stor som den verkar.

Mvh, Klas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Laga/ersätta skosnörögla? Gör det själv 3
Rune E Laga gummisulor Gör det själv 6
Nisse87 Laga en Paris-pulka Gör det själv 6
Djj1927 Laga kompass. Gör det själv 3
tango Laga blixtlås i sovsäck? Gör det själv 8
SkytteS Laga kniv med glappt hjalt Gör det själv 18
statemachine Laga gore-tex handske Gör det själv 3
FrökenGuppy Laga kanot Gör det själv 1
Skärgårdsbon Laga Arcteryx limfog vid blixtlåset? Gör det själv 4
avslutat_17_06_20 Laga hål i fleecetröja? Gör det själv 30
statemachine Laga Gore Tex jacka Gör det själv 1
eribur Laga hål (pertex quantum) Gör det själv 12
yps Laga tält i silnylon Gör det själv 3
Steer086 Laga ryggsäck där dragkedja lossnat Gör det själv 2
siellämissä Laga stora hål på dunsovsäck? Gör det själv 5
Askel Laga reva i Hestra work glove Gör det själv 1
skallagrimson Laga Gore-Tex Gör det själv 12
centipod Tips: Laga vindögd kikare Gör det själv 0
avslutatmedlemskap160620 Laga dragkedja Gör det själv 8
pacific Laga lossnad sömtejp? Gör det själv 5
jamo Tält: Laga hål i bågkanal, Hilleberg? Gör det själv 12
IslandTraveller Laga dragkedja? Gör det själv 4
PetNor Alternativ lagningssats till Neoair? Gör det själv 7
tango Hur laga gummimatta? Gör det själv 4
Natander Tips för lagning av kläder, tält, utrustning Gör det själv 22
Frostfödd Laga en stretchjacka Gör det själv 2
Kisuris Laga turåkningspjäxor Gör det själv 3
rplnd1 laga hål i tarp Hilleberg UL? Gör det själv 6
thureb Laga yttertält Gör det själv 13
benny Laga paddel? Gör det själv 1
Solvargen Laga ett litet hål i en Hängmatta Gör det själv 3
erik morvall Laga hål i myggnät Gör det själv 7
L.A. Laga plastpjäxa? Gör det själv 2
jonand2 Laga storskor Gör det själv 1
honkydory Laga trasig dragkedja! Gör det själv 7
majjen Laga tält i fält? Gör det själv 14
andreaze Laga ryggsäck Gör det själv 5
islägg Laga blixtlås Gör det själv 8
Sjobbe Laga Haglöfs paclite Gör det själv 2
salgo60 Tips laga myggnät pa ett North Face Nimbus tält. Gör det själv 7
EvilEmil Laga membranfabrikat med värme Gör det själv 0
EBx laga sovsäck Gör det själv 4
Tidenztand Laga climer 35 Gör det själv 1
jamo Hur laga reva i GTX Paclite-byxa Gör det själv 7
Hundföraren Laga tält Gör det själv 12
Avslmedl Laga kapell till cykelkärra Gör det själv 4
Mindcrime Laga dunjacka? Gör det själv 3
larsanden Laga Camelbak? Gör det själv 10
storfiskarn? laga regnjacka Gör det själv 3
bash Laga ett trasigt underställ Gör det själv 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.