Lättaste sommarsäcken 2008

Lättviktsvänner!

Jag har varit relativt frånvarande på forumet under senaste tiden, men nu tänkte jag uppdatera mig inför sommarens fjällövningar.

Till att börja med tänkte jag byta upp mig avseende sovsäck och ber därför forumet om vägledning i följande fråga:

- Vilken är den lättaste sovsäcken (+5) på marknaden just nu?

Är det Marmot Atom med sin 453 g eller har jag missat någon uppstickare?
 
Western Mountaineering Highlite väger 454g. Den är snäppet varmare än Atom, men även lite tajtare över axlarna.

Själv kör jag med Western Mountaineering Summerlite i 196cm. 600g men jättego ner till nollstrecket och ännu lite till om jag tar på mig ett tunt fleecelager.

- Christian
 
Hallå!

Trodde min Ajungilak kompakt summer var lätt 750g (men tydligen inte) Ska oxå uppdatera min utrustning!
Så min fråga är detsamma lätt sommarsovsäck+ lättaste liggunderlag+ även tips på lätt gaskök!
Tack!

/Janne
 
Håller med Jörgen att quilt kan vara en bra lösning. Tyvärr är Nunatakquiltarna lite för korta som standard - runt 175cm. Ska man ha dom i längre modell så får man betala extra och tyvärr vänta länge länge. JRBquiltarna verkar ett okej alternativ. Lite tyngre och inte riktigt lika varma, men billiga!

- Christian
 
var köpa nunatak i Sverige/EU?

Nån som vet ?Den ser ut att vara det jag har i tankarna för varma sommarnätter.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.