Lätta USA-nyheter 2008

Hm, höga skor, 740 gram - man får hoppas attt de är fastare än mina Merrell där sulan började gå i bitar och trilla av efter drygt 30 dagars användning - ska bli spännande att se ett test.
 
Det som jag tycker är intressant med Inov-8-kängan är att det är en terränglöpningssko som har gjorts hög. Lätta kängor är annars oftare klassiska vandringsskängor som man försökt göra lätta. Möjligen avspeglas skillnaden i bakgrund skons konstruktion.

Ursprungligen är Roclite en skärmflygar-sko, och jag gissar att stabilitet är ganska viktigt i en sån.

Det finns en "first look" på Outdoors magic
 
Senast ändrad:
Inov8 Terroc 330

Hm, höga skor, 740 gram - man får hoppas attt de är fastare än mina Merrell där sulan började gå i bitar och trilla av efter drygt 30 dagars användning - ska bli spännande att se ett test.

Jag läste nånstans på Outdoor Magic eller en blogg att en modell Inov8 Terroc 330 håller mellan 60-80 mil innan det är dags att byta ut dem. Men man bör byta ut vid 60-milen påstod en vandrare. Dessa skor hade använts på PCT-leden. Det är bra facit tycker jag. Till våren ska jag förhoppningtvis till Edinburgh och då ska jag söka upp butiker som säljer Inov8 och prova dem och ev köpa. Inov8 Terroc 330 kostar runt 800 kr.

Skorna är tänkta att användas till fjällen och Pyreneerna nästa år.

Jonas
 
Jag läste nånstans på Outdoor Magic eller en blogg att en modell Inov8 Terroc 330 håller mellan 60-80 mil innan det är dags att byta ut dem. Men man bör byta ut vid 60-milen påstod en vandrare. Dessa skor hade använts på PCT-leden. Det är bra facit tycker jag. Till våren ska jag förhoppningtvis till Edinburgh och då ska jag söka upp butiker som säljer Inov8 och prova dem och ev köpa. Inov8 Terroc 330 kostar runt 800 kr.

Skorna är tänkta att användas till fjällen och Pyreneerna nästa år.

Jonas

Jag har ju ingen aning om hur långt jag går per dag, men jag gissar 15 km. På årets 39 vandringsdagar (mer blev det inte) skulle det bli nära 60 mil, så då skulle skorna räcka en sommar?

Vore intressant att veta var man sparat vikten någonstans. För mina fötter gäller att skaften ska vara väl stoppade, sen är det en del krav på sulan, också. Jag anävnde en gång ett par Meindl som vägde 1200 gram och där sulan var stenhård och tunn, och skaften väldigt sladdriga. De var inte bra för mina fötter, speciellt inte i den enormt steniga teräng som dominerade den
gången.

Som sagt, hoppas på test framöver (och att mina Technica håller mer än en enda sommar).
 
öringen;328985 sa:
Bågtarpen har ju funnits länge ;)

Själva grunkan, ja. Men jag tänkte på själva ordet ;)


Inov8 Terroc 330 håller mellan 60-80 mil innan det är dags att byta ut dem.

Exakt där har vi nackdelen med att använda en löpsko-konstruktion.
Räknar man på det är det ju rätt lite. 60-80 mil är antagligen vad man använder sina vardagsskor per år.

Löpsko-konstruktionen använder material (tex EVA och syntetvävar) som inte håller lika länge som vandringsskons motsvarighet (tex PU och läder). De insatta köper ju inte ens löparskor som har legat på hyllan ett år...
 
Exakt där har vi nackdelen med att använda en löpsko-konstruktion.
Räknar man på det är det ju rätt lite. 60-80 mil är antagligen vad man använder sina vardagsskor per år.

Löpsko-konstruktionen använder material (tex EVA och syntetvävar) som inte håller lika länge som vandringsskons motsvarighet (tex PU och läder). De insatta köper ju inte ens löparskor som har legat på hyllan ett år...

Hrm, går vi verkligen 60-80 mil per år på ett par sko? Vad bör ett par vandrarkängor i läder hålla, eller som löpsko-konstruktion avsedd för vandring? Över 100 mil? 150 mil?

*undrar*
 
Räknar man lågt får man ihop 5000 steg per dag ("aktiv livsstil = 10000 steg) . Räknar man med att man använder samma skor 3 av veckans 7 dagar blir det 15000 steg. En meter per steg blir 1,5 mil per vecka – 78 mil per år enligt denna snabbt ihoprafsade matematiska modell. :)

Enligt skohandelns praxis ska ett par vanliga skor hålla minst två år innan de är utslitna. Löparskor räknar man är utslitna efter en säsong.

Klassiska vandringsskängor med Vibramsula, PU-uppbyggnad och läder håller väl ibland 10-tals år?
 
Räknar man lågt får man ihop 5000 steg per dag ("aktiv livsstil = 10000 steg) . Räknar man med att man använder samma skor 3 av veckans 7 dagar blir det 15000 steg. En meter per steg blir 1,5 mil per vecka – 78 mil per år enligt denna snabbt ihoprafsade matematiska modell. :)

Enligt skohandelns praxis ska ett par vanliga skor hålla minst två år innan de är utslitna. Löparskor räknar man är utslitna efter en säsong.

