Lätt och prisvärt tält för 3 personer?

Hej!
Är relativ nybörjare på vandring och tar tacksamt emot alla tips som ni med mer erfarenhet vill dela med er av!

Letar ett tält som ska rymma 2 vuxna (ingen av oss superlånga), en hund samt på sikt kanske ett mindre barn. Viktigt är att det är lätt(-are), av bra kvalitet (dvs bra vattenpelare och slitstarkt material) samt gärna med absid. Smärtgräns prismässigt är ca 6000.
Tar även gärna emot tips på andra bra aspekter att tänka på.

Tänkt att användas för båda kortare och längre vandringar vår, sommar och höst. Vill gärna ha ett tält som håller ett tag.

Har tittat lite på Bergans Trollhetta men tycker det känns lite tungt med 3,6kg.

Letar alltså ett tält som är så lätt som möjligt utan att göra avkall på funktion till ett pris som inte mkt överstiger 6000. Är detta möjligt?

Har letat och letat men inser att jag behöver kvalificerad vägledning :)

Tack på förhand!
 
Med din kravspecifikation tycker jag inte alls att 3,6 kg är tungt utan det är nog vad du får räkna med för ett så pass stort tältet.
Ett alternativ till Bergans Trollhetta kan vara Helsport Breheimen 3 som XXL har bra pris på nu. Jag vill dock göra dig uppmärksam på att det tältet inte leveras med DAC Featherlight NSL stänger i 36 cm segment enligt specen utan det verkar följa med billigare stänger av modell Yunan pressfit i 47 cm segment. En annan reflektion jag gjort när jag sett tältet uppsatt är avsaknad av bra stormlinefästen på gavlarna. I övrigt bra materialspecifikation på vävarna.
 
Senast ändrad:
Jag vill dock göra dig uppmärksam på att det tältet inte leveras med DAC Featherlight NSL stänger i 36 cm segment enligt specen utan det verkar följa med billigare stänger av modell Yunan pressfit i 47 cm segment.

Står olika i produkt beskrivningen och specen, vad som är rätt har jag ingen aning om.

  • Säsong: 4-Säsongs
  • Vikt (kg): Över 3
  • Användningsområde: Camping Vandring Turer Vinter
  • Tältmodell: Tunnel
  • Vattenpelare ytterduk (mm): 3000 mm
  • Vattenpelare bottenduk (mm): 7000 mm
  • Stångmaterial: DAC Featherlight NSLTM
  • Antal personer: 3 personer
 
Senast ändrad:
Med din kravspecifikation tycker jag inte alls att 3,6 kg är tungt utan det är nog vad du får räkna med för ett så pass stort tältet.
Ett alternativ till Bergans Trollhetta kan vara Helsport Breheimen 3 som XXL har bra pris på nu. Jag vill dock göra dig uppmärksam på att det tältet inte leveras med DAC Featherlight NSL stänger i 36 cm segment enligt specen utan det verkar följa med billigare stänger av modell Yunan pressfit i 47 cm segment. En annan reflektion jag gjort när jag sett tältet uppsatt är avsaknad av bra stormlinefästen på gavlarna. I övrigt bra materialspecifikation på vävarna.

Tack för svar! Vad tror du jag skulle behöva göra avkall på för att hitta ett lättare tält? Är det främst storleken som gör det, i kombination med priset?

Superbra med tips! Tack! Ska kolla in det. Men vad menas med "över 3 kg"?
 
Står olika i produkt beskrivningen och specen, vad som är rätt har jag ingen aning om.

  • Säsong: 4-Säsongs
  • Vikt (kg): Över 3
  • Användningsområde: Camping Vandring Turer Vinter
  • Tältmodell: Tunnel
  • Vattenpelare ytterduk (mm): 3000 mm
  • Vattenpelare bottenduk (mm): 7000 mm
  • Stångmaterial: DAC Featherlight NSLTM
  • Antal personer: 3 personer
Då har de ändrat produktbeskrivningen nyligen, men inget av informationerna är rätt då det är 47 cm segment. Jag skulle rekommenderat tältet som prisvärt om det levererades med de utlovade DAC stängerna som håller erkänd kvalitet, men med stänger av typ Yunan Pressfit som har haft stora problem med stångbrott (därför Helsport tvingats byta till DAC i sina PRO och Expedition serier) kan jag inte rekommendera tältet. Hade varit bättte om XXL redde ut detta med Helsport och erbjöd alla som köpt Breheimen tälten att byta ut stängerna till de utlovade från DAC.
 
Tack för svar! Vad tror du jag skulle behöva göra avkall på för att hitta ett lättare tält? Är det främst storleken som gör det, i kombination med priset?

Superbra med tips! Tack! Ska kolla in det. Men vad menas med "över 3 kg"?
Storleken, bra material, bra VP på yttertält och golv samt hållbart kostar i vikt.
informationen på XXLs hemsida lämnar lite övrigt att önska. Jag gissar att tältet väger ungefär som Bergans Trollhetta 3
 
Storleken, bra material, bra VP på yttertält och golv samt hållbart kostar i vikt.
informationen på XXLs hemsida lämnar lite övrigt att önska. Jag gissar att tältet väger ungefär som Bergans Trollhetta 3

Tack igen!
Är det ngt du skulle göra avkall på, om vikten ändå är en prioritet? Menar, allt det andra är viktigt, men ett lättare tält är nog ändå ett måste med tanke på den totala bärvikten.
 
Jag bär ungefär samma vikt när vi går två personer på långtur i fjällen. Har ägt ett Bergans Compact light 3 (föregångare till Trollhetta 3 med liknade spec) och använder nu oftast mitt Hilleberg Kaitum 2 (3,1kg) eller Namnstj2GT (3,6kg). Tältet är för mig en väsentlig säkerhetsdetalj och har man upplevt både storm, dygnsregn och snöfall mitt i sommaren i fjällen är det lätt att lätta på andra prylar än tältet;)
 
Anjan 3gt väger 2.3kg
Lofoten Superlight 3 Camp 2.1kg
Cetus III Ul 2,4kg
Oppland 3 Light 2kg
Så visst finns det lättare alternativ som ändå står