Lätta tält till scouting

Sen finns....

..även Frisport´s kåtor, som också ligger prisklassen lägre än Moskoselkåtan: http://frisport.no

andersnatten.jpg

Raskesven- som dock är något biased mot Moskoselkåtan:)

Kåtor

Jag skulle också föreslå kåtor.

Är själv materialförvaltar i en scoutkår och vi har haft Moskoselkåtor några år (både bomull och lättvikts) som vi använder till hajker, läger och fjällvandringar året runt och är mycket nöjda.

/Per

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
20 mannatält

Ett förslag som inte är det lättaste men säkert ett av de billigare är militärtält som säljs nästan i varje gathörn idag för en billig penning.

Mera Kåtor...

Heja!
Jag skulle verkligen vilja rekommedera kåtor på följade adress http://www.wolfcamper.com/ Var själv ytterst tveksam till att en kåta för strax under 5000 kr (inklusive innertält och golv) verkligen kunde vara något att ha...jag är i grunden omvänd! Med viss ångest beställde jag en Lavvu-8. Redan vid uppackningen kände jag en viss känsla av "seger" i magtrakten. Allt, inklusive packpåsar, pinnar, tältväv mm kändes oerhört seriöst. Efter användande kan jag bara bekräfta att så också är fallet! Kåtan har sitt ursprung i Danmark, där, enligt utsago, det finns en numera äldre herre som hela sitt liv ägnat sig åt scoutliv, däribland att ta fram en kåta av hög kvalité till ett pris som gör det möjligt för våra scoutkårer att ha råd att köpa. Enligt mitt förmenande finns det ingen kåta på marknaden som kan konkurera med dessa vad gäller kombinationen pris/prestanda. När det gäller vanliga tält skulle jag vilja slå ett slag för Vaudes program. Dom har ju betydligt fler modeller än de som marknadsförs av svenska återförsäljare, bl a några riktigt stora kupoler med ståhöjd och flera "sovrum". Begär att få katalog skickad på deras kompletta program. Rimligen borde http://www.northstar.se/ kunna bistå med en sådan.

Lycka till ute i busken!
Anders

Wolfcamper är en helt ny bekantskap för mig. Tittade in på hemsidan du länkade till och är mycket imponerad om kvaliteten håller vad du säger. Ser ut som en kommande "Itab" här på forumet.

("Att göra en Itab" kanske kommer bli ett vederaget begrepp för friluftsföretag som hypas stort via ett nätforum?)

/ G

tigertamjaren; sa:
("Att göra en Itab" kanske kommer bli ett vederaget begrepp för friluftsföretag som hypas stort via ett nätforum?)

Lite off-topic, men det finns andra saker än företag som hypas. "Wal-Mart grease pot" är t.ex. en flitigt använd ultralätt kastrull. Burken är egentligen gjord för att förvara stekflott eller liknande i (den har en sil och ett lock) men silen kastar man och sen har man den mest berömda av alla ultralätta grytor.

Wal-Mart är antagligen HELT ovetande om detta. (Däremot är inte företaget som tillverkar burkarna det, nån har nämligen fått dem att göra en lättare modifiering av verktyget för tillverkningen och därmed fått fram en ännu mer perfekt gryta:)

Re: Re: Sen finns....

tigertamjaren; sa:
Raskesven; sa:
Raskesven- som dock är något biased mot Moskoselkåtan:)

Jäklar, det var den finaste bilden hittils på din kåta! Härligt med elden som tittar fram inifrån.

/ G
Heeh. Jag får väl skaffa Frisport´s "Andersnatten 6-8", då, eftersom det var den på fotot;)

Har massor av foton på eld & kåtan från de första rent lyriska vandringsåren med kåtan. Blev kåtan på var och varannan bild. De är dock på papper. Men nu måste jag ju överföra några som slår bilden ovan till en CD:)

Länken till Frisport ska vara: http://www.frisport.no

Raskesven

En fråga från en som aldrig har bott i en sådan där lättviktskåta.
Jag har ju sett att mittstången är av aluminium eller kan ersättas av lämplig slana i skogen, men vad håller ut duken? Band? Slanor? eller?

Ja Ja Ja, sluta skratta nu o berätta istället.

insåg att jag inte kan stava heller :-(
[Ändrat av gundj 2003-12-20 kl 15:44]

Man spänner ut duken med tältpinnar som sätts fast i band man kan spänna åt. Banden sitter fast i duken en bit ovanför marknivå.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips