Lättviktsryggsäck för kvinnor?

Bumpar denna då jag själv är ute i samma ärende, dvs en lätt damsäck. Vad blev slutresultatet, Salmiak, och har ni några andra tips, o vise utsidan-medlemmar?
 
Det blev faktiskt en Osprey Exos ändå. När jag packade den rätt ( istället för att bara slänga i en massa tunga saker för att testa ...) så funkade den bra, och jag har varit väldigt nöjd med den. Den är lite i minsta laget för full utrustning (sovsäck, tält, mat, kök etcetera), men det går. Materialen är inte superduperslitstarka, men det är åtminstone "riktiga" material, och inte såna där vävar som går sönder om man tittar på dem.
 
Kul att du är nöjd med den! Jag har en sådan säck själv och den är toppen när man packar den lätt, och materialet i den har hållit bra med.

Dock tycker jag att vadderingen på remmarna (höft + axel) skaver lite väl mycket när man fyller säcken. Så jag är beredd att acceptera lite mer vikt för säcken, och har bligat lite på ARCTERYX W'S ALTRA 48. Det är förstås mycket viktökning i relativa termer, men 300g är det kanske värt de gånger man packar tyngre. 1,4 kg är trots allt inte en jättetung säck, och den är rejält skön och stabil. (Men det svider lite att jag 'tappar' det jag sparade in i vikt på min helt fantastiska quilt-sovsäck.)
 
Kul att du är nöjd med den! Jag har en sådan säck själv och den är toppen när man packar den lätt, och materialet i den har hållit bra med.

Dock tycker jag att vadderingen på remmarna (höft + axel) skaver lite väl mycket när man fyller säcken. Så jag är beredd att acceptera lite mer vikt för säcken, och har bligat lite på ARCTERYX W'S ALTRA 48. Det är förstås mycket viktökning i relativa termer, men 300g är det kanske värt de gånger man packar tyngre. 1,4 kg är trots allt inte en jättetung säck, och den är rejält skön och stabil. (Men det svider lite att jag 'tappar' det jag sparade in i vikt på min helt fantastiska quilt-sovsäck.)

kolla exped lightning, mycket tjockare stoppning i höftbältet, annars samma vikt.
 
...har ni några andra tips, o vise utsidan-medlemmar?

Hej.
Jag sökte runt en massa på nätet och fastnade för Deuter's ryggsäckar. Tipsade min sambo om följande http://cdon.se/outdoor/deuter_act_lite_45%2b10_sl-22872886
Hon äger nu en sådan och är mycket nöjd med den.

Efter att ha synat den noga vann den även mitt intresse och jag fick för två veckor sedan hem 50+10-varianten, fast i herrmodell då förstås.
Lätt och bekväm med många bra inställningsmöjligheter och smarta lösningar. Föredrar fack i botten för sovsäck mm än en "helt" öppningsbar ryggsäck.

Väl värd att prova och du kan ju alltid skicka tillbaka den om den känns fel :)

Vänligen / Mattias L.
 
Hej.
Jag sökte runt en massa på nätet och fastnade för Deuter's ryggsäckar. Tipsade min sambo om följande http://cdon.se/outdoor/deuter_act_lite_45%2b10_sl-22872886
Hon äger nu en sådan och är mycket nöjd med den.

Efter att ha synat den noga vann den även mitt intresse och jag fick för två veckor sedan hem 50+10-varianten, fast i herrmodell då förstås.
Lätt och bekväm med många bra inställningsmöjligheter och smarta lösningar. Föredrar fack i botten för sovsäck mm än en "helt" öppningsbar ryggsäck.

Väl värd att prova och du kan ju alltid skicka tillbaka den om den känns fel :)

Vänligen / Mattias L.

Tack för tipset, den ser ut att ha fått bättre kritik än min ursprungliga idé (Arcteryx), och med jämförbar vikt. Helt klart nåt att kolla in.
 
kolla exped lightning, mycket tjockare stoppning i höftbältet, annars samma vikt.

Update: Jag valde tillslut Exped Lightning 45, och måste säga att jag hittills är mycket nöjd. Den har klart bättre stoppning och känns mycket stabil. Har dock endast varit ute på kortare helgturer med den. Ultratestet kommer nu i sommar då jag kommer vandra en knapp vecka i Sarek med den. Då kommer den vara helt proppfull, kan jag lova.

Återkommer om dryga månaden med utvärdering om hur den höll för fjällturen!
 
Har nyligen köpt en Haglöfs Matrix Q60 som väger 1600 g enligt tillverkaren. Skall testa den på en veckas vandring snart. Har hittills testat den på en kortare dagstur med 19 kg packning.Verkar okej så här långt men skall nog inte lastas riktigt så tungt. Jag ville bara kolla hur det kändes.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
wsimon Vandringsryggsäck för kvinnor, som man? Utrustning allmänt 5
flanell tjejer & knivar! Utrustning allmänt 172

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.