Laga kompass.

Hej har en gammal fin Silva Ranger type 15t kompass vars kompass hus har blivit grumligt av vad jag antar är tidens tand.
Gillar kompassen och skulle gärna laga den om det går.
Är det möjligt att byta ut kompasshuset mot ett nytt? Tycks ju finnas lite olika reservdelar att tillgå där ute men inte lyckats hitta själva huset dock.
Någon som reparerat en gammal kompass tidigare?

Det kan mycket väl finnas nya kompashus att byta till. Leta upp en återförsäljare och fråga, har du en orienteringsbutik i närheten så brukar de vara duktiga på kompasser.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag hade en rätt gammal Silva syftkompass som fått en luftbubbla i kompasshuset. Jag mailade Silva och klagade. Trots att jag inte kunde säga vare sig när eller var jag köpt kompassen fick jag skicka in den och fick en ny. Kanske värt ett försök?

Silvas vridbara kompasshus är ofta utbytbara vad jag vet, en "metallring" som fjäder som kan pillas loss för byte av plasthuset.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips