Lätta regnplagg

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Re: Re: Kul!

NUI; sa:
^_^; sa:
Vad kul! Den boken måste jag köpa.

Och en symaskin...

Hade du inte fixat en tant Agda med symaskin? Hon kan väl köpa boken åt dig också ;-)

Jörgen

Tant Agda? Haha... Öringen och jag är inte samma person, nej.

Även om det är kul att sy för hand så går det ju ganska sakta. Har sytt både det ena och det tredje för hand, men nu är nog tiden mogen att börja bruka elektricitet till min hobby.

Symaskin

Skall jag ge något tips (det finns för övrigt en del bra trådar om symaskiner här på Utsidan) så är det att du klarar dig med en väldigt enkel maskin. Kan den sy raksöm så klarar man nästan allt. Inte ens zig-zag är en nödvändighet. Anser jag, för min sömnad som då mest gällt väldigt tunna vävar. Men som kanske (?) framgått tycker jag att tjocka vävar är överreklamerade...

Jörgen

Re: Symaskin

NUI; sa:
Skall jag ge något tips (det finns för övrigt en del bra trådar om symaskiner här på Utsidan) så är det att du klarar dig med en väldigt enkel maskin. Kan den sy raksöm så klarar man nästan allt. Inte ens zig-zag är en nödvändighet. Anser jag, för min sömnad som då mest gällt väldigt tunna vävar. Men som kanske (?) framgått tycker jag att tjocka vävar är överreklamerade...

Jörgen

Ja kanske det, fast jag ska sy annat också, sicksack kommer jag behöva. Men jag ratar allt vad displayer och fräna brodyrer heter. Brodera gör man ju för hand! Det har mormor lärt mig.

Om jag ska köpa en begagnad maskin eller en ny vet jag inte. Svårt att veta vad man får om man köper en begagnad. Den kan ju ha varit använd massor. Köper man en ny kan man ju vara säker på att ingen använt den förut. Dessutom är risken mindre att det strular. Men å andra sidan är symaskiner från 60- och 70-talen grymt snygga jämfört med dagens plastapparater... Det finns många sätt att se på saken!

Köp en grön husqvarna symaskin. Det är bara ett fel på den! Den går alldrig sönder. Min fru har en från 50-talet som fungerar perfekt.

Om vi ska spåra ut åt symaskiner till....

Bernina är ett mycket välrenommerat märke, har själv en 60-talare i en ful ljusgul nyans. Pfaff brukar vara bra.

De flesta symaskinsförsäljare säljer även begagnat. Känns kanske lite säkrare än att köpa av privatperson. Ev också dyrare och för det mest servat.

Med vänliga hälsningar,
Aina

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips