Lätt Vandring I Vättlefjäll

Tjenare,
Jag som scout har varit ute ett par gånger. Min första hajk för ca 1½ år sedan (okej, jag har inte varit ute så mycket) var i Vättlefjäll, en lätt vandring under en helg och jag funderar att göra en annan med min farsa och två kompisar, just i vättlefjäll, fast mellan fasta vindskydd. Jag skulle behöva en karta över vättlefjäll plus samtliga (eller de flesta iaf) vindskydd. Var kan man skaffa detta? Eller finns det någon "online"?.

MvH Holm

ps. Har ni några lätta tur rekommendationer i närheten av göteborg så lägg gärna in dom, enda kravet är att det ska finnas vindskydd .ds

Vättlefjäll

Kartor finns i bokhandeln i Nordstan, den som ligger precis vid stora ingången (är det Akademibokhandeln?) mot Brunnsparken. Där har jag köpt en bra orienteringskarta med vindskydd o eldplatser utsatta. De har gott om kartor öht.

Andra vandringstips är t.ex. Vildmarksleden från Skatås mot Hindås, två dagsetapper med ett vindskydd halvvägs. Eller Bohusleden från Skatås och vidare norrut, då kommer ni upp på Vättlefjäll. Om ni vill gå söderut så är Sandsjöbacka ett mycket fint naturreservat i norra Halland, man kan gå en nordsydlig led med ett par vindskydd, eller söka sig egna vägar på en rad stigar och småvägar. Tältförbud!

Trevlig tur!
/Christina

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips