lätt ryggsäck

Det verkar på nätet som att folk är rätt nöjda med båda säckarna. Jag tror att Ospreyn tar ett tält bättre än Gossamern eftersom det går alldeles utmärkt att få in ett Nallo 2 GT mellan påsen och locket. Jag har lite svårare att se hur det skulle gå till på Gossamern.

Å andra sidan är nog Gossamern bättre att skicka med flyg eftersom den inte har någon lättviktsram som kan knäckas av ovarsam behandling. Jag har iofs testat att flyga med både SAS och NextJet utan några problem.

En av de största fördelarna (enligt mig) med att ha en utanpåliggande ram är att man i regel har rätt bra avstånd mellan ryggen och säcken. Det innebär dels att man inte behöver fundera så mycket på hur man packar och dels att man har bra ventilation.

Ospreyn kan man utrusta med vattenblåsa och den har ett riktigt bra fäste för stavar om man har sådana med. Gossamern vet jag inte hur det är med.

Jag tror att det egentligen är sättet du tänkt använda säcken som är avgörande för vilken som kommer att passa bäst...

Kanske dessa recensioner kan vara till någon hjälp?

http://sectionhiker.com/osprey-exos-58-backpack-review/
http://sectionhiker.com/gossamer-gear-mariposa-plus-backpack-long-term-gear-review/

Annars är nog det bästa att besöka en seriös återförsäljare, be dem stoppa ner 10-15 kg (din tänkta packning) sandsäckar i säcken och ha den på dig när du under en halvtimme går runt i butiken och tittar på prylar - eller ännu hellre, ett par timmars promenad på stan...
 
Lättaste jag vet som kan lasta "tungt" är Zpacks Exo.

http://www.zpacks.com/backpacks.shtml

Jag har föregående modell och den är mkt bra. Nu har han ändrat materialet och det var precis vad som behövdes. Nackdelen med bara cuben är en begränsad livslängd, den slits ned till fibrerna rätt snabbt. Nu är det laminerat "tyg" med nylon på utsidan som är extremt mycket mer slitstarkt men ändå lätt.
 
Det verkar på nätet som att folk är rätt nöjda med båda säckarna. Jag tror att Ospreyn tar ett tält bättre än Gossamern eftersom det går alldeles utmärkt att få in ett Nallo 2 GT mellan påsen och locket. Jag har lite svårare att se hur det skulle gå till på Gossamern.
...
Å andra sidan är nog Gossamern bättre att skicka med flyg eftersom den inte har någon lättviktsram som kan knäckas av ovarsam behandling. Jag har iofs testat att flyga med både SAS och NextJet utan några problem.
...

Ospreyn kan man utrusta med vattenblåsa och den har ett riktigt bra fäste för stavar om man har sådana med. Gossamern vet jag inte hur det är med.

Nu vet jag inte hur stor en nallo 2gt säck är, men ena sidofickan på mariposan är riktigt stor. Jag brukar ha mitt tält i den.

Vad gäller flygning så är mariposan precis tillräckligt liten för att få plats som handbagage om den inte är fullpackad. Det känns tryggast så och säcken har faktiskt en löstagbar ram som skulle kunna fara illa vid riktigt omild behandling.

Säcken har också en ficka och hål för vattenblåsa. Inget jag använder dock, vattnet smakar python i alla mina vattenblåsor, men det beror ju inte på säcken.

För stavarna finns inte den där smarta Osprey-lösningen, men det borde vara en lätt sak att fixa. Jag brukar bara fälla ihop mina stavar och sätta dem upp och ner i en sidoficka.
 
gorilla

Det blev till slut en gossamer gear gorilla för min del. Den känns riktigt vettig. Ska dock långtidstesta den för första gången i början på nästa vecka. Då kan jag jämföra den med en Osprey Talon 44 och en Granite gear vapor trail. Jag hade själv talonen under en period och den ventilerar bättre, har fler finesser än gorillan men gorillan har (verkar det som) starkare tyg, är lättare, har en ryggplatta som kan användas som del av liggunderlag/hängmatta system och har mkt större nätfickor. Den har vätskepåseficka och en liten inbyggd aluminiumram. Blir man riktigt biten av UL-tänket så kan man dessutom strippa ner den en del i vikt. Det känns dock som det kommer bli riktigt varmt med ett liggunderlag mot ryggen nu när man ska till varmare bredd grader.

En sammanfattning från backpacking light (medlemskap rekommenderas):

"Overall Rating: Highly Recommended

It’s rare to review a product with only minor flaws, and for those exceptional products, we reserve our Highly Recommended rating. The Gorilla is a perfect size for ultralight backpacking, for a wide range of trip lengths. Many of its components are removable, so it can readily be set up for individual trips and user preferences. This versatile pack can be stripped down to a 15.6-ounce (440 gram) frameless backpack for light loads, or built up to comfortably carry 25-plus-pound loads when needed. For the ultralight backpacker, this is one pack that will do it all."
 
Nya ryggor hos GG

GG har släppt nya ryggsäckar som verkar trevliga, f_n också nu har man inte det senaste och bästa inom lättpackningsvärlden längre )-:
 
Vad det gäller modell så är jag riktigt nöjd med min GoLite Jam2.

När det kommer till att handla från USA så kommer man lätt ner i slutpris om man använder ett mailforwardföretag. Man skickar till företaget inom USA (i ditt namn med C/o adress) och sedan vidare till Sverige. Fördelen är dels att de oftast har fler och billigare fraktalternativ, men även att du själv deklarerar värdet på varorna (moraliska påhopp undanbedes). Sen är finns det även vissa märken som Amerikanska återförsäljare inte får sälja till Europa, så som Hilleberg, MSR, western mountaineering mm, vilket man kommer runt om man använder ett mailforwardföretag.

Jag har använt www.shipito.com , och det är kanon. De kan även packa ihop fler paket till ett större för lägre frakt.

Jag landar alltid på runt USA pris * 8
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
fowwe Lätt ryggsäck för Sarektur? Lättpackning 38
MrZog Lätt ryggsäck på ca 50 liter Lättpackning 36
tinab66 tips om lätt men stabil dam-ryggsäck 50L Lättpackning 7
Fjälla Lätt ryggsäck - vilken ska jag välja? Lättpackning 21
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 421
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 26
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.