Lätta kastruller - utan aluminium? (innehåller tips för migrän)

(...) För det friluftsliv jag växte upp med, så var det kokkaffe i kaffepanna över eld, tror nästan det var lite extra mys med ritualen och att kaffepannan blev sotigare och sotigare.
Vi åkte oftast till vissa områden och rastade ofta på samma platser, kan även varit ställen med eldplats som kunde återanvändas. Eller soliga ställen med den optimala snödrivan för att njuta fikat i vårsolen och snön. (Jag drack dock inte kaffe som barn, men iakttog pappa som var "förste eldare" vid brasan... Tror själva proceduren med kaffet var en skön syssla.)
Det här kan jag relatera till även som icke-koffeinist ♥. Att jag ändå undrade i den här tråden, beror ju på att TS:s målsättning är att minimera vikten, och det t o m i relation till titankastrull(er). I en kontexten vore min första tanke att skippa separat kaffepanna...
 
Som ren tedrickare har jag redan i mycket unga år fått lära mig att kaffe utomhus tillreds i (sotig) kaffe-
panna över öppen eld! Punkt. Det var pannan och brasan som var viktiga, precis som Monica refererar
till i citatet nedan. Det hade varit sååå mycket enklare med termosvatten, tepåsar och Néscafe - men
det var utflykts-/semester-/traditionsöverförings-känslan som skulle accentueras... Men det hjälpte uppen-
barligen föga: jag dricker te.

Ute i skogen dricker jag av nostalgiska skäl kokkaffe ur korrekt tillredd sotig panna - om någon annan nu
har släpat med sig utensilierna som krävs...
/Odd

[För att slippa kommentarer från såna som känner mig:
Visst, numera dricker jag möjligen kaffe för att inte verka avig när man är hembjuden till något frun-
timmer som inte inser skillnaden mellan patricialt te och plebejiskt kaffe. Man vill ju inte haverera
kvällen/sabba sina chanser redan tidigt. Rapar hellre illa dagen därpå isåfall ... ;:) ]

(....) För det friluftsliv jag växte upp med, så var
det kokkaffe i kaffepanna över eld, tror nästan det var lite extra mys med ritualen och att kaffepannan
blev sotigare och sotigare.
Vi åkte oftast till vissa områden och rastade ofta på samma platser, kan även varit ställen med eldplats
som kunde återanvändas. Eller soliga ställen med den optimala snödrivan för att njuta fikat i vårsolen
och snön. (Jag drack dock inte kaffe som barn, men iakttog pappa som var "förste eldare" vid brasan...
Tror själva proceduren med kaffet var en skön syssla.)
 
Traditioner är oerhört viktiga. Det hör till kulturen och stilen, så att man trivs med sig själv och det man gör. :cool:
 
Precis som ni skriver...kaffepannan för mig är nostalgisk, den hör liksom till min ute utrustning.
Känner mig naken utan. Som att gå ut i skogen utan yxan. Det blir inge bra :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
wistrom det perfekta lätta locket till Trangia 27 kastruller? Kök och brännare 15
grodanbolle Vilket lätta kök steker man bäst med? Kök och brännare 6
BJK Lätta på trycket.... Kök och brännare 6
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
hannulan Kastruller Kök och brännare 46
MagArne Val av kastruller till multifuelkök Kök och brännare 3
greenjuice Trangia-kastruller av UH Kök och brännare 1
aborren Vilka stora kastruller är bra Kök och brännare 3
Joakim Ambrosson Primus ETA-kastruller - vikt Kök och brännare 0
adventure_transport Teflonbelägga kastruller och pannor? Kök och brännare 8
greendanger Kastruller och stekpanna till MSR Pocketrocket Kök och brännare 7
Joakim Ambrosson Olika beläggningar på kastruller/stekpannor Kök och brännare 28
tomatchili Trangia kastruller på "ben kök" Kök och brännare 3
StefanN Stora killar behöver stora kastruller! Kök och brännare 11
callespang Kastruller till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
Mz Sotiga kastruller Kök och brännare 25
Tovetjaern Aluminium i kastruller Kök och brännare 24
ala trangia kastruller veckade på insidan... Kök och brännare 3
saittam VIKT PÅ KASTRULLER???????????????? Kök och brännare 5
Livetiskuggan Använda Trangia X2 utan köket Kök och brännare 8
Ceda Optimus 155 utan snabbtändare Kök och brännare 10
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Polar300 Bryggkaffe - utan el... Kök och brännare 10
avslutad130206 Adapter för gasolbehållare utan ventil Kök och brännare 1
Karpaterna.se Gasbrännare till engångsbehållare utan gängning Kök och brännare 9
TheBiker Förvärmning utan sot Kök och brännare 4
avslutad_221205 KAP utan Trangia? Kök och brännare 3
dr_ljungberg Alu-vindskydd och gaskök utan slang Kök och brännare 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.