Minsta och lättaste packningen?

Hej!

Jag är en fullständig gröngöling som är riktigt sugen på min första riktiga uteupplevelse. Hade tänkt mig ca en veckas vandring någonstans i Sverige nästa år. Har kollat runt lite på utrustning men vill gärna få lite rekommendationer.
Jag är ute efter ett 2-mans tält jag kan använda året runt, överallt, som väger så lite som möjligt och tar så liten plats möjligt.
En varm sovsäck, då jag är väldigt frusen av mig, nån 3-säsong kanske, måste la va smidigare än att ha en för varje säsong. Även här prioriterar jag så liten vikt och yta som möjligt. Har förstått att dun tar minst plats, men håller inte värmen lika bra om den blir fuktig. Hur liten och lätt sovsäck kan jag få i syntet?
Minsta och smidigaste stormköket, vilket är det?
Och så en lätt och rymlig ryggsäck, men stabil och bra. Vad behöver jag, 70 liter?
Andra tips är också välkomna :)

Tack!
 
Kul att du vill ut!

Har du någon budget? Det kan bli dyrt det där. Kanske kan du låna eller hyra ett tält första säsongen?
Sedan undrar jag om du verkligen behöver ett vintertält. Kommer du att tälta på vintern också? Man kan komma bra mycket lättare undan om man accepterar ett tresäsongstält.

Annars är mina tips en -5C sovsäck i dun. Med vattentäta påsar så ska den inte bli fuktig. Western mountaineering sägs vara bäst.

En ryggsäck på ca 50L borde räcka.


Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Jag har ingen aning om jag kommer tälta även på vintern, men just därför tänker jag att det är lika bra att köpa ett som funkar året runt. Eftersom det inte är imorgon jag ska ut hinner jag nog samla ihop lite extrapengar till min utrustning. Hittade Fjällrävens tält Sälka 3 på 3200g verkar bra!? Hittade dock inget pris, någon som vet vad den kostar? Gissar på runt 7000 om man ska jämföra med dem andra. Kollar in dunsäckarna nu :)
 
Optimus crux lite eller primus Micron ti är fina kök.
Jag har en msr pocket rocket och den funkar fint också. grytan till pocket rocket är riktigt bra. Fötter till gasbehållaren är bra att ha till så det inte välter så lätt.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Tungt tält för två. Även för ett traditionellt tält. Annars säkert bra.
Hilleberg nallo 2 väger 2kg. Tarptent scarp 2 1,7kg utan stänger. Ett utpräglat 3 säsongers kan väga så lite som 1kg.

Med tanke på att packningen utan mat inte behöver väga mer än säg 6-8kg är 1,2kg mycket vikt.

Jag förstår hur du tänker angående säsonger, men rent statistiskt är det inte många nätter i tält på vintern. Man kan ju som sagt hyra/ låna också.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Det går ju att hitta rätt billiga grejjer om man letar runt lite. Alpkit(.com) har tex rätt fina dunsäckar för bra nog mkt billigare än om man köper i stan. Vad gäller tält så är min uppfattning att det går jättebra att tälta på vintern även med ett enklare tält, kupoltält tål mer vind så det är kanske smart. Har man ett enklare tält så får man anpassa utflykterna efter det. Jag har ett fjällräven tunneltält (akka kanske det heter) som jag kört med på vintern. Jag brukar tänkta att om man inte har mer än en mil lr så till räddningen så är det värsta som kan hända att man får gräva ner sig ett tag.... men jag har å andra sidan inte testat att hitta en lämplig driva å gräva när man vankar av att tältet blåser sönder. Min poäng är att många saker funkar utanför tillverkarnas specar bara man tänker igenom vad som kan hända och hur man ser på den situation som då uppstår.

Konkret skulle jag köpa en sovsäck från alpkit och ett lite billigare tält, kanske ett helsport eller om jag hade mkt pengar ett exped, gärna ett kupol med korsade bågar för ökad vindstabilitet. Tycker venus ii ser fina ut, där kan du välja en kralligare duk för fler säsonger men mer vikt eller en tunnare duk för lite snällare användning.
Jag har ett primus eta expresskök som jag tycker är superbra, kompakt och sjukt mkt snabbare än mitt oldschool-trangia. Nåt i den stilen tycker jag är bra om man vill packa litet och semilätt.
Jag gillar ospreys säckar, de sitter bra på mig och kostar inte skjortan. Exos 58 tycker jag är skön och inte speciellt tung trots att den har ram. Annars kommer de här crux säckarna ju ofta upp som bra lätta säckar men de har jag ingen erfarenhet av.

Kul med prylar.
Lycka till!
 
Går den gubben?
Ge dig ut och skaffa erfarenheter så ser du vad du behöver och din budget avgör vad det får kosta.
go tur
 
Jag har ett vango helium 200 superlite som väger strax över kilot, de e ett litet 2 manna tält, de e trångt men värt de då vikten är så låg, terra nova har också ett som väger samma men verkar vara lite rymligare inne eftersom duken i både fotändan och huvudändan är stagade. Ja är jättenöjd me mitt vango, har bara använt de sen i våras men de verkar va bra kvalitet och bra pris. De säljs inte i sverige va ja vet, ja beställde de från england.
 
Lite tajt

Kollade just in Laser photon 2, 935g. Verkade helt okej förutom bredden på 90cm, lite väl tajt för två personer. Så jag får nog upp på lite tyngre än 1 kg antagligen.
 
Jag har under de senaste åren, då jag inte gillar att bära på onödig vikt, uppgraderat min utrustning en del åt det lättare hållet.

Gammal Everestsäck på 85 liter (2.800g)............-> Osprey Exos på knappt 50 liter (1.050g) : ca 1700:-
Trangiakök med gasbrännare (1.400g)................-> Primus Eta Express (400g) : ca 800:-
Gammalt fjälltält från 80-talets början (4.500g)...-> Hilleberg Nallo 2 GT (ca 2.700g) : 4000:- begagnat

För att sova på sommaren använder jag yttersäcken (ca 1 kg) till en gammal Caravan Combi som jag kompletterar med förstärkningsplagg om det skulle bli kallt under natten - de bär man ju ändå med sig "utifallatt"... Med en vintersäck är det helt omöjligt att sova en varm sommarnatt. Nu har jag förvisso även innersäcken till Combin som kombinerad med yttersäcken funkar riktigt bra de gånger temperaturen skulle falla onödigt mycket, men då bägge säckarna tillsammans väger runt två kilo är det inget jag vill släpa med mig på längre turer.

Om jag i dagsläget skulle byta ut säcken så skulle jag försöka hitta en Western Mountaineering HighLite (460g, +5 komfort) till bra pris - troligen på någon nätbutik i Tyskland. Med bra isolering underifrån och stillastående luft (inne i ett tält) så funkar "kallare" säckar bra för mig. Utan bra isolering underifrån och med lite vinddrag behöver jag min -30-säck...

Det skiljer ungefär 800:- mellan Highlite (+5) och MegaLite (-2) och 260g. Personligen skulle jag välja att köpa ett bra underställ (överdel) eller lättviktsfleecetröja och ett par ullstrumpor för de pengarna och den vikten, men det är antagligen olika hur man resonerar.

Under säcken har jag ett Neo Air, men till drygt en handfull tiotal gram till och inte alls samma pris kan man skaffa sig ett bra underlag från Pacific Outdoor istället. Jag gjorde det åt hustrun som uppskattade liggunderlaget mycket.

Tältet var en kombination av bra pris och kompromiss. Det är tillräckligt stort för att två personer ska få plats och har en stor absid för förvaring av ryggsäckar. Samtidigt är det tillräckligt lätt för att i nödfall kunna nyttjas på soloturer utan att bryta ryggen av sig.

På tältvandringen mellan Ritsem och Kebnekaise i somras hade vi på två personer (mat för 6+1 dygn) sammanlagt 26 kg packning - vilket utan problem hade kunnat bantas till strax över 20 kg om bland annat vinet, salamin och reservköket hade lämnats hemma och även den andra ryggsäcken bytts ut mot en Exos...
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...