Lättaste tyget?

Jag litar på att dom är ärliga. Men det är de som vill sälja, då får dom anstränga sig lite.
Å andra sidan trodde jag att det var du som ville köpa så du kanske får anstränga dig lite du också. :)
Alla är så bortskämda nu för tiden. När jag började jaga tekniska tyger för 25 år sedan så fanns i princip inte internet och att handla från utlandet kändes som att handla från månen. Det var som högsta vinsten varje gång man hittade nåt som över huvud taget var användbart.
Att som idag kunna handla goretex, fleece, silnylon mm med bara några knapptryckningar hade kännts som nirvana på den tiden.

/Thomas J
 
Å andra sidan trodde jag att det var du som ville köpa så du kanske får anstränga dig lite du också. :)
Alla är så bortskämda nu för tiden. När jag började jaga tekniska tyger för 25 år sedan så fanns i princip inte internet och att handla från utlandet kändes som att handla från månen. Det var som högsta vinsten varje gång man hittade nåt som över huvud taget var användbart.
Att som idag kunna handla goretex, fleece, silnylon mm med bara några knapptryckningar hade kännts som nirvana på den tiden.

/Thomas J

När jag byggde min första tarp fick jag GÅ tio mil, barfota i snön, under tysk artiliribeskjutning. Och det var uppförsbacke båda riktningrna.
 
Nån som har koll på vart man kan få tag på helst cuben men PU/silnylon funkar också som ligger på max 50 g/m2. Ska användas till bivygolv så vill ha vattentätt. Extremtextils cuben är tyvärr slut. Försökte beställa därifrån men det gick tyvärr inte.
 
När jag byggde min första tarp fick jag GÅ tio mil, barfota i snön, under tysk artiliribeskjutning. Och det var uppförsbacke båda riktningrna.

GÅ?
Du är lycklig du, jag fick dra mig fram på ögonbrynen.....

SNÖ?
Du är lycklig du, där jag drog mig fram var det ett 10cm tjockt täcke av glassplitter..

ARTILLERI?
Du är lycklig du, där jag drog mig fram använde tyskarna splitterbomber, senapsgas och människoätande bengaliska tigrar.....

UPPFÖRSBACKE?
Du är lycklig du, .......nä, nu kan jag inte komma på mer dumheter!

För övrigt så är det väl många som använder Tyvek till lätta tarpar, eller?
 
När jag byggde min första tarp fick jag GÅ tio mil, barfota i snön, under tysk artiliribeskjutning. Och det var uppförsbacke båda riktningrna.

I så fall har jag ännu svårare att förstå varför det där med den krångliga betalningen skall vara så avgörende. Men det är så klart ditt val vad du prioriterar.

Jag föredrar faktiskt att firmor som Extremtextil, Shelby m fl lägger krutet på att jaga fram dom bästa tygerna som går att uppbringa i stället för att fila på sina hemsidor mm. Om betalningsmetoden lämnar en del övrigt att önska så är åtminstone jag beredd att ta det extra arbetet. Det här handlar ju trots allt om firmor som inte direkt är några guldgruvor för dom som driver dom utan mer baseras på intresse och entusiasm.

Om jag ville ha tag på det absolut lättaste materialet till en tarp är ju det här lite i särklass:
http://www.extremtextil.de/catalog/Fabrics/coated/Cuben-fiber-laminate-15g-qm::1385.html

Men jag skulle nog hellre ta den extra vikten för att få lite högre slitstyrka och välja det här:
http://www.extremtextil.de/catalog/...ilicone-coated-50-g-sqm-2nd-choice::1195.html
Att det är riktigt billigt också är ju inga fel.

Jag hade också föredragit "Verified by VISA" men jag vidhåller att jag tycker produkten är viktigare än betalningsmetoden.

/Thomas J
 
klipp...
Jag föredrar faktiskt att firmor som Extremtextil, Shelby m fl lägger krutet på att jaga fram dom bästa tygerna som går att uppbringa i stället för att fila på sina hemsidor mm. Om betalningsmetoden lämnar en del övrigt att önska så är åtminstone jag beredd att ta det extra arbetet. Det här handlar ju trots allt om firmor som inte direkt är några guldgruvor för dom som driver dom utan mer baseras på intresse och entusiasm.
klipp...

Jag har ibland funderat på om det inte skulle kunna finnas en marknad för att ta hem lite tyger och sälja i sverige, men jag vet inte...
För att konkurrera med tex extremtextil måste man ha stoort sortiment, inte bara av tyger, utan alla band, spännen, blixtlås, trådar... och dessutom är frakten nästan lika dyr som från utlandet.. nej, jag tror inte det blir av..

Tänk om man redan hade en sytillbehörsbutik, som man utvidgade med tekniska tyger och en webshop... eller man kanske skulle kunna hitta nån butik i stan att samarbeta med?

Nej, jag tycker egentligen det är ett större problem med extremtextil att dom inte visar lagersaldon, och att utbudet varierar så mycket. Men jag förstår att det kan vara svårt att köpa så små kvantiteter av dessa tyger, till såpass bra priser som jag tycker att dom har.
 
Nej, jag tycker egentligen det är ett större problem med extremtextil att dom inte visar lagersaldon, och att utbudet varierar så mycket.

Det är just det som är problemet för oss "Gör Det Självare" och dom firmor som försöker förse oss med material, att tillverkarna inte vill sälja. Det är en ständig jakt på restpartier och udda inköpskanaler för att få tag på grejerna.
Det är inte direkt så att Extremtextil lyfter på luren och beställer tyg direkt från hyllan hos WL Gore. Dom vill till varje pris förhindra att deras produkter når ut till oss eftersom dom bara vill sälja till tillverkningsledet och därigenom behålla den exklusiva stämpeln och därmed hålla priserna uppe.
Angående lagersaldo så har jag hittills aldrig råkat ut för att något som gått att beställa inte har funnits i lager så jag har aldrig sett det som ett problem. Om det är vanligt förekommande så är det så klart ganska irriterande.

/Thomas J
 
Det är just det som är problemet för oss "Gör Det Självare" och dom firmor som försöker förse oss med material, att tillverkarna inte vill sälja. Det är en ständig jakt på restpartier och udda inköpskanaler för att få tag på grejerna.
Det är inte direkt så att Extremtextil lyfter på luren och beställer tyg direkt från hyllan hos WL Gore. Dom vill till varje pris förhindra att deras produkter når ut till oss eftersom dom bara vill sälja till tillverkningsledet och därigenom behålla den exklusiva stämpeln och därmed hålla priserna uppe.
Angående lagersaldo så har jag hittills aldrig råkat ut för att något som gått att beställa inte har funnits i lager så jag har aldrig sett det som ett problem. Om det är vanligt förekommande så är det så klart ganska irriterande.

/Thomas J

Ja tyvärr är det så.
Fast med många tyger, som tex silnylon hade det ju inte varit några problem att köpa från tillverkaren, om det inte vore för den lilla detaljen att de miniorder jag sett legat mellan 500-2000m.. per färg och tygsort.

Det har aldrig varit slut, men jag har ett par gånger lyckats beställa mer än dom haft i lager...
 
Hej. Ägnar mig åt lite trådarkeologi så här på fredagskvällen. Googlade ”lättaste tyget” och första träffen var den här tråden, underligt 😆 Jag letar efter lättaste tyget jag med, fast jag behöver det inte till en tarp. Jag har tänkt att tillverka lakan/madrasskydd för sommarens stugövernattningar med barnen. Efter ett par somrar i tält vill de nu prova på att bo några nätter i fjällstuga (typ varannan natt, de andra blir i tält), förmodligen längs någon del av Kungsleden. Jag har för mig att det inte räcker med sovlakan/sovsäck utan att man måste ha något ytterligare mellan sig och madrassen. Eftersom jag ändå kommer få bara en del så letar jag efter lättaste lösningen. Några idéer? Funderar på om det kan funka med typ tunt gardintyg eller så (exempel). Tack på förhand!
 
Senast ändrad:

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.