Jag har köpt ett par Fastpacker nu, men tycker de sitter lite tight på sidorna av främre foten. Töjer sig denna typen av skor nåt vid användning?
Har nu använt skorna dagligen och kan meddela att de nu sitter som gjutna runt foten
Jag har köpt ett par Fastpacker nu, men tycker de sitter lite tight på sidorna av främre foten. Töjer sig denna typen av skor nåt vid användning?
Har ett par Roclite 390. Har haft dem sen 2008. Varit med på 12mil i jämtlandsfjällen 2008 och Abisko-Nikka 2009 och en massa kortare turer hemmavid. Något "platta" och kanske lite smala men funkar för mig, som tyvärr har för breda fötter för Salomon. Har två andra Inov-8 lågskor som jag tycker har bättre passform. Det som är sämst med dem är slitstyrkan eller snarare avsaknaden av den. Sulan är redan så sliten att jag inte kommer använda dem på årets fjälltur.
Hej!
Jag tror att skoämnet varit uppe förut i detta forum
Har någon testat Salomon Fastpacker Mid GTX?
Vandrade lätt för första gången i somras och hade då mina löparskor (Asics GT2100). Lättare packning och ffa lätta skor gjorde vandringen otroligt mycket behagligare än året innan då jag hade 10 kg mer i ryggan och tyngre på fötterna.
Det var väldigt torrt i somras i Jämtland/Härjedalen och löparskor var då OK, men jag fegade med att bli blöt och sista dagarna var det kallare och fuktigare och rasterna var inte så sköna..
Nu är jag mer inne på lätta halvhöga GTX, t.ex. Salomon Fastpacker Mid GTX, vägde in på 460g jmf med 340g för Asics GT2130 i butiken. Nästan lika lätta som löparskor men vattentäta alltså!
Någon som har råd?
Hälsningar
//Jalle
Ang. Slitstyrkan på roclite 390 (fixade inte att få in ett citat, skriver med mobil).
60 mil verkar rimligt. Vet inte hur långt mina gått och jag använder dem fortfarande, senast idag.
Ang. gummi i sulan så är det den mjukaste varianten av de två som fanns då. Finns väl tre nu?
Gillar för övrigt fästet i den sulan. Har ett par Terroc 330 (2007) som har hårdare gummi men sämre fäste. De sitter dock bättre på foten.
Om jag ska köpa nya kängor så blir det ett par 288. 390 är grymt osnygga!
Jag hoppas att Inov8 kommer ordentligt till Sverige. Just nu är det få modeller att välja bland.
Var har du fått tag på dem? Du har ju några flera. Vilka är bra/dåliga/funktionella i sammanhang?Antar att du köpt dem i England? Så du vågar dig på 288? Håller de för fjällvandring/Alperna?
Jag hoppas att Inov8 kommer ordentligt till Sverige. Just nu är det få modeller att välja bland.[/QUOTE
Köpte Terroc 330 i Manchester. Beställde 390 från UK. Tog en storlek större vilket var bra. Köpte ett par 295 i London i höstas. Inov-8 passar mina breda fötter. Har använt dom på fjäll, i skog, i snö och på grus och asfalt. 330 lite stumma på hårt underlag och har inte samma grepp. Torkar inte så fort som jag trodde de skulle göra. 390 är lite smalare och ganska låga. Sköna nu på vintern men lite för låga för att få helt tätt med mina damasker typ med snöskor. 295rna är hur bra som helst. De är det enda som har hindrat mig att köpa 288
rna. Vet inte om jag skulle använda dom om jag hade ett par.
Kan bara spekulera i om 288 skulle klara alperna, men jag kan inte tänka mig att det skulle vara något problem.
Ja, de håller på att bygga upp sitt återförsäljarnät.
Vi på Fjäderlätt bearbetar den svenska importören så att de ska förstå att det inte bara är orienterare och multisportare som är intresserade. De verkar i alla fall lyssna lite, för vi har fått låna ett par Roclite 288 för testning.
Köpte Terroc 330 i Manchester. Beställde 390 från UK. Tog en storlek större vilket var bra. Köpte ett par 295 i London i höstas. Inov-8 passar mina breda fötter. Har använt dom på fjäll, i skog, i snö och på grus och asfalt. 330 lite stumma på hårt underlag och har inte samma grepp. Torkar inte så fort som jag trodde de skulle göra. 390 är lite smalare och ganska låga. Sköna nu på vintern men lite för låga för att få helt tätt med mina damasker typ med snöskor. 295rna är hur bra som helst. De är det enda som har hindrat mig att köpa 288
rna. Vet inte om jag skulle använda dom om jag hade ett par.
Kan bara spekulera i om 288 skulle klara alperna, men jag kan inte tänka mig att det skulle vara något problem.
Har de så kort livslängd? Jag har läst på amerikanska forum att de kan hålla upp till 60 mil? Innan det är dags att byta.