Lätt & självstagande tält för 2p?

Såg också att XXL hade ett Helsport Nordmarka Dome 2+ men det framgår inte någon vikt på det. Förmodar att man slår upp hela tältet samtidigt vilket är ett klart plus.

Någon som vet vad Helsport-tältet kan tänkas väga?
Jag tror detta är en specifikation för Nordmarka Dome 2+:

personer: 2+
mål pakket: 48 cm x 20 cm
Vekt telt (+/-10%): 3,95 kg
Vekt plugger: 150 g
stenger lengde: 1 x 440 cm 2 x 330 cm
stoff innertelt: polyester 60 g/m² Wr
stoff yttertelt: polyester 95 g/m² pU coated
stoff bunn: polyester 95 g/m² pU coated
stenger: Helsport superpole i 44 cm lengde
tilbehør: rep kit (+0,15 kg)

Men jag är inte helt säker...
/daniel

Jag tror detta är en specifikation för Nordmarka Dome 2+:

personer: 2+
mål pakket: 48 cm x 20 cm
Vekt telt (+/-10%): 3,95 kg
Vekt plugger: 150 g
stenger lengde: 1 x 440 cm 2 x 330 cm
stoff innertelt: polyester 60 g/m² Wr
stoff yttertelt: polyester 95 g/m² pU coated
stoff bunn: polyester 95 g/m² pU coated
stenger: Helsport superpole i 44 cm lengde
tilbehør: rep kit (+0,15 kg)

Men jag är inte helt säker...
/daniel

Ok, om det stämmer (svårt att avgöra då det inte är något som sammanfaller med uppgifterna på XXLs sida) så är det ju lika tungt som det jag redan har. Då är TNF-tältet klart mer intressant.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Äger ett MSR Hubba hubba, väger ca 2,1 kilo lätt som f*n att sätta upp med bara en pinne igentligen, kostar mycket i Sverige men kollar du Ebay eller Amazone får du den för halva priset. Finns oxå med en extra absid nu så jag som dom släppt visserligen väger den 1 kilo till men då får du mera skydd för uttrustning å ev hundsällskap.

Är grymt nöjd med mitt hade i fjällen i sommras utan problem i vinden å den följer med i kajaken när jag ska utomskärs.

Ok, om det stämmer (svårt att avgöra då det inte är något som sammanfaller med uppgifterna på XXLs sida) så är det ju lika tungt som det jag redan har. Då är TNF-tältet klart mer intressant.

Jag var inne på XXL igår för att köpa tält till en god vän (födelsedagspresent) och viktangivelserna för Nordmarka Dome 2+ var 3,9, dvs i stort sett de som andra har givit här. Aningen tyngre än mitt Staika men till priset av 2 200 kr så verkade det klart vettigt.

Vi kollade också på TNF Rock 2 men valde ganska snart bort det av tre anledningar, trots kanonpris just nu:
- yttertältet läggs på separat efteråt.
- yttertältet slutar 10 - 15 cm från marken vilket kan vara bra i lugna sommarförhållanden men inget jag själv skulle vilja ha i blåsigt och regnigt väder i ytterskärgården eller på fjället.
- inte helt själstagande då dels absiderna måste spännas ut med pinne och dels nederkanten på yttertältet bör spännas ut om den inte ska ligga mot innetältet.

Billigt tält som är själstagande och lätt låter nästan som ett "kinderägg". Varför behåller du inte det tyngre själstagande tält du har för paddling där vikten inte spelar så stor roll och kompletterar med ett lätt tunneltält för fjällturerna?

Jag var inne på XXL igår för att köpa tält till en god vän (födelsedagspresent) och viktangivelserna för Nordmarka Dome 2+ var 3,9, dvs i stort sett de som andra har givit här. Aningen tyngre än mitt Staika men till priset av 2 200 kr så verkade det klart vettigt.

Vi kollade också på TNF Rock 2 men valde ganska snart bort det av tre anledningar, trots kanonpris just nu:
- yttertältet läggs på separat efteråt.
- yttertältet slutar 10 - 15 cm från marken vilket kan vara bra i lugna sommarförhållanden men inget jag själv skulle vilja ha i blåsigt och regnigt väder i ytterskärgården eller på fjället.
- inte helt själstagande då dels absiderna måste spännas ut med pinne och dels nederkanten på yttertältet bör spännas ut om den inte ska ligga mot innetältet.

Billigt tält som är själstagande och lätt låter nästan som ett "kinderägg". Varför behåller du inte det tyngre själstagande tält du har för paddling där vikten inte spelar så stor roll och kompletterar med ett lätt tunneltält för fjällturerna?

Upplevde inte att TNF Rock hade så stor glipa mellan yttertält och marken när jag såg det senast. Att behöva spänna ut en absid på en klipphäll känns som ett mindre problem än att försöka få ett tunneltält att stå på en klipphäll...

Då jag redan har ett "lätt" tunneltält och ett kupoltält som jag inte är helt nöjd med pga vikt och bara en absid så ser jag inte nyttan med att skaffa ett tunneltält till. Tanken är att ersätta kupoltältet med ett som har de egenskaper jag efterfrågar, en extra absid/ingång samt lägre vikt. Med lägre vikt brukar även mindre volym följa med och det är faktiskt en egenskap som inte är helt oviktig vid paddling som jag ser det. Känns inte som om jag behöver ytterligare ett tält, bara ett annat.

Det såg ganska trevligt ut, gott om utrymme.
Blir det "dragit" dvs hur långt går yttertältet ned?

C

Man får in ca en handbredd mellan yttertältet och marken vid absiden. Invid innertältskroppen så är det ca 5 cm kanske. Upplevde det inte som särskilt dragit, och det lilla drag man får uppskattar jag ur kondenssynpunkt.

/M

Hade en Scarp 1 som jag sålde. Halvbra kvalitetskontroll från tillverkaren och viss kondensproblematik. Men för vad man betalar får man nog bra tält. Lätt att slå upp och mit höll tätt fint. Kan förankras väl.

/M

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips