Lätta sovsäckar för minusgrader?

Hej.
Jag har kollat runt ett bra tag efter sovsäckar för under 0'C och under 1 kg, mestadels på svenska sidor och har hittat ett par olika som jag tror skulle passa mina önskemål. Jag har tänkt en 3-säsongssäck, till att börja med för Sverige men kanske också Norge, led och kanske fjällvandring för en så lång säsong som möjligt. Tänkt dun.

Saken är den att jag vill ha en säck som inte riskerar att bli blöt av dagg eller vanlig kondens om man sover under "bar himmel". Siktar nämligen på enklare skydd som tarp, då jag föredrar att sova utan tält och främst i hängmatta.
Jag är inte jätte van vandrare och har inte tänkt att köpa sovsäck efter sovsäck, utan vill hellre satsa hårt på en säck som håller ett bra tag.

Så jag undrar om det är någon som kan säga något om sovsäckarna jag länkar, erfarenheter eller åsikter, och om ni har några andra tips på en shyst sovsäck.

Marmot Plasma 15:
http://www.outnorth.se/marmot/plasma-15.php?group=prod_prod_grp-s1/1187

Marmot Plasma 30:
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=MARMOTPLASMA30FREG

Marmot Helium Membran
http://addnature.com/product.aspx?pf_id=MARMOTHELIUMMEMBRAIN

WM Ultralite:
http://www.outnorth.se/western-mountaineering/ultralite.php

WM Megalite:
http://www.outnorth.se/western-mountaineering/megalite.php

Tack på förhand!
 
WM ultralite är mycket skön och lätt och varm,men tyget tenderar ta upp lite mer fukt än min gamla (tyngre,tunnare) Mountain Equipment-säck.
ME hade ett mer fuktavstötande yttertyg, en fördel att tänka på om man sover under bar himmel
 
Är det något jag lärt mig under mina närmare 400 nätter i tält, ibland så kallt som ner till -44 grader är att de flesta sovsäckar duger alldeles utmärkt.

Det finns en djungel av information när man köper en sovsäck. Lägsta temperaturer, komfort temperaturer för män och kvinnor med mera.

Är man beredd att klä på sig lite i säcken så klarar de flesta säckar av minst 3 säsonger. Huvudsaken är att säcken behandlas väl så den behåller förmågan att fånga luft i isoleringen oavsett om det är syntet eller dun. Har säcken ett fuktavvisande ytterlager är det att föredra. Är säcken även lättpackat och inte tar sådan stor plats är det ännu bättre.

Själv kör jag vår, sommar och höst med FM sommarsovsäck (väldigt tunn och tar extremt liten plats i packningen). Vintertid så har jag en Haglöfs som grejar-25 men det är även jävligt varm och använder den extremt sällan, inte ens som täcke.

Har använt FM´s sommarsovsäck ner till -15 och då hade jag underställ och micro fleece på mig i säcken plus tjocksockar - frös inte för 5 öre.....

Så, vill du kunna ligga naken i säcken under alla tre säsonger eller kan du tänka dig att klä på dig lite är frågan......
 
Är det något jag lärt mig under mina närmare 400 nätter i tält, ibland så kallt som ner till -44 grader är att de flesta sovsäckar duger alldeles utmärkt.

Det finns en djungel av information när man köper en sovsäck. Lägsta temperaturer, komfort temperaturer för män och kvinnor med mera.

Är man beredd att klä på sig lite i säcken så klarar de flesta säckar av minst 3 säsonger. Huvudsaken är att säcken behandlas väl så den behåller förmågan att fånga luft i isoleringen oavsett om det är syntet eller dun. Har säcken ett fuktavvisande ytterlager är det att föredra. Är säcken även lättpackat och inte tar sådan stor plats är det ännu bättre.

Själv kör jag vår, sommar och höst med FM sommarsovsäck (väldigt tunn och tar extremt liten plats i packningen). Vintertid så har jag en Haglöfs som grejar-25 men det är även jävligt varm och använder den extremt sällan, inte ens som täcke.

Har använt FM´s sommarsovsäck ner till -15 och då hade jag underställ och micro fleece på mig i säcken plus tjocksockar - frös inte för 5 öre.....

Så, vill du kunna ligga naken i säcken under alla tre säsonger eller kan du tänka dig att klä på dig lite är frågan......

Du var då en varmblodig varelse må jag säga. Bara att gratulera. Det är dock olika det där med vad man tycker är bekvämt. Själv så har jag en dunsäck (MEC Merlin -3C) a ca 800g och den fryser jag nästan i med temperaturer kring noll trots ullunderställ, ullfrotté balaklava och duntröja. Oftast har jag också en lätt bivysäck på och det blir ändå lite kallt i fjällen på höst och vår tycker jag.

Jag skulle ändå rekommendera någon lite lättare säck, t ex den där WM Ultralite och sedan kombinera med en lätt bivy när det behövs. Då löser du fuktproblemet. Den här är trevlig, men tål inte regn:
Equinox bivy

Ett annat alternativ är ju de där polska säckarna från Roberts.pl. Då kan man väl bestämma yttertyg själv. Många verkar vara nöjda med dem.
 
Tack för alla tips so far!

Och som svar till Kevva 1982 och gusbo så kan jag säga att jag är ganska frusen och är helt okej med att sova med visst mängd kläder, kanske ett underställ och mössa. Har tendens att växla mycket i temperatur och svettas och frysa fram och tillbaka. Kanske är det min kropp, kanske är det sovsäckens "fel"m jag vet inte. Kanske finns tips angående känslan av växlande kroppstemperatur också?

Angående Cumulus säckarna sofiah tipsade om, kan de verkligen vara bra? Låter för bra för att vara sant i relation till vikt, komforttemperatur och pris?? Inte att jag inte tror dig men känns så billigt i jämförelse med allt annat! Någon som vet något mer?
 
plasma

Plasma 15: Minus 8/minus 9 grader i bara kallingar är inga problem med den säcken. Vattenavvisande material men inte vattentät på något sätt.
 
Sök på andra trådar med Cumulus här på sidan. Det är efter dessa rekommendationer som jag har köpt min. Ytterligare ett prissparartips är att kolla t.ex Facewest från UK och andra engelska siter som har gratis frakt till Sverige. :) Sofia
 
Uq?

Jag funderar lite på varför du inte har kikat på UQ om du för det mesta sover i en hängmatta? Jag har planer på att sy en egen längre fram, men har inte kommit så långt än i de planerna. Men jag vet andra som har en Snugpak (http://www.huskygard.se/olshop/show-product.html?path=BRANDS:DD+HAMMOCKS&prod_id=2012) och mycket nöjda med den. Annars finns ju oxå UK Hammocks (http://www.ukhammocks.co.uk/shop/ar...-(3-Season-Fill).html?shop_param=cid=4&aid=9&).
Den senare är ju lite lättare och ger då möjlighet till en TQ och fortfarande ligga under 1 kg. Ex en så här: http://www.ukhammocks.co.uk/shop/ar...TQ-(summer-fill).html?shop_param=cid=4&aid=7&
 
För hammockbruk skulle jag också satsa på en top quilt. Eftersom hängmattan trycker ihop dun ännu mer än liggunderlag gör (hängmattan omsluter dig även delvis på sidorna och gör dunet nästan värdelöst undertill och på sidorna.

Under quilt + top quilt är det bästa enligt mig och de flesta andra (när det gäller hängmatta)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jörgen Fjaderlatt.se Erfarenheter av riktigt lätta sovsäckar Lättpackning 24
Fjorr Frågor om lätta ramryggsäckar och erfarenhet av ex. Atom pack och Bonfus etc. Lättpackning 2
Keep_walking Hjälp med lätta kängor/skor Lättpackning 14
Ruhl Lätta byxor? Lättpackning 20
Zachie Tre lätta och billiga jackor Lättpackning 0
makkan77 Lätta kläder för nybörjaren? Lättpackning 23
rottemark Lätta, tunna skor med stabil sula Lättpackning 22
Dania Tips på lätta/torra skor för fjällvandring Lättpackning 12
Crimper Lätta snabbtorkande skor att vandra i Lättpackning 15
camoscio Lätta skor och stegjärn Lättpackning 15
Kilo Lima 201 tips för att lätta packningen Lättpackning 36
wistrom Köpa lätta grejer i usa? Lättpackning 8
V. Väderhatt Bästa lätta tält (2p) för en blöt natt i skogen? Lättpackning 29
w2best Väldigt lätta zip-off byxor Lättpackning 12
Davva2 Lätta, varma lägerskor på vintern Lättpackning 15
såg lätta på ryggsäcken.. Lättpackning 13
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta morgonrutiner Lättpackning 11
Jallur Lätta tältpinnar Lättpackning 18
Jörgen Fjaderlatt.se När man vilar - lätta sovplagg Lättpackning 10
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta vintertält Lättpackning 36
Jallur Lätta GTX-kängor Lättpackning 38
majjen Lätta gaiters? Lättpackning 9
torger Lätta vandringsstavar Lättpackning 4
honkydory Lätta pryl nyheter på OutDoor 2008 Lättpackning 0
Jallur Lätta skor? Lättpackning 20
3338 Visa ditt lätta Trangia vindskydd Lättpackning 1
Schneeberger Lätta ryggsäckar i Utemagasinet. Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta kläder för vinterturer - teori och erfarenheter Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta underkläder för vinterbruk Lättpackning 34
Avslut090305 Lätta snabbtorkande skor? Lättpackning 14
stumpe lätta byxor Lättpackning 21
nermander Lätta "Jysk-underlagen" för 19 spänn Lättpackning 32
tbergman Lätta fotoväskor Lättpackning 10
kalle1969 Lätta tält Lättpackning 14
brigas Lätta teorier Lättpackning 11
Martin Fjäderlätt Lätta USA-nyheter 2008 Lättpackning 20
Jörgen Fjaderlatt.se Integral Designs - lätta prylar från Canada Lättpackning 2
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta självuppblåsande liggunderlag Lättpackning 14
Vättlefjäll Hjälp med lätta men stora säckar. Lättpackning 28
brigas storkosan vs lätta-asken ,besticken Lättpackning 25
Avsl12 Lätta produkter billigare? Lättpackning 16
andy69 Test av tre lätta ryggsäckar! Lättpackning 18
Grinchen Lätta kök Lättpackning 9
Martin Fjäderlätt Erfarenheter av lätta skydd Lättpackning 99
angylp "Lätta" 50l ryggsäckar ? Lättpackning 18
Sarvi Vattentäta ganska lätta ryggsäckar Lättpackning 21
macgunde Lätta kängor för varmare klimat. Lättpackning 32

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...