"Lätta" 50l ryggsäckar ?

Re: 50l ryggsäck overkill ?

angylp skrev:
Men det som jag måste packa enligt rekommendation från reseledare är:
-regn jacka & byxa
-mössa+varm tröja
-sovsäck
-2l vatten
-snacks för en dags tur
-extra par strumpor
-minmalt med medicin, plåstor och hygienartiklar
-klädombyte
-plånbok

Övriga "vill nog" ha grejer:
-liten kompakt kamera
-lätta sandaler
-mobiltelefon

Ryms ovanstående i en t.ex. 35 lites ryggsäck ?

Ja, om inte sovsäcken är för stor.
Ska du sova i stugor räcker det egentligen med ett sovsäckslakan. (filtar brukar finnas)
Annars vet jag att jag får ned ovanstående plus kök och spartansk mat för några dagar i min 35-literssäck, så det borde inte vara något problem.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Kompletterande svar

hej!

>En "varm tröja" kan vara en stor stickad tröja, då >tar det mycket plats, eller en microfleece och då
Jag hade tänkt mig i stilen microfleece...

>"Klädombyte" kan man också få ner i volym genom att >tex välja tights och underställströja.
javisst... vet inte om jag klarar mig med 1 ombyte då det kan bli svinvarmt och det finns kanske inte duschmöjligheter förutom hos en av stugorna.

>Sovsäckar kan vara väldigt stora eller ganska små, >Adelvis beror det så klart på vilka temperaturer de >måste klara.
Det som har föreslagits av reseledare väger 200g, motsvarande "plumeau case". Jag kan ställa fråga om det funkar med reselakan då det är alpvandring som gäller och då temperaturvariation kan kanske vara stor.

Tack för svar så länge!

Knep för att packa mycket i 35l ryggsäck

OK..jag får väl börja tänka i nya banor och prova en 35l ryggsäck. Finns det några tips och trix om hur man kan få in min lista i en sådan "liten" ryggsäck ;p

Re: Knep för att packa mycket i 35l ryggsäck

angylp skrev:
OK..jag får väl börja tänka i nya banor och prova en 35l ryggsäck. Finns det några tips och trix om hur man kan få in min lista i en sådan "liten" ryggsäck ;p

Skriv den på en liten lapp ;)

Jag tror ärligt talat inte att det blir några problem. Packa ombytet i en påse som du kan komprimera (måste inte vara en speciell komprimeringspåse, bara en som man kan trycka ihop och snöra åt en bit "nedanför" öppningen), likaså med sovsäcken (eller motsv; plumeau case är väl typ påslakan, dvs samma princip som reselakan). Se till att maten är av packvänlig karaktär. Eftersom ni ska till stugor kanske förråden kan fyllas på eftersom, dessutom.

När det gäller mängden ombyte kan ju bara du avgöra vad du vill satsa på. Min egen ståndpunkt är att om man bara kan blaska av sig på känsliga ställen med vatten nån gång om dagen håller man sig ok fräsch. Men jag går inte stugturer, då kanske man vill vara mer presentabel :) Några våtservetter kasnke kan ersätta ett extra ombyte, för nödvändig daglig hygienskötsel i civiliserad miljö.

Re: Knep för att packa mycket i 35l ryggsäck

angylp skrev:

Jag kan inte tänka mig att det blir problem. Ska du få ned allt i en 20l får du anstränga dig, men 35l är rätt mycket i sammanhanget.

Volymtjuvarna är ombyte, sovsäck och varm tröja.
En tunn "träningsoverall" i vindtyg är utmärkt som ombyte (och duger som vindtätt plagg också)

öringen; sa:
Och 2 liter vatten? Var ska ni vandra, i en öken? :)

[Edit] Aahhh alperna.... ;) [Edit]

OT: Jag har faktiskt varit med om en tur i Sverige då vi upplevde riktiga problem med att få tag på vatten. Det var en tur förra sommaren som gick mitt över Stora Alvaret från norr till söder, veckan efter midsommar. Det finns ingen bebyggelse ute på alvaret, kreaturen får sitt vatten inne vid gårdarna på ömse sidor om alvaret och bäckar och vätar var helt eller delvis uttorkade. Ovant! :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips