Lätt tält för 4?

Hej!

Jag söker ett nytt tält för familjens vandringar.

- 4 pers
- absid stor nog att laga mat i vid busväder
- så låg vikt som möjligt
- kvalitet som tål vädret på högfjället

Det enda jag hittat hittils är Fjellheimen Superlight 4. Någon som vet om det är ett bra tält? Väger det verkligen bara 2,5 kg?

Känner ni till några andra bra tält?

Stort tack för alla tips!

Jag har ett Hilleberg Nallo 4 GT.

Väger endast 3.6kg komplett och är ett bombsäkert slott! :D

Enda nackdelen är priset.

Många fördelar med GT, som dessutom kan öppnas på flera olika sätt beroende på väder och humör.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Lätt tältkåta kan vara ett alternativ.

Jag har ett par av Helsports självstagande tält och är rätt nöjd. Tältgolvet i superlighttältet jag har är lite halt.

Thure

Säkert kort: Nallo 4 GT eller Kaitum 4.

Bubblare: HMG Ultamid 4. Lätt och rymligt men inte lika snabbt att resa när det blåser hårt och ingen absid om man har innertältet (men å andra sidan nästan ståhöjd).

Jag har eller har haft varianter av alla ovanstående. Ofta tipsas det om två st tvåmannatält och nu när mina ban har blivit äldre förstår jag varför; det är mycket rymligare och mer flexibelt för turer med 1-4 pers.

Två tvåmanna och Ultamid 4 är en suverän kombo.

Jag har ett Fjellheimen Superlight 4 och det är ordentligt rymligt för 2 vuxna.
Är det 2 vuxna och 2 mindre barn bör det funka. En av fördelarna är att det inte smalnar av och höjden är samma i hela innertältet. Absiden är rymlig och funkar bra att laga mat i .
Vikten stämmer, dock använder jag inte markpinnarna som följer med då dom inte riktigt håller måttet vid stark vind.

Jag kör själv med tältkåta (just min är från Seek outside), det tycker jag funkar bäst för när vi är fyra och har en del utrustning. Det har ju inte absid, per se, men det är ju gott om plats. Just mitt tält väger runt ett kilo, med kolfiberinnerstång. Lite mer om man vill ha footprint i det, eller om man vill ha kamin (jag kör en av deras egna kaminer - en ihopmonterbar av titan - det är en väldigt lätt lösning, vilket gör att man kan kan ha kamin, även på vandringsturer och inte behöver dra något i pulka eller liknande.)

Tack för alla bra svar!

Tältkåtan ser onekligen vädligt mysig ut!
- Hur bra är kåtan på att hålla myggen ute?
- Jag antar att man behöver komplettera med ett golv om det rengar mycket? Det rinner väl in längs marken?

Som alla golvlösa tält finns det en risk med vatten...har dock aldrig upplevt detta, men det beror nog helt på var man sätter upp tältet. Har dock 100% golv numera. I bild ses även myggnätsdörr som finns vid de två utgångarna. Har även myggnätsdel för 4pers som kan sättas in med golv och plats för kamin.20181011_133828.jpg by Rickard Andersson, on Flickr

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips