Lätta snabbtorkande skor att vandra i

Har nu gjort en beställning på Merrells True Glove. Denna kommer att testas som lägersko under sommarens första fjällvandring för utvärdering. Kanske går jag sedan den längre turen i Jämtland i dessa, i annat fall sliter jag färdigt på mina gamla Salomon Techamphibian.

Många intressanta förslag i tråden. Kollar lite mer på en del av dessa.

Joakim: Är det en GTX-modell du har?

Hmm, blev fel sko, mysko. Här är iaf rätt variant:

http://www.istockphoto.com/stock-photo-17103063-merrel-barracuda.php

Tyvärr verkar detta vara en specialutgåva som inte verkar finnas kvar. Vet ej varför. Jag köpte dom i Polen på en tjänsteresa och de har minimalt med mesh och mycket lufthål. Utmärkta att springa block med och stabila på foten.

Jag hade Salomon Techamphibian tidigare, riktigt trevliga, men slets lite väl fort. Jag är dock uppe och springer blockterräng vilket sliter mer än normalt på sulorna.

// Jocke

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
I letandet efter den optimala skon: Vad sägs om att vulka på en del av ett cykeldäck under Ultraskon http://www.vivobarefoot.com/us/mens/ultra-mens-34.html? Om man väljer ett downhildäck får man spridning av trycket från skarpa stenar o dylikt och dessutom ett suveränt grepp. Tanken är att vulka på det under framfoten enbart. Om det fungerar så är kvar att lösa ett bättre skydd mot stenar och grus som gärna kommer in i de stora hålen på ovansidan.

Om man löser det har man en sko som är otroligt lätt, inte suger upp något vatten (som sagt, skaka av den så är den torr), dessutom fungerar den både i kallt (testat 0-gradigt snöslask), varmt, blött o torrt.

Några idéer på hur man lösa sten i skorna-problemet?

jag använder ibland mina adidas hydroterra shandal, de fungerar ju inte ifall det är för kuperat-speciellt inte om man håller hög hastihet, men de har helt ok sula, är billiga/snabbtorkande/relativt lätta(dessutom kan man ha dem som tofflor eftersom hälen går att trampa ner, magi!).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips