lätt ryggsäck

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Ett par GG-produkter till salu.

Jag har ett par Gossamer Gear-produkter som jag planerar att sälja till våren, bla ryggsäcken Gorilla och och tarpen SpinnTwinn. Om det låter intressant så skriv ett PM till mig.

Mvh
Jonas

Gorillan och Huckepack

Jag hade tillfället att testa Gorillan lite i Vålådalen. Jag gllade säcken skarpt. Ett bra val om den passar din rygg. Laufbursche Huckepack testade jag lite också. RIktigt bekväm för lätt packning, men jag undrar om inte Gorillan klarar lite mer last. Axelremmarna var bättre, men smalare på Huckepacken.

Huckepack! Omöjlig att köpa!?

Jag hade tillfället att testa Gorillan lite i Vålådalen. Jag gllade säcken skarpt. Ett bra val om den passar din rygg. Laufbursche Huckepack testade jag lite också. RIktigt bekväm för lätt packning, men jag undrar om inte Gorillan klarar lite mer last. Axelremmarna var bättre, men smalare på Huckepacken.

Jag mailade laufbursche men har inte fått svar och de har väl ingen webshop, han verkar inte vilja sälja...

Jag väcker liv i en några mån gammal tråd, då jag själv funderar på att köpa en lättviktsryggsäck. För det första finns det några bra alternativ på butiker i Sverige eller är det beställa från utlandet som gäller? Jag funderar på en ryggsäckvolym på 50 - 60 l. Jag har tittat på länkarna i tidigare inlägg i denna tråd och funderade bl.a. på Gossamer Gear. Jag vill inte att ryggsäcken skall vara alltför ömtålig. Den skall tåla att man går i tät skog ibland, men lättviktsalternativen kanske klarar sånt utmärkt? Är det någon som har några tips?

Jag har en Osprey Exos 46 som jag är larvigt nöjd med och skulle inte tveka att köpa en 58 om jag kände att jag behövde den extra packvolymen. Har burit 46:an med upp till 15 kg (sex dygns tälttur i sommarfjällen) utan att det i slutet av dagen ens känts att jag haft den på mig... Den kan verkligen rekommenderas om man är ute efter något lätt men ändå stabilt.

http://www.ospreypacks.com/en/group/superlight/exos_series

Jag väcker liv i en några mån gammal tråd, då jag själv funderar på att köpa en lättviktsryggsäck. För det första finns det några bra alternativ på butiker i Sverige eller är det beställa från utlandet som gäller? Jag funderar på en ryggsäckvolym på 50 - 60 l. Jag har tittat på länkarna i tidigare inlägg i denna tråd och funderade bl.a. på Gossamer Gear. Jag vill inte att ryggsäcken skall vara alltför ömtålig. Den skall tåla att man går i tät skog ibland, men lättviktsalternativen kanske klarar sånt utmärkt? Är det någon som har några tips?

Jag har gått genom en hel del i skog med min Gossamer Gear Mariposa plus. Den har klarat det bra, men nätfickorna har jag lagat små hål i. Det får du nog vara beredd på. Tyget har också fått ett litet hål, men det berodde på att jag packat kantiga, hårda saker i säcken på resor. Har haft min ett antal år nu och är mycket nöjd. Om man ska ha mer än ca 12-15kg i säcken merparten av tiden tror jag dock det kan finnas bekvämare, men lite tyngre alternativ. Granite Gear Vapor trail var riktigt fin tycker jag, men jag skulle nog sakna nätfickorna.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk

Jag har en Osprey Exos 46 som jag är larvigt nöjd med och skulle inte tveka att köpa en 58 om jag kände att jag behövde den extra packvolymen. Har burit 46:an med upp till 15 kg (sex dygns tälttur i sommarfjällen) utan att det i slutet av dagen ens känts att jag haft den på mig... Den kan verkligen rekommenderas om man är ute efter något lätt men ändå stabilt.

http://www.ospreypacks.com/en/group/superlight/exos_series

Jag har gått genom en hel del i skog med min Gossamer Gear Mariposa plus. Den har klarat det bra, men nätfickorna har jag lagat små hål i. Det får du nog vara beredd på. Tyget har också fått ett litet hål, men det berodde på att jag packat kantiga, hårda saker i säcken på resor. Har haft min ett antal år nu och är mycket nöjd. Om man ska ha mer än ca 12-15kg i säcken merparten av tiden tror jag dock det kan finnas bekvämare, men lite tyngre alternativ. Granite Gear Vapor trail var riktigt fin tycker jag, men jag skulle nog sakna nätfickorna.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
Just mesh-fickorna som t.ex. Gossamear Gear har är jag mycket intresserad av. Någon liten reparation då och då är jag fullt införstådd med, bara inte ryggsäcken är i trasor efter en dag. Finns det någon återförsäljare av Gossamear Gear i Sverige eller måste jag beställa från utlandet? När det gäller Osprey, är den bättre vid större vikt än Gossamear Gears ryggsäckar?

Gossamer gear köpes via deras internetsida. Möjligtvis trekking-lite i Tyskland också. Räkna med ca 1,3 gånger dollarkursen med moms och avgifter. Från Tyskland är det bara frakt som tillkommer.

Huruvida Osprey är bättre vid högre vikt kan jag inte riktigt uttala mig om, men den har ju ett mer avancerat bärsystem med mer stabilitet så det verkar logiskt.

Just mesh-fickorna som t.ex. Gossamear Gear har är jag mycket intresserad av. Någon liten reparation då och då är jag fullt införstådd med, bara inte ryggsäcken är i trasor efter en dag. Finns det någon återförsäljare av Gossamear Gear i Sverige eller måste jag beställa från utlandet? När det gäller Osprey, är den bättre vid större vikt än Gossamear Gears ryggsäckar?

Här kommer en länk till en recension. Man måste bli medlem, men det är det värt tycker jag.
http://www.backpackinglight.com/cgi-bin/backpackinglight/osprey_exos_review.html
Man

Enligt denna är det inte så stor skillnad, kanske tar den 2-3kg extra mer bekvämt än mariposan. Maxvikten är den samma. I vilket fall fick den mycket bra betyg.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips