Lättmanövrerbara havskajaker

Vad finns det för havskajaker som är lättmanövrerbara. Känner till Northshore Buccaneer, men nundrar vad det finns för alternativ från andra kvalitetstillverkare?
 
Quest

Questen från Engelska P&h.
Nordkapp Jubeliee och Argonaut från Valley England
är några av många lätt manövrerade kajaker.
Manövrerbarheten hänger inte bara på kajaken,utan
till mycket stor del på paddlarens kunskaper i
paddel teknik.
Den kajaken en ovan sliter hund för
att svänga med,kan den som har lite paddelteknik
göra piruetter med.
 
Rätt paddelteknik kan vara väldigt avgörande för hur lättmanövrerade kajakerna är.. och kajaker som till en början kanske inte är så lätta att manövrera kan vara roligare i långa loppet. Mer att lära sig - svårare att tröttna!
 
Har inga större problem med paddeltekniken, utan det är snarast kajaker som är livliga och roliga att paddla i surf och under likande förhållanden som åsyftades.
 
lättsurfade

De roligaste långfärdskajaker att surfa med (enl. mig) är utan tvekan VKV Seagull Elite/Offshore. Har provat ett 15-tal andra kajaksorter (flera P&H) men Seagull är absolut lättast att få surf med och har mycket bra högsjöegenskaper, är mkt snabba, stabila, kontrollerbara och lättmanövrerade även i 3-4 m vågor.
Endorfinkickar utlovas. Anders
 
Lättmanövrerad VKV???

Håller med om att Seagull lätt surfar. MEN man ska hålla sig upprätt oxå. Enligt min mening är Seagullen (olastad) rent livsfarlig när sjön kommer bakifrån eller snett bakifrån. Och jag tycker att man ska kunna använda kajaken utan en massa barlast. Jag förstår varför VKV säljer diverse pontoner osv. Lisan tycker jag beter sig betydligt bättre i sjön.

Själv paddlar jag fn Welhonpesä Pideraq. En rätt trevlig kajak. Inte lika lättsurfad men roligare, stadigare och lika snabb.
 
Seagull utan barlast går utmärkt

Själv använder jag den rankare Seagull Elite och har inga problem med att använda den utan barlast. Min åsikt är att det framför allt handlar om huruvida man vågar lita på kajaken eller inte, dvs ditt psyke.

Om du testar hur långt du faktiskt kan luta en Elite utan att den går runt, så kommer du att förstå vad som menas med en slutstabil kajak. Den börjar nämligen luta så fort du rör på dig - och först när du lutat tillräckligt långt (vilket är mycket långt) känns ett tydligt motstånd. Först när du pressar dig genom detta motstånd kommer kajaken att snurra runt.

Om du med denna kunskap i bagaget känner dig trygg i kajaken, när den rör sig en bråkdel av vad som krävs för att den skall gå runt, så är en Seagull ett mycket bra alternativ.

Blir du trots allt nervös så fort du flyttar tyngdpunkten och kajaken börjar luta lite grand, så är Eliten inget bra alternativ (för den kommer att röra sig).

Jag jämför ofta med flygrädsla. Kan du lugnt luta dig bak i stolen och lita på att piloterna tar dig dit du skall - eller sitter du på helspänn hela tiden och hatar känslan av att DU inte har kontrollen ända in i minsta detalj?
 
VKV Anita

Min VKV Anita är väldigt lätt att manövrera, man bara petar med tårna på styrpinnen så svänger den dit man vill.

/Pär
 
Problemet med min Off-shore var att den enligt min mening var varken initial- eller slutstabil. Nu är väl inte jag så där superrutinerad. Men av de tre kajaker jag har ägt samt de ca 10 modeller till som jag prövat är nog VKV:n den "lömskaste". En kajak där man hela tiden får sitta och "passa" är ingen trevlig erfarenhet... Synd, för vackrare kajak och bättre finish får man leta efter...

Men VKV:s paddlar är i alla fall perfekta!!!
 
"Inte sådär superrutinerad"

"tre kajaker jag har ägt samt de ca 10 modeller till som jag prövat".

Den erfarenheten är mer än tillräcklig för att hitta sekundärstabiliteten på Seagull. Såvida det inte var en av dina första erfarenheter, så är det väl helt enkelt så att ni inte passade ihop.

"Lömskheten", med andra ord rörelsen i kajaken, gör att jag blir vaksam när jag skall i eller ur, samt då jag skall vända mig om i kajaken. Jag uppskattar denna lilla varning, då det gör att jag inte glömmer av mig.

Jag paddlar ofta K2 (i min Elite) med min kära regeringskollega. Det händer att hon glömmer av sig och reser sig upp i kajaken innan hon kliver ur... Det ger mig alltid skrämselhicka, ty förr eller senare kommer väl jag att misslyckas att balansera denna högre tyngdpunkt!
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.