Det här kan jag relatera till även som icke-koffeinist ♥. Att jag ändå undrade i den här tråden, beror ju på att TS:s målsättning är att minimera vikten, och det t o m i relation till titankastrull(er). I en kontexten vore min första tanke att skippa separat kaffepanna...(...) För det friluftsliv jag växte upp med, så var det kokkaffe i kaffepanna över eld, tror nästan det var lite extra mys med ritualen och att kaffepannan blev sotigare och sotigare.
Vi åkte oftast till vissa områden och rastade ofta på samma platser, kan även varit ställen med eldplats som kunde återanvändas. Eller soliga ställen med den optimala snödrivan för att njuta fikat i vårsolen och snön. (Jag drack dock inte kaffe som barn, men iakttog pappa som var "förste eldare" vid brasan... Tror själva proceduren med kaffet var en skön syssla.)
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Lätta kastruller - utan aluminium? (innehåller tips för migrän)
- Trådstartare Cuba Cola
- Start datum
Som ren tedrickare har jag redan i mycket unga år fått lära mig att kaffe utomhus tillreds i (sotig) kaffe-
panna över öppen eld! Punkt. Det var pannan och brasan som var viktiga, precis som Monica refererar
till i citatet nedan. Det hade varit sååå mycket enklare med termosvatten, tepåsar och Néscafe - men
det var utflykts-/semester-/traditionsöverförings-känslan som skulle accentueras... Men det hjälpte uppen-
barligen föga: jag dricker te.
Ute i skogen dricker jag av nostalgiska skäl kokkaffe ur korrekt tillredd sotig panna - om någon annan nu
har släpat med sig utensilierna som krävs...
/Odd
[För att slippa kommentarer från såna som känner mig:
Visst, numera dricker jag möjligen kaffe för att inte verka avig när man är hembjuden till något frun-
timmer som inte inser skillnaden mellan patricialt te och plebejiskt kaffe. Man vill ju inte haverera
kvällen/sabba sina chanser redan tidigt. Rapar hellre illa dagen därpå isåfall ... ;
]
panna över öppen eld! Punkt. Det var pannan och brasan som var viktiga, precis som Monica refererar
till i citatet nedan. Det hade varit sååå mycket enklare med termosvatten, tepåsar och Néscafe - men
det var utflykts-/semester-/traditionsöverförings-känslan som skulle accentueras... Men det hjälpte uppen-
barligen föga: jag dricker te.
Ute i skogen dricker jag av nostalgiska skäl kokkaffe ur korrekt tillredd sotig panna - om någon annan nu
har släpat med sig utensilierna som krävs...
/Odd
[För att slippa kommentarer från såna som känner mig:
Visst, numera dricker jag möjligen kaffe för att inte verka avig när man är hembjuden till något frun-
timmer som inte inser skillnaden mellan patricialt te och plebejiskt kaffe. Man vill ju inte haverera
kvällen/sabba sina chanser redan tidigt. Rapar hellre illa dagen därpå isåfall ... ;
(....) För det friluftsliv jag växte upp med, så var
det kokkaffe i kaffepanna över eld, tror nästan det var lite extra mys med ritualen och att kaffepannan
blev sotigare och sotigare.
Vi åkte oftast till vissa områden och rastade ofta på samma platser, kan även varit ställen med eldplats
som kunde återanvändas. Eller soliga ställen med den optimala snödrivan för att njuta fikat i vårsolen
och snön. (Jag drack dock inte kaffe som barn, men iakttog pappa som var "förste eldare" vid brasan...
Tror själva proceduren med kaffet var en skön syssla.)
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
ThanksTipsar om dessa, en massa olika kärl i Ti. https://backpackinglight.se/friluftskok/kastruller-och-stekpannor/
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg