Lätta på trycket....

Ska man lätta på trycket i primusflaskan till multifuelköket efter användning, och i så fall hur gör man det utan att bränslet sprutar ut?

När lågan brunnit ur så stänger jag på flaskan (enda kranen som finns på ett multifuel), men då är det ju fortfarande tryck i flaskan.
Ska man låta kranen stå öppen ett tag efter att lågan slocknat för att pysa ut det kvarvarande övertrycket då kanske?

låt det pysa

Jag ahr bara erfarenhet från optimus nova som jag tror fungerar på samma sätt...och då är det som du säger. Låt det pysa.

Instruktionsfilm!

Spana in instruktionsfilmen för multifuelköket på Primus hemsida:
http://www.primus.se/

Klicka på Omnifuel. Även om du, kanske, inte har ett sådant kök så beskrivs det hur man gör!

Lycka till!
//Peter

Aktuellt

Vinn "Sarek: en biografi" av Claes Grundsten!

Författaren, fotografen och Utsidan-bloggaren Claes Grundsten har skrivit en bok om sin långa relation till Sarek. Här har du chansen att vinna den!

Starta din egen blogg på Utsidan!

Vill du nå ut med dina äventyr till över hundra tusen friluftsintresserade? Börja blogga på Utsidan! Här hittar du en guide över hur du kommer igång.

Äventyraren Tim Marklowski – stora bedrifter och liten miljöpåverkan

Tim Marklowski vill utmana bilden av de stora outdoor-äventyren. Under 2025 gjorde han flera extrema turer – med minimala CO2-utsläpp.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips