Lätta halvhöga läderkängor utan goretex??

Jag tycker att ett par där överhuvudtaget inte är halvhöga... Men om vanliga låga är OK så kanske du ska kolla på Haglöfs Vertigo eller Patagonia Huckleberry, som jag själv har: http://www.addnature.com/Department.aspx?dept_id=12652

Haglöfs Vertigo - javisst men hela grejen var ju att jag skulle slippa gore-tex. Alltså går den bort. Patagonian känns rätt omöjlig att behandla mot vatten, möjligen spraya något.

Jo det känns mer och mer som vanliga låga är det jag söker. Har ett par halvhöga Inov8-goretexkängor som får funka när jag inte tycker de är för varma (pga gore-texen).
 
Tycker hanwagskon ser ut som en arbetssko, eller en sån där ortopedisk sko. Första altbergarn var också rätt ugly. Den andra altbergarn har membran, men eftersom de gör customs så kanske man kan få en utan? Man får lov att vara ytlig.

Håller med om att första altbergarn såg rätt ugly ut på bild, men funderar på hur den ser ut insmord - dvs bra mycket mörkare och med ett par byxor utanför, då blir den nog mer lik ett par vanliga läderkängor och det är väl lite åt det hållet jag är ute efter. Men som sagt jag håller med, på bilden, lite halvfula. Ändå är det dom som känns mest åt det hållet jag söker.

Såg inte att den där Altberg Ramblern hade membran, kan man välja bort det känns den bäst.
 
Ska man inte vandra varje dag så tycker jag inte behöver så mycket lulllull och tjocka sulor. Har vandrat i skarvheimen i mina vardagsskor Blundstone #500, funkade utmärkt, och de har inte ens snörning. Dessutom är de snyggare till jeans än några av alternativen. Är inne på mitt andra par nu då det förra paret fick kaseras efter 8 års nästan daglig användning. Tyvärr har de trissat upp priset som attan på dem, köpte mitt första par på granngården för 700, nu säljer rätt många stora butiker dem, på tanurmokpaniet går de loss på 1300 (!), följer inte riktigt KPI eller råvarupriser kan man tycka. Ibland blir jag lite irriterad på den fria marknaden (sen kommer jag på att jag kan köpa ofantligt mycket billig skit som man snabbt sliter ut och slänger, då blir jag lite glad).

Av de uppraddade tycker jag nu att Rogue-skokängan är snyggast.
 
Eftersom jag har frågat och diskuterat i tre sidor så tänkte jag att jag också måste berätta vad det tillslut blev:

Skon jag har beställt efter mycket mätande av fötter och mejlande fram och tillbaka till en alldeles utmärkt kundtjänst på Altberg blev en bubblare ur deras Old Shoes Archive som alltså inte tillverkas längre men som kan beställas.

En Altberg Overlander Ultralight

overlandul-b.jpg


The most lightweight trek/travel shoe in the Altberg range - very supple soft leather upper and ankle cuff. Tongue is cordura for breathability & comfort, midsole is flexible - 3 laminate random fibre - good leather shoe for light trekking, travel and urban UK.

Sizes: 6 - 11½
Sole: Skywalk aspen/micro
Widths: XN, N, M, W, XW
Midsole: 3 laminate randon fibre - flexible
Weight: (size 8) 430 gms
Lining: Cambrelle (none membrane)
Leg Height: (size 8) I/S -6, O/S -5½ cm
Leather: English full grain soft.
Tanned hide 1.8 / 2.00mm water repellent

Den motsvarar på papperet mina önskemål utan att för den skull vara ful..

Tack för hjälpen hörni, utan den här sidan hade jag inte hittat den. ovar att återkomma med en recension när den väl kommer
 
Sista uppdatering.

Skon har nu kommit (drygt 2 månaders leveranstid - men man får väl ta det när den görs mot order)

Den ser ut som på bilden förutom att lädret är något mörkare.

Hittills är jag väldigt nöjd med skon, har inte testat så mycket ännu men jag upplever den som väldigt lätt.

Det känns som en rejäl känga förutom att det samtidigt är en lågsko. Sulan rullar bra och gör det behagligt att gå med. Ännu inga problem med skav och liknande, men har gått för lite för att avgöra det.

Förhoppningsvis är den nu något svalare än en goretexkänga och tål ändå att gå i blött gräs och lite terräng.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Borgafjäll Stadiga och lätta skor åt stadig karl. Kläder 11
Cuba Cola Lätta tält/stugskor - tips från dig Kläder 19
Silver Fang Lätta och höga vandringskängor Kläder 24
Stefz Lätta dunjackor som förstärkningsplagg? Kläder 27
DrJ Tips på lätta vandringskor/kängor? Kläder 7
såg letar efter lätta o svetvänliga regnkläder Kläder 6
Davva2 Nu överger jag lätta meshskor Kläder 25
joanna AKU Cresta versus Garmont Vetta... eller någon helt annan scramblingskänga? Kläder 1
G.S Lätta&tåliga skalbyxor med fullzip Kläder 13
edstorm Lätta membran-byxor för fjällvandring - Haglöfs LIM, Electron etc Kläder 14
hannulan Lätta o vattentäta tumvantar Kläder 12
Thrashback Lätta och smidiga vinterskor, behöver tips Kläder 0
Offshore4ever Erfarenheter av lätta skaljackor Kläder 15
MrStrumpan Byxor: Lätta, Benfickor, Regntåliga Kläder 6
såg lätta skor för vandring Kläder 11
Ulvskog Lätta vandringskängor - Kauftipp Kläder 7
majjen Lätta gaiters Kläder 4
Karpaterna.se Lätta vandringsskor som inte suger vatten Kläder 29
Joakim Ambrosson Lätta sandaler Kläder 14
brigas Lätta regnplagg Kläder 44
carl_ Lätta och varma handskar lagom för sommarfjäll? Kläder 54
majjen Lätta, torra kängor Kläder 23
nummeråtta Lätta sandaler... Kläder 7
nickeB Lätta byxor i Gore-tex Kläder 3
haskell Tips på lätta kläder önskas. Kläder 0
Olaa Lätta lägerstövlar, skor på vintern Kläder 5
Rerun Lätta sandaler? Kläder 4
tobiasadler Halvhöga kängor i trailrunnertyp? Kläder 7
ehn bra låga/halvhöga kängor med borttagbar innersula? Kläder 6
filosoff Läderkängor för att minska skav? Kläder 26
Tobbe C Rädda torkade läderkängor? Kläder 9
pernissila Läderkängor, lösa trådar invändigt, vad göra? Kläder 3
moa_k40 Nya hanwag läderkängor till tvåveckorsvandring om 1 vecka? Kläder 8
grottis Läderkängor för fjällvandring? Kläder 21
kmike Ofodrade läderkängor Kläder 8
Mx2 Läderkängor utan GTX - finns det? Kläder 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.