Lättare men lika bra eller bättre?

Hej!

Efter ett antal års frånvaro på Utsidan under småbarnsåren är jag sugen på att komma igång med lite friluftsliv igen. Jag inser att min utrustning har några år på nacken och funderar på att byta ut vissa delar om jag kan hitta lättare och gärna bättre motsvarigheter och gärna till rimligt pris.

Jag är kvinna med lite dålig rygg, ett antal "överflödskilon" som ofta fryser på nätterna. Jag gillar komfort samtidigt som det är roligare att vandra med färre kilon på ryggen.

Kom gärna med komfortabla alternativ till följande som jag kan tänka mig att spara vikt på:

Kök - har nu ett Trangia som med en kastrull, lock och gasbrännare väger 1379 g på köksvågen. Gillar gaskök för min tresäsongersanvändning och äter mest "påsmat" på fjället. Är t.ex. Eta Express bra?

Sovsäck - har nu en ME Dreamcatcher +20 --5°C dunsäck på 1314 g. Går det att hitta en säck för mig som är riktigt frusen (kvinna) och som är vid och som väger betydligt mindre?

Liggunderlag - har ett äldre regular Thermarest som är lite tjockare för min dåliga rygg och väger 1135 g. Vill ha ett ganska tjockt som man inte fryser igenom.

Ryggsäcken en Norröna Trolltind 60+ på ca 2500 g (svårvägd) har jag alltid gillat. Bör jag överväga nytt även här?

Tältet ett Akto på 1616 g vill jag gärna behålla.

/Anna
 
EtaExpress är bra som vattenkokare tycker jag. Finns nog inte mycket snabbare. Om man ska steka eller laga mer ordentlig mat så blir det kvar hemma. Jag jagar och fiskar och på de turerna är det bara Trangia som gäller. Nu får du inte ta illa upp men innan du betalar massor för 4-5 kg viktbesparing och arkiverar dina gamla grejer - är det möjligt att gå ner några överflödskilon? Jag har gått ner från som värst 107 kg och ligger nu runt 82-83, dvs. har överflödskilon kvar men nu är det helt annat och roligare att vandra. Akto är väl förresten varken omodernt, dåligt eller tungt på något vis så det tycker jag du kan köra vidare med.
 
Senast ändrad:
Tack för svar!

Självklart är bästa sättet att spara (en hel del) kilon att kapa dem på sig själv :) Hoppas på en kombination faktiskt, med vissa kilon på mig själv och vissa på utrustningen.

Till "påsmatsturer" fungerar Eta express alltså men inte till så mycket mer.

/Anna
 
Etat har sina fördelar då det är så otroligt litet, med en 225 gr fasflaska inuti - ganska otroligt. Det blir ganska snabbt begränsande då man ska försöka laga något. Går bäst om man kan steka/koka saker från botten upp. T.ex. en korvgryta där man kan steka lök och chorizo först och sedan fylla på med annat. Då har man inget kärl kvar till att göra pasta eller annat så för mig är det i princip bara en vattenkokare. Brännaren funkar inte bra till stekpanna som jag provat. Lågan är så koncentrerad så värmen hamnar bara exakt där lågan träffar godset och sprids inte mycket. Jag har nu Trangia, EtaExpress och en separat bättre toppmonterad brännare (som nästan inte används mer). Det finns säkert många typer av soppor som går bra att koka i Eta men jag är ingen soppkille, förutom fisksoppa, så jag har inte testat.

Tack för svar!

Självklart är bästa sättet att spara (en hel del) kilon att kapa dem på sig själv :) Hoppas på en kombination faktiskt, med vissa kilon på mig själv och vissa på utrustningen.

Till "påsmatsturer" fungerar Eta express alltså men inte till så mycket mer.

/Anna
 
Du kan köpa en riktigt fin dunsovsäck som väger typ hälften så mycket men är lika varm typ 20-30% billigare än i svensk butik sydd efter beställning från www.roberts.pl eller beställa nått från http://www.sleepingbags-cumulus.com/ Superfina säckar från båda två, smidigt att kunna få en lagom vid och lång säck från roberts, har två själv! :)

Har sovit gott på min Exped Downmat 7 många nätter, men finns väl ett par andra alternativ som är betydligt lättare och tjockare än dom skumfyllda. :)
 
Tack för ännu mer input!

Att spara 700 g i vikt och massor av utrymme på ett nytt thermarest (enligt joask202 förslag) känns ganska lockande att börja med. Är det ett nytt thermarest som inte kommit till Sverige ännu eller är det bara billigare att skicka efter utomlands?

Sovsäck på 800-900 g kan ge besparing på 400-500 g men kostar en hel del. Här verkar ju finnas flera alternativ Roberts, Cumulus och WM. När det gäller WM undrar jag om inte Alpinlite är lite vidare i höfterna även om den väger 80 g mer.

950 g viktbesparing på ett Eta express mot mitt trangia lockar också för en kostnad på 800-900 kr. Men då begränsas man till vattenkok. Klart lockande bara man behåller sitt Trangia till andra typer av gourmetvandringar. Är den här typen av höga kök väldigt vingliga eller vindkänsliga om det blåser lite?

800 g på en ny 60 l. ryggsäck vore också trevligt men kanske får vänta.

Thermarest och kök är kanske där jag får börja mina tankar...

/Anna
 
Du kan köpa en riktigt fin dunsovsäck som väger typ hälften så mycket (...)
Det är lurigt med relativa deljämförelser. Både Roberts, Cumulus och t ex Mountain Hardwear gör väldigt fina och lätta sovsäckar, men det är ju hälften av en ganska liten totalvikt du sparar. Ska du hålla kring -5 som komforttemp enligt EN, så kryper dessutom vikterna upp mot knappa kilot (se t ex denna , -3, 900 g i tjejstorlek). Det är fortfarande en stor relativ viktsänkning, men i absoluta tal handlar det om kanske 400g, och då skulle inte jag tycka det var värt pengarna, om jag trivdes med min gamla säck.

Av allt du räknat upp ser jag nog bara ev. ryggsäcksbyte som meningsfullt, för det finns betydligt lättare. Sök på forumet efter t ex Osprey Exos (mer än vad den klarar tänker i alla fall inte jag någonsin bära på ryggen).

Att kapa vikten på sig själv är väldigt effektivt. Jag fick känna på motsatsen när jag gått upp några kilon efter en cortisonkur, och det var en dramatisk skillnad. När jag trappat ut medicinen och återfått mina vanliga parametrar, kändes det som att sväva på små moln ;)
 
Du kan ju också lyfta ur en kastrull, ev. kaffepanna och kanske helt lämna stekpanna hemma med Trangiat. Jag gillar personligen inte att fippla med vindskydd till lösa toppmonterade kök, har kört med sån där folie som man viker och ställer runt om kök och kärl. Det finns trebenta stativ i plast till gasflaskorna, bl.a. Primus, så de står ganska stabilt. Eller så drar man en loop med snöre runt gasflaskan och förankrar med två tältspikar i marken. Jag brukar/brukade sällan göra det och har inte vält något kök nån gång. Trangiat känns mycket mer stabilt och är enligt mig outstanding när det blåser. Jag kör med gas i Trangiat och all effekt går ju nästan till kärlet och blåser inte bort. Etat är däremot snabbt och det lilla integrerade skyddet funkar faktiskt riktigt, riktigt bra i blåst.

950 g viktbesparing på ett Eta express mot mitt trangia lockar också för en kostnad på 800-900 kr. Men då begränsas man till vattenkok. Klart lockande bara man behåller sitt Trangia till andra typer av gourmetvandringar. Är den här typen av höga kök väldigt vingliga eller vindkänsliga om det blåser lite?
 
Tack!

Känner också att sovsäck kommer i tredje eller fjärde hand av de uppräknade produkterna.

Kanske får jag tänka om när det gäller ryggsäcken som jag var inne på att behålla. Verkar som att man kan hitta säckar under 1,5 kg. Finns det någon bra riktigt lätt men slitstark och med bra bärsystem för en kvinna på runt 60 l.? Ska kolla upp din Osprey Exos joanna!

/Anna
 
Att spara 700 g i vikt och massor av utrymme på ett nytt thermarest (enligt joask202 förslag) känns ganska lockande att börja med. Är det ett nytt thermarest som inte kommit till Sverige ännu eller är det bara billigare att skicka efter utomlands?

Det är ett nytt som inte riktigt har kommit till Sverige än, det verkar som man kan köpa det via Friluftsland.se men där kostar det 2295 kr och finns inte i lager just nu.
 
Härligt med all input nu när man varit "off"ett antal år när det gäller prylar !

Tror jag ska väga föräldrarnas lilla trangia och kolla om det fungerar med gas. Kanske ett gratis sätt att spara några hundra gram.

Ryggsäck på ca 1,1 kg känns inte helt fel. Hur mäter man sin rygglängd för att se vilken storlek som passar en bäst?

/Anna
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
saraabeiramar Tips för lättare packning Lättpackning 57
avslutad201208 Mot lättare packning.. inspirationstråd! Lättpackning 35
Kilo Lima Hur få lättare packning på skogsturer? Lättpackning 55
wistrom göra ryggsäck lättare? Lättpackning 7
Dryaso 39% lättare! Lättpackning 6
fremag Lättare skodon Lättpackning 30
andy69 Erfarenheter av lättare "på kroppen utrustning"! Lättpackning 42
Jörgen Fjaderlatt.se Lättare packning från A till Ö Lättpackning 93
Martin Fjäderlätt En vanlig vandrares övergång till lättare packning Lättpackning 43
Ylvan Hjälp mig packa lättare Lättpackning 15
Jörgen Fjaderlatt.se Erfarenheter av lättare ryggsäckar? Lättpackning 17
Avsl12 Lättare kök Lättpackning 20
brigas läser och begrundar om lättare börda Lättpackning 6
Martin Fjäderlätt Man spar ju lika många kronor som gram! Lättpackning 110
Askel Golvlös Mid, med eller utan innertält? Lättpackning 20
Vindaloo Lättpackning - syntet eller merinoull? Lättpackning 24
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
bengtfalke Bushbuddy eller Solostove för lättvikts vedeld Lättpackning 32
insco Lågsko för vandring - med eller utan membran? Lättpackning 10
Jörgen Fjaderlatt.se Gaskök på vintern - isolerade eller inte? Lättpackning 16
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning - ökar eller minskar försäljning? Lättpackning 25
vandrarnovis lunar duo eller nallo? Lättpackning 7
LarsMagnus Haglöfs OXO eller Matrix Lättpackning 10
Jorlen Kök eller inte? Lättpackning 31
Jörgen Fjaderlatt.se Blöta fötter - farligt eller skönt? Lättpackning 209
AndreasJohansson Six Moon Duo eller Black Diamond HiLight Lättpackning 27
Vättlefjäll Termotröja-inhemsk eller importerad? Lättpackning 6
perdavid LIM eller OZ Lättpackning 14
seobserver Exceldokument som hjälp eller själp? Lättpackning 5
andy69 Mesh eller trailskor..? Lättpackning 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...