Lättpackarkniv

Fullt tillräcklig!

Kniven som trådstartaren hänvisar till är enligt mig fullt tillräcklig på tex en fjällvandring. Personligen behöver jag sällan någon bättre kniv i tex. kalfjällsmiljö.
Enligt mig är det fullt möjligt att klara sig med en så enkel kniv i de flesta miljöer, om man har med sig tält/tarp när man är ute, och inte behöver bygga vindskydd eller liknande.
Naglar på händer och tår ansas och filas innan jag ger mig ut på längre turer, sax eller nageltång lämnas hemma.

God tur!
Lars Östlin
 
klippa en sprickig nagel med bara kniv?

Thure

Kanske funkar med riktigt vass kniv, men annars har jag liten nagelklippare på mina långa resor (10 g?) och klipper naglarna kort före de korta turerna.

Menar du att den lilla saxen kan ersätta både kniv och nagelklippare? Bra i så fall, och på kortare turer kan jag nog köpa det resonemanget, men en vass och lätt kniv funkar nog också.
 
En kniv är bäst på att vara kniv. En sax är bäst på att vara sax. En kniv är bättre på att vara sax än vad en sax är på att vara kniv.

Behöver man båda bär man med sig båda, och varför inte en nageltång? Det är ju knappast vikten som avgör vilket man väljer, så länge man inte tar med en 250-gramskniv.

Så. :)
 
Jag har en liten nagelsax i mitt sjukvårdskit. Jag köpte ett litet 9-kronors "multiverktyg" på Rusta som hade bland annat sax. Och så plockade jag bort den saxen och gjorde ett litet fodral av maskeringstejp.

Har inte vägt den, men den fungerar lika bra som saxen på min Victorinox i alla fall.

Har även en liten hemmagjord pincett i samma stil som den som sitter i min Victorinox (den är gjord av en bit av ett sånt här stålborst från maskinerna som sopar vägar, kapat, bockat och tillslipat med Dremel).
 
nagelknipsare som avbitare

kan rekommendera att ta med en nagelknipsare
nagelknipsare.jpg

utöver att den är bättre än nagelsax eller vanlig nageltång, så funkar den som en acceptabel avbitare, så länge man inte knipsar härdad metall. Dock så nöts den såklart, och den går inte riktigt att vässa upp igen hursomhelst. Men om ens behov av avbitare ffa är i undantagsfall så duger den. Jag lämnar den inte hemma iaf
 
vad är felet med en traditionell victorinox?

om man orkar bära på 35 g så kan man få, kniv, sax, nagelfil(spårmejsel), kulspetspenna och ficklampa (finns version med pincett/tandpetare istället för lampa eller penna)
http://www.victorinox.com/product/1/100/1001/0.6226

gå ner 10 g om du inte vill bära på penna och lampa och kör på
http://www.victorinox.com/product/1/100/1001/0.6223

det finns inte mycket som är så bra på att klippa naglar som victorinoxsaxarna..

visst den kostar kanske 20ggr mer men å andra sidan håller den nog mer än 10ggr så länge så den blir billigare i längden och bättre för miljön:)

mvh Erik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kvarnträsk DIY lättpackarkniv Lättpackning 12

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.