Lätta kastruller - utan aluminium? (innehåller tips för migrän)

Hej
Behöver lätta mina kokkärl. Tyvärr får jag migrän så fort jag hanterar aluminium och än värre kokar mat/kaffe i dem.
Kör idag med Titaniumkastruller från Trangia (de tillverkades under en mycket kort tid vad jag vet)

Om ni skulle ge tips på lätta paffepannor och kastruller för en som inte kan använda aluminium, vad har ni då för tips?

PS tipsa människor som har migrän att ta bort all aluminium de kommer i kontakt med. DEO är en mycket vanlig källa som innehåller massor av aluminium. Upptäckte att Niveas hudkräm hade aluminium i sig. Mitt lypsyl hade samma skit. Aluminiumburkar kan jag inte dricka ur. osv osv. När jag sållade ut allt som innehöll skiten, försvann migränen till någon enstaka gång per år :) DS

Om du redan har Trangias i titan så blir det knepigt att hitta lättare. Möjligen har Evernew några byttor. Själv övergav jag titan för matlagning för många år sedan eftersom det är alldeles för ojämn värmespridning.

Annars är det bästa alternativet nog Trangia duossal om det är matlagning du håller på med (RF om du mest värmer upp grytor mm). Men då blir det ju lite tyngre...

//J
 
Nu är det ju så att DuoSSAL-kärlen har hela sin insida klädd i rostfritt (aluminiumet är på utsidan)
och normalt bereder TS nog både mat och java på kärlens insida...
Vad hen ska undvika är kaffepannan - den finns inte i DuoSSAL... Och hanteringen sker med en tamoj,
som det numera finns att få i hel-plastic om jag minns rätt...
/Odd
 
Hej
Behöver lätta mina kokkärl. Tyvärr får jag migrän så fort jag hanterar aluminium och än värre kokar mat/kaffe i dem.
Kör idag med Titaniumkastruller från Trangia (de tillverkades under en mycket kort tid vad jag vet)

Om ni skulle ge tips på lätta paffepannor och kastruller för en som inte kan använda aluminium, vad har ni då för tips?

PS tipsa människor som har migrän att ta bort all aluminium de kommer i kontakt med. DEO är en mycket vanlig källa som innehåller massor av aluminium. Upptäckte att Niveas hudkräm hade aluminium i sig. Mitt lypsyl hade samma skit. Aluminiumburkar kan jag inte dricka ur. osv osv. När jag sållade ut allt som innehöll skiten, försvann migränen till någon enstaka gång per år :) DS
Gäller det också hårdanodiserad aluminium ?
 
Nu är det ju så att DuoSSAL-kärlen har hela sin insida klädd i rostfritt (aluminiumet är på utsidan)
och normalt bereder TS nog både mat och java på kärlens insida...
Vad hen ska undvika är kaffepannan - den finns inte i DuoSSAL... Och hanteringen sker med en tamoj,
som det numera finns att få i hel-plastic om jag minns rätt...
/Odd

Men han säger ju...
Tyvärr får jag migrän så fort jag hanterar aluminium och än värre kokar mat/kaffe i dem.

Svårt att tolka det på annat sätt än jag gjorde.
 
Kanske inte de lättaste då de är tillverkade i rf stål, men kan kanske vara ett alternativ? Specen säger inget om vikten, men kanske värt att kolla upp? man kan ju alltid välja ett ta med bara en gryta på turen och inte hela setet.
 
Hur är det med läsförståelsen här på utsidan (eller är min helt upp åt väggarna)?

Som jag uppfattade Cuba_Cola så var syftet lättare kokkärl än nu som inte fick vara i aluminium.

Tyvärr tror jag inte det finns någon lösning på det. Utan att veta vad nuvarande kastruller väger blir det så klart svårt att säga något. Det enda jag hittat om nuvarande kastruller är att någon här på utsidan skrev att Trangias titankastruller är lättare än deras aluminium.

Det enda kastrullmaterial som kan konkurera med aluminium i vikt är titan men i praktiken så brukar det inte vara någon skillnad. För att ta ett exempel så har MSR titankastruller av ungefär samma utseende som Trangia. Trangias väger 79g eller 81g (beroende på inner eller ytterkastrull) för 1L och motsvarande MSR i titan 80g. För 1,5L kastrullern är vikten 112g respektive112g.
 
När det gäller kaffepannor i titan av "klassik svensk modell" tycker jag det är svårt att hitta några. Enda som jag hittat än så länge är (som dessutom är viktmässigt bra) :

 
Ett lite sent svar men ändå...
Min favorit är den gamla hederliga snuskburken i rostfritt stål. Nackdelarna är väl att den är lite tung. Jag kikade runt och hittade ett litet kit hos Esbit. Två små kokkärl och ett ställ för alkoholbrännaren. Enligt tillverkaren väger alltihop 530 gram.
Jag har spolat stället för alkoholbrännaren och använder bara "grytorna". De fungerar bra på de flesta brännare även om de är i minsta laget.

Det lär också finnas set utan brännarstället:

Alltihop i rostfritt stål, vilket jag gillar.

Esbit säljer också en titanmugg.
Den vet jag inget om men jag är lite tveksam till titan i allmänhet. De grejer jag kikat på har varit väldigt tunna och känts bräckliga. Hur det är med värmeledning och sånt har jag ingen aning om.
Hoppas att du sluppit migrän och elände.
 
Här kommer ett till sent svar...

Jag använder ett par rostfria kärl från Decathlon som jag tycker fungerar mycket bra. Det ena är en kaffepanna som rymmer 1 liter (https://www.decathlon.se/vattenkokare-mh500-stal-1-l-id_8504347.html). Använder den vid dagsturer.
Det andra är en mugg som rymmer 0,4 liter (https://www.decathlon.se/kopp-mh150-rostf-stal-04-l-id_8492721.html). Har tillverkat ett lock till den och använder den tillsammans med ett hemmabyggt spritkök av "fancy feast"-typ på turer där jag bara behöver värma vatten. "Köket" ryms i muggen, mycket smidigt!
 
Ett sätt att få lättare kök är att se över helheten. Monsen o Co kokar allt i kaffekitteln, dricker pulverkaffe o te.
Att äta ur kokkärlet direkt, själv gör jag som Collin Fletcher och äter enkastrullsmat samt dricker soppor.
Förtänksamhet är oftast nyckeln-

go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
wistrom det perfekta lätta locket till Trangia 27 kastruller? Kök och brännare 15
grodanbolle Vilket lätta kök steker man bäst med? Kök och brännare 6
BJK Lätta på trycket.... Kök och brännare 6
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
hannulan Kastruller Kök och brännare 46
MagArne Val av kastruller till multifuelkök Kök och brännare 3
greenjuice Trangia-kastruller av UH Kök och brännare 1
aborren Vilka stora kastruller är bra Kök och brännare 3
Joakim Ambrosson Primus ETA-kastruller - vikt Kök och brännare 0
adventure_transport Teflonbelägga kastruller och pannor? Kök och brännare 8
greendanger Kastruller och stekpanna till MSR Pocketrocket Kök och brännare 7
Joakim Ambrosson Olika beläggningar på kastruller/stekpannor Kök och brännare 28
tomatchili Trangia kastruller på "ben kök" Kök och brännare 3
StefanN Stora killar behöver stora kastruller! Kök och brännare 11
callespang Kastruller till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
Mz Sotiga kastruller Kök och brännare 25
Tovetjaern Aluminium i kastruller Kök och brännare 24
ala trangia kastruller veckade på insidan... Kök och brännare 3
saittam VIKT PÅ KASTRULLER???????????????? Kök och brännare 5
Livetiskuggan Använda Trangia X2 utan köket Kök och brännare 8
Ceda Optimus 155 utan snabbtändare Kök och brännare 10
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Polar300 Bryggkaffe - utan el... Kök och brännare 10
avslutad130206 Adapter för gasolbehållare utan ventil Kök och brännare 1
Karpaterna.se Gasbrännare till engångsbehållare utan gängning Kök och brännare 9
TheBiker Förvärmning utan sot Kök och brännare 4
avslutad_221205 KAP utan Trangia? Kök och brännare 3
dr_ljungberg Alu-vindskydd och gaskök utan slang Kök och brännare 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.