Lätt Vandring I Vättlefjäll

Tjenare,
Jag som scout har varit ute ett par gånger. Min första hajk för ca 1½ år sedan (okej, jag har inte varit ute så mycket) var i Vättlefjäll, en lätt vandring under en helg och jag funderar att göra en annan med min farsa och två kompisar, just i vättlefjäll, fast mellan fasta vindskydd. Jag skulle behöva en karta över vättlefjäll plus samtliga (eller de flesta iaf) vindskydd. Var kan man skaffa detta? Eller finns det någon "online"?.

MvH Holm

ps. Har ni några lätta tur rekommendationer i närheten av göteborg så lägg gärna in dom, enda kravet är att det ska finnas vindskydd .ds

Vättlefjäll

Kartor finns i bokhandeln i Nordstan, den som ligger precis vid stora ingången (är det Akademibokhandeln?) mot Brunnsparken. Där har jag köpt en bra orienteringskarta med vindskydd o eldplatser utsatta. De har gott om kartor öht.

Andra vandringstips är t.ex. Vildmarksleden från Skatås mot Hindås, två dagsetapper med ett vindskydd halvvägs. Eller Bohusleden från Skatås och vidare norrut, då kommer ni upp på Vättlefjäll. Om ni vill gå söderut så är Sandsjöbacka ett mycket fint naturreservat i norra Halland, man kan gå en nordsydlig led med ett par vindskydd, eller söka sig egna vägar på en rad stigar och småvägar. Tältförbud!

Trevlig tur!
/Christina

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips