Lättaste gasolköket?

Jag kör på en brännare från Fjällmark, MSR gas 110g, Primus essential trek pot 0,6 l, vindskydd i titan och en tändare.

Kokkärlet är det tyngsta med sina 140g. Men den är så jäkla bra på alla sätt med sin räfflade botten, mått, handtaget, locket med silikonpjopen etc.

Det går ju att ordna med lite fix på ett titankärl också. Men är det liksom det lättaste man kommer? Vi pratar ju ändå 300-340g på totalen?
 
Här har du nog den lättaste gasbrännaren

Funkar helt ok....

Jag använder Toaks titanium 600 ml (60 gram) till det. 110 gramsbehållare går i.
Toppen! Den brännaren hade jag missat. Att den har fått bra recensioner bidrog till ett köp. Toaks titanium 550 ml har jag bevakning på hos Backpackinglight.

Med det sagt borde jag landa på följande:

Kastrull inkl. lock 59g
Brännare 26g
Lång sked 17g
Bränsle 211g

Ger ändå en total på 313g. Är det liksom gränsen om man vill använda gas och vatten till ex frystorkat?
 
Primus lilla gas väger 199 gram.
Det är nog svårt att banta vikten speciellt mycket mer.
Jag var bättre brännare än 25-grammaren men de väger så klart mer.
Ovan tycker jag passar till helg eller övernattningstur med liten ryggsäck.
 
Jag har själv länge använt denna. 48 g i original. Har sålts under olika namn i Europa. Biltema har ibland en prisvärd version i stål (samma tillverkare) som väger kring 70 g. Precist reglage som går att skruva ner till sjud-läge och den bredstrålande lågan gör att brännaren funkat fint att laga mat på - inte bara koka upp vätska.
Jag kombinerar denna brännare med den mindre, hårdanodiserade Trangia-kastrullen (enliters), som väger 80 g och har det bästa förhållandet mellan vikt och volym jag hittat. Bredden passar perfekt på den bredstrålande brännaren, samt är praktisk att laga mat i och äta ur direkt. Kompletteras med lock och vindskydd av pajformsfolie samt tamoj till Minitrangia, 20 g.
 
Senast ändrad:
Jag gillar att Firemaples minsting på 45g går att skruva isär också, så blir den ännu lättare att packa.

BRS 3000 är sämre, men kan följa med som reserv ibland. Det är inte samma byggkvalitet som andra men rätt ok ändå.
 
Observera dock att brs3000t är vindkänslig. Vill du ha lättaste köket på pappret är det såklart rätt, men det blir lätt en hög (tung) gasförbrukning som följd.

Vidare vet jag inte om brs3000t bara har bra recensioner?
Verkar skilja lite mellan olika exemplar. Kastrullstöd som viker sig, brännare som inte går att stänga av, överhettade gasflaskor, m.m.
Vill minnas att ägaren av en känd lättpackningsfirma mer eller mindre gav bort ett antal sådana brännare, med friskrivningen att det var på egen risk =)

Mitt exemplar verkar fungera, än så länge.

Det finns många högkvalitativa brännare under 100g. Windmastern är populär. Gasregulator och bra egenskaper i vind för futtiga 65 g.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.