Lättaste tyget?

Lätt är inte alltid billigt 🙂

Jag har t ex till båten sprättat upp ett brett reselakan från SideSelma till två breda underlakan.
Det blir kanske inte halva priset men nära på.

Men måste man verkligen ha dubbla lakan, jag har aldrig haft det i fjällstugor (har man både sovsäck för tält och reselakan för stuga har man ju iofs minst dubbelt med sig?
 
Jag har t ex till båten sprättat upp ett brett reselakan från SideSelma till två breda underlakan.
Det blir kanske inte halva priset men nära på.

Men måste man verkligen ha dubbla lakan, jag har aldrig haft det i fjällstugor (har man både sovsäck för tält och reselakan för stuga har man ju iofs minst dubbelt med sig?

Ja, det kanske är den enklaste lösningen. Och som du skriver, det funkar ju med sovsäck + lakan, behöver ju inte vara sovsäck + sovsäckspåse + lakan 😉

”Det är obligatoriskt att ta med egen sovsäck, reselakan eller påslakan. Vi rekommenderar även att du tar med ett eget underlakan och örngott för att vara säker på att kunna täcka alla sängtextilier.” länk STF
 
De få gånger jag räknar med att behöva sova i stuga, vandrarhem e.d. löser jag "heltäckningsproblemet" i huvudänden med den rätt stora men supertunna sidenscarf jag ändå brukar ha med. Sovsäcken täcker övriga kroppsdelar :)
 
Ska tyget ha kroppskontakt är det betydligt svårare att hitta lätta tyger, om man inte går på siden (som är dyrt). De flesta lätta tyger är ju syntet, och det är inte så skönt mot kroppen (det vet ju alla som sover i en sovsäck med syntet på insidan, många "icke lätta" sovsäckar har bomullsfoder).

Men ska det bara vara för att "skydda madrassen" och man ändå har en sovsäck mellan så är det ju inte lika petigt. Just billiga gardiner tycker jag är smart att kolla på, framförallt om det är rea på dem. Kolla runt på Rusta och Jysk t.ex.

Möjligen kan man kolla om man hittar nåt på second hand, men där handlar det ju om att ha tur. (Jag kollar ofta runt i second hand-butiker, men det är kanske en gång vart tredje år man gör ett riktigt fynd :) ).
 
Ja, det kanske är den enklaste lösningen. Och som du skriver, det funkar ju med sovsäck + lakan, behöver ju inte vara sovsäck + sovsäckspåse + lakan 😉

”Det är obligatoriskt att ta med egen sovsäck, reselakan eller påslakan. Vi rekommenderar även att du tar med ett eget underlakan och örngott för att vara säker på att kunna täcka alla sängtextilier.” länk STF
Något sånt här kanske? 135g/m2
Billiga reseelskan verkar generellt ligga på 300g, dvs ca 200g/m2.
Eventuell kudde kan läggas under lakanet, då behövs inget örngott.
Går vi in på tyger lämpade för klänningar mm så får vi ner vikten. Bomullsvoile 65g/m2. Frågan är hur hållbart det är.
Sedan finns ju engångslakanset som väger mycket lite men de håller ju inte mer än någon vecka högst.
 
Senast ändrad:
Tack för alla tips! Ska se om det finns reselakan att sprätta upp på rea/outlet/second hand. Och fundera lite på gardintyger. Tack igen!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.