Lättaste gasolköket?

Kör på klassikern Pocketrocket fortfarande som brännare. Sedan har jag ett LÄTT Primus-det för över dagen turer där minsta gastuben får plats i koksetet. Sedan har jag ett MSR sett med grytor och stekpanna. Det är mycket tyngre men det är gasbehållaren också, men jag klarar mig typ 10 dagar.
 
är det Toaks? känner igen den från nån butik, ser behändig ut. Jag har en Toaks men annan modell. Mer som en kopp med dubbla väggar och sen ett litet separat ställ ovanpå från annan tillverkare. mycket lätt kombo
Nix, inget toaks (nästan)

Brännare: Vargo Triad multi fuel 28g
Kärl: Evernew Ti Cup 570FD 54g
Vindskydd: Toaks vindskydd 11g
Sked: Sea to summit i hård anodiserad aluminium (väldigt styv)
Lock: två lager grillfolie

Upptäckte att brännare och sprit behöver förvärmning så jag tog en aluform från ett värmeljus och vek in kanterna. Då blev det en lätt liten mini brännare. En tesked sprit och man har mer värme än vad som behövs för att förvärma allt :)

Måste ändå slänga in att det är en ganska så billig lösning totalt sett. Inget i kittet är superdyrt.
 
MSR pocket rocket delux
bl de lättaste med litet vinskydd de utan fungerar ej vid lite blåst utan stå i lä
 
Jag har landat i att en PocketRocket är helt rätt val när det vankas vintertur eller vid lite mer omfattande matlagning. Övriga turer kommer det att bli spritkök på.

Höll på att jävlas i vintras med mina lätta gasolkök och för små titankastruller. Aldrig mer.

Jag vill snabbt kunna värma min liter med vatten innan jag kryper till kojs med en varm nalgeneflaska. Att stå och greja med vindskydd, för små kastruller, tändstickor och skit gjorde att jag ledsnade. Packningen i stort är så lätt trots att det är packat för -16 att köket får bli min lyxvara dessa turer.

Så det blev min slutsats :) Sen pratar vi ju inte supermycket mer vikt för en pocketrocket deluxe, titankastrull på 1,3l och 110g gastub.
 
Förstår inte vitsen med titankastruller. De är ju inte ens lättare än aluminium. Dyrare och tyngre är min erfarenhet.
 
Förstår inte vitsen med titankastruller. De är ju inte ens lättare än aluminium. Dyrare och tyngre är min erfarenhet.
För mig innebär det att slippa migrän. Allt som jag tar i som är aluminium ger mig svåra migränattacker.
Titan i campingkastruller blev en frälsning för mig.
 
Förstår inte vitsen med titankastruller. De är ju inte ens lättare än aluminium. Dyrare och tyngre är min erfarenhet.

Aluminium är ett utmärkt alternativ om man förstår begränsningarna materialet har.

Titan smälter inte om den torrkokar. Är lite styvare än aluminium. Bestick av titan använder jag gärna.
De nackdelar titan har är framför allt att det lätt bränner fast i botten och priset.

Priset är inte något som bromsar mig, En enda kväll på krogen kan bli mycket dyrare.

Om matlagningen främst består av att värma vatten är det egentligen ingen nackdel med titan.

Titan är tyngre än aluminium, så kärlen görs ofta mycket tunna för att tävla med aluminium. Detta är egentligen min personliga åsikt, men jag föredrar ibland kärl i rostfritt bara för att de ofta är gedignare.

Det är ju bara om man skall gå långa sträckor med tält på ryggen, som vikten blir viktig. All annan friluftsaktivitet är egentligen inte särskilt viktberoende.

Den här årstiden är den vanligaste utrustningen vid utflykt, ett liggunderlag, en trangia, en snöbricka och en kåsa.
Målet är en snöka i någon lämplig driva.
Att trangian är ganska tung har ingen betydelse i sammanhanget.
Det händer att utrustningen kompletteras med stekpanna i kolstål och pannkakssmet.

/John
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...