Klassiska vandringsskängor med Vibramsula, PU-uppbyggnad och läder håller väl ibland 10-tals år?

Ålraijt! Tack för beskrivningen...Satt och funderade hur länge ett par läderkängor håller i praktiken...Jag inser också när jag börjar använda dessa lätta trail-skor som Salomon och Inov8 att det innebär att jag får köpa nya oftare då de slits fortare än vanliga traditionella läderkängor.

Jonas
 
Ålraijt! Tack för beskrivningen...Satt och funderade hur länge ett par läderkängor håller i praktiken...Jag inser också när jag börjar använda dessa lätta trail-skor som Salomon och Inov8 att det innebär att jag får köpa nya oftare då de slits fortare än vanliga traditionella läderkängor.

Jonas

Det är absolut så. Jag förespråkar ju lätta "gympdojor" som vandringsskor och de håller max en barmarkssäsong (sommarens exemplar var extra dåliga, fick byta efter augusti) om man vill ha full dämpning i sulan etc. Nu kostar de ju mindre än kängor, men jag tror ändå att kängorna är ett billigare alternativ. Nu är jag ju inte ute efter det billigaste alternativet utan efter det jag trivs bäst med, som lätta skor. Pansarskor håller naturligtvis i 100 år, men är väl inte så sköna...

Jörgen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
wistrom Köpa lätta grejer i usa? Lättpackning 8
Fjorr Frågor om lätta ramryggsäckar och erfarenhet av ex. Atom pack och Bonfus etc. Lättpackning 2
Keep_walking Hjälp med lätta kängor/skor Lättpackning 14
Ruhl Lätta byxor? Lättpackning 20
Zachie Tre lätta och billiga jackor Lättpackning 0
makkan77 Lätta kläder för nybörjaren? Lättpackning 23
rottemark Lätta, tunna skor med stabil sula Lättpackning 22
Dania Tips på lätta/torra skor för fjällvandring Lättpackning 12
Crimper Lätta snabbtorkande skor att vandra i Lättpackning 15
VirgilBW Lätta sovsäckar för minusgrader? Lättpackning 22
camoscio Lätta skor och stegjärn Lättpackning 15
Kilo Lima 201 tips för att lätta packningen Lättpackning 36
V. Väderhatt Bästa lätta tält (2p) för en blöt natt i skogen? Lättpackning 29
w2best Väldigt lätta zip-off byxor Lättpackning 12
Davva2 Lätta, varma lägerskor på vintern Lättpackning 15
såg lätta på ryggsäcken.. Lättpackning 13
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta morgonrutiner Lättpackning 11
Jallur Lätta tältpinnar Lättpackning 18
Jörgen Fjaderlatt.se När man vilar - lätta sovplagg Lättpackning 10
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta vintertält Lättpackning 36
Jallur Lätta GTX-kängor Lättpackning 38
majjen Lätta gaiters? Lättpackning 9
torger Lätta vandringsstavar Lättpackning 4
honkydory Lätta pryl nyheter på OutDoor 2008 Lättpackning 0
Jallur Lätta skor? Lättpackning 20
3338 Visa ditt lätta Trangia vindskydd Lättpackning 1
Schneeberger Lätta ryggsäckar i Utemagasinet. Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta kläder för vinterturer - teori och erfarenheter Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta underkläder för vinterbruk Lättpackning 34
Avslut090305 Lätta snabbtorkande skor? Lättpackning 14
stumpe lätta byxor Lättpackning 21
nermander Lätta "Jysk-underlagen" för 19 spänn Lättpackning 32
tbergman Lätta fotoväskor Lättpackning 10
kalle1969 Lätta tält Lättpackning 14
brigas Lätta teorier Lättpackning 11
Jörgen Fjaderlatt.se Integral Designs - lätta prylar från Canada Lättpackning 2
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta självuppblåsande liggunderlag Lättpackning 14
Vättlefjäll Hjälp med lätta men stora säckar. Lättpackning 28
brigas storkosan vs lätta-asken ,besticken Lättpackning 25
Avsl12 Lätta produkter billigare? Lättpackning 16
andy69 Test av tre lätta ryggsäckar! Lättpackning 18
Grinchen Lätta kök Lättpackning 9
Martin Fjäderlätt Erfarenheter av lätta skydd Lättpackning 99
angylp "Lätta" 50l ryggsäckar ? Lättpackning 18
Sarvi Vattentäta ganska lätta ryggsäckar Lättpackning 21
Jörgen Fjaderlatt.se Erfarenheter av riktigt lätta sovsäckar Lättpackning 24
macgunde Lätta kängor för varmare klimat. Lättpackning 32
splashmore Att beställa tält från USA Lättpackning 24
Martin Fjäderlätt Lättviktiga nyheter från årets European Outdoor-mässa Lättpackning 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...