Lätta GTX-kängor

Jag har köpt ett par Fastpacker nu, men tycker de sitter lite tight på sidorna av främre foten. Töjer sig denna typen av skor nåt vid användning?

Har nu använt skorna dagligen och kan meddela att de nu sitter som gjutna runt foten :) Enda nackdelen som jag ser det är att de inte blir precis så stabilt runt fotleden som jag skulle önska. Men i övrigt så har de hållit mig torr i vattenpölar och snö. Ett plus gentemot den nya Sky Modellen är att de funkar även att använda "civilt", inte lika skrikiga färger m.a.o.
 
Vad gäller slitstyrka så upplever jag nog att det som är gränssättande ofta är det vattentäta skiktet.
Membranet är ju inte testat för att hålla tätt mer än ett par veckors vandring.

Jag har ett par Salomon som är minst 3 år gamla, och lugnt skulle kunna puttra på ett par år till. Men de läcker , och är därmed inte 100 % terränggående längre. Samma sak gäller enligt min erfarenhet också vantar och skaljackor med membran.

Så egentligen är det ju kanske rimligt att inte heller resten av skon håller tre år.
 
Har ett par Roclite 390. Har haft dem sen 2008. Varit med på 12mil i jämtlandsfjällen 2008 och Abisko-Nikka 2009 och en massa kortare turer hemmavid. Något "platta" och kanske lite smala men funkar för mig, som tyvärr har för breda fötter för Salomon. Har två andra Inov-8 lågskor som jag tycker har bättre passform. Det som är sämst med dem är slitstyrkan eller snarare avsaknaden av den. Sulan är redan så sliten att jag inte kommer använda dem på årets fjälltur.

Har de så kort livslängd? Jag har läst på amerikanska forum att de kan hålla upp till 60 mil? Innan det är dags att byta.
 
Hej!
Jag tror att skoämnet varit uppe förut i detta forum :)

Har någon testat Salomon Fastpacker Mid GTX?

Vandrade lätt för första gången i somras och hade då mina löparskor (Asics GT2100). Lättare packning och ffa lätta skor gjorde vandringen otroligt mycket behagligare än året innan då jag hade 10 kg mer i ryggan och tyngre på fötterna.

Det var väldigt torrt i somras i Jämtland/Härjedalen och löparskor var då OK, men jag fegade med att bli blöt och sista dagarna var det kallare och fuktigare och rasterna var inte så sköna..

Nu är jag mer inne på lätta halvhöga GTX, t.ex. Salomon Fastpacker Mid GTX, vägde in på 460g jmf med 340g för Asics GT2130 i butiken. Nästan lika lätta som löparskor men vattentäta alltså!

Någon som har råd?

Hälsningar
//Jalle

Nu är jag inte rädd för att bli blöt om fötterna, men jag tror min dåliga häl mår bäst av lite stoppade fotknölshögaskaft i brant terräng (som det ofta är på mina turer). Så tills vidare får mina låga dojor stanna hemma. Fastpacker har jag känt på i butik och de passade inte mina fötter alls, men bortsett från det verkar de helt funktionsdugliga. Mina skor är annars av märket Meindl och väger 1.1 kg vilket inte
är så mycket ändå.
 
Roclite 390

Ang. Slitstyrkan på roclite 390 (fixade inte att få in ett citat, skriver med mobil).
60 mil verkar rimligt. Vet inte hur långt mina gått och jag använder dem fortfarande, senast idag.

Ang. gummi i sulan så är det den mjukaste varianten av de två som fanns då. Finns väl tre nu?
Gillar för övrigt fästet i den sulan. Har ett par Terroc 330 (2007) som har hårdare gummi men sämre fäste. De sitter dock bättre på foten.

Om jag ska köpa nya kängor så blir det ett par 288. 390 är grymt osnygga!
 
Ang. Slitstyrkan på roclite 390 (fixade inte att få in ett citat, skriver med mobil).
60 mil verkar rimligt. Vet inte hur långt mina gått och jag använder dem fortfarande, senast idag.

Ang. gummi i sulan så är det den mjukaste varianten av de två som fanns då. Finns väl tre nu?
Gillar för övrigt fästet i den sulan. Har ett par Terroc 330 (2007) som har hårdare gummi men sämre fäste. De sitter dock bättre på foten.

Om jag ska köpa nya kängor så blir det ett par 288. 390 är grymt osnygga!

Var har du fått tag på dem? Du har ju några flera. Vilka är bra/dåliga/funktionella i sammanhang?Antar att du köpt dem i England? Så du vågar dig på 288? Håller de för fjällvandring/Alperna?

Jag hoppas att Inov8 kommer ordentligt till Sverige. Just nu är det få modeller att välja bland.
 
Jag hoppas att Inov8 kommer ordentligt till Sverige. Just nu är det få modeller att välja bland.

Ja, de håller på att bygga upp sitt återförsäljarnät.
Vi på Fjäderlätt bearbetar den svenska importören så att de ska förstå att det inte bara är orienterare och multisportare som är intresserade. De verkar i alla fall lyssna lite, för vi har fått låna ett par Roclite 288 för testning.
 
Var har du fått tag på dem? Du har ju några flera. Vilka är bra/dåliga/funktionella i sammanhang?Antar att du köpt dem i England? Så du vågar dig på 288? Håller de för fjällvandring/Alperna?

Jag hoppas att Inov8 kommer ordentligt till Sverige. Just nu är det få modeller att välja bland.[/QUOTE

Köpte Terroc 330 i Manchester. Beställde 390 från UK. Tog en storlek större vilket var bra. Köpte ett par 295 i London i höstas. Inov-8 passar mina breda fötter. Har använt dom på fjäll, i skog, i snö och på grus och asfalt. 330 lite stumma på hårt underlag och har inte samma grepp. Torkar inte så fort som jag trodde de skulle göra. 390 är lite smalare och ganska låga. Sköna nu på vintern men lite för låga för att få helt tätt med mina damasker typ med snöskor. 295:eek:rna är hur bra som helst. De är det enda som har hindrat mig att köpa 288:eek:rna. Vet inte om jag skulle använda dom om jag hade ett par.
Kan bara spekulera i om 288 skulle klara alperna, men jag kan inte tänka mig att det skulle vara något problem.
 
Ja, de håller på att bygga upp sitt återförsäljarnät.
Vi på Fjäderlätt bearbetar den svenska importören så att de ska förstå att det inte bara är orienterare och multisportare som är intresserade. De verkar i alla fall lyssna lite, för vi har fått låna ett par Roclite 288 för testning.

Jag förstår inte varför det har varit svårt för svenska återförsäljare att ta in Inov8 när recensioner utomlands har varit mycket positiva. Dessa skor ger ju nya möjligheter till vandring på olika nivåer. Vissa har använt Inov8-skor på långdistansleder i USA också vilket är en bra referens. De verkar vara slitstarka också.
 
Köpte Terroc 330 i Manchester. Beställde 390 från UK. Tog en storlek större vilket var bra. Köpte ett par 295 i London i höstas. Inov-8 passar mina breda fötter. Har använt dom på fjäll, i skog, i snö och på grus och asfalt. 330 lite stumma på hårt underlag och har inte samma grepp. Torkar inte så fort som jag trodde de skulle göra. 390 är lite smalare och ganska låga. Sköna nu på vintern men lite för låga för att få helt tätt med mina damasker typ med snöskor. 295:eek:rna är hur bra som helst. De är det enda som har hindrat mig att köpa 288:eek:rna. Vet inte om jag skulle använda dom om jag hade ett par.
Kan bara spekulera i om 288 skulle klara alperna, men jag kan inte tänka mig att det skulle vara något problem.

Jag förstår. Intressant att få höra dina erfarenheter av Inov8. Jag söker fortfarande ett par pålitliga skor till kommande vandring i sommar. Jag har använt TNF Hedgehog + Prophecy. De har mycket kort livslängd pga ovandelen har en tendens att slitas snabbt.
 
Har de så kort livslängd? Jag har läst på amerikanska forum att de kan hålla upp till 60 mil? Innan det är dags att byta.

Det låter oroväckande lite. Mina Meindl har inte påfallande djup mönstring men sulan ser tämligen fräsch ut efter 47 vandringsdagar.
Hur många mil det är vet jag inte, men med ett snitt på 15 km om dagen skulle det bli 70 mil och jag räknar med minst en sommar till (vad nu det kan bli, 30-40 dagar verkar troligt).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fjorr Frågor om lätta ramryggsäckar och erfarenhet av ex. Atom pack och Bonfus etc. Lättpackning 2
Keep_walking Hjälp med lätta kängor/skor Lättpackning 14
Ruhl Lätta byxor? Lättpackning 20
Zachie Tre lätta och billiga jackor Lättpackning 0
makkan77 Lätta kläder för nybörjaren? Lättpackning 23
rottemark Lätta, tunna skor med stabil sula Lättpackning 22
Dania Tips på lätta/torra skor för fjällvandring Lättpackning 12
Crimper Lätta snabbtorkande skor att vandra i Lättpackning 15
VirgilBW Lätta sovsäckar för minusgrader? Lättpackning 22
camoscio Lätta skor och stegjärn Lättpackning 15
Kilo Lima 201 tips för att lätta packningen Lättpackning 36
wistrom Köpa lätta grejer i usa? Lättpackning 8
V. Väderhatt Bästa lätta tält (2p) för en blöt natt i skogen? Lättpackning 29
w2best Väldigt lätta zip-off byxor Lättpackning 12
Davva2 Lätta, varma lägerskor på vintern Lättpackning 15
såg lätta på ryggsäcken.. Lättpackning 13
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta morgonrutiner Lättpackning 11
Jallur Lätta tältpinnar Lättpackning 18
Jörgen Fjaderlatt.se När man vilar - lätta sovplagg Lättpackning 10
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta vintertält Lättpackning 36
majjen Lätta gaiters? Lättpackning 9
torger Lätta vandringsstavar Lättpackning 4
honkydory Lätta pryl nyheter på OutDoor 2008 Lättpackning 0
Jallur Lätta skor? Lättpackning 20
3338 Visa ditt lätta Trangia vindskydd Lättpackning 1
Schneeberger Lätta ryggsäckar i Utemagasinet. Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta kläder för vinterturer - teori och erfarenheter Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta underkläder för vinterbruk Lättpackning 34
Avslut090305 Lätta snabbtorkande skor? Lättpackning 14
stumpe lätta byxor Lättpackning 21
nermander Lätta "Jysk-underlagen" för 19 spänn Lättpackning 32
tbergman Lätta fotoväskor Lättpackning 10
kalle1969 Lätta tält Lättpackning 14
brigas Lätta teorier Lättpackning 11
Martin Fjäderlätt Lätta USA-nyheter 2008 Lättpackning 20
Jörgen Fjaderlatt.se Integral Designs - lätta prylar från Canada Lättpackning 2
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta självuppblåsande liggunderlag Lättpackning 14
Vättlefjäll Hjälp med lätta men stora säckar. Lättpackning 28
brigas storkosan vs lätta-asken ,besticken Lättpackning 25
Avsl12 Lätta produkter billigare? Lättpackning 16
andy69 Test av tre lätta ryggsäckar! Lättpackning 18
Grinchen Lätta kök Lättpackning 9
Martin Fjäderlätt Erfarenheter av lätta skydd Lättpackning 99
angylp "Lätta" 50l ryggsäckar ? Lättpackning 18
Sarvi Vattentäta ganska lätta ryggsäckar Lättpackning 21
Jörgen Fjaderlatt.se Erfarenheter av riktigt lätta sovsäckar Lättpackning 24
macgunde Lätta kängor för varmare klimat. Lättpackning 32
Zachie Övergång från kängor till lågskor 2014-2015 Lättpackning 133
wistrom Meshskor och kängor i samma grupp? Lättpackning 4
thomalin Kängor - Behövs dom? Lättpackning 120

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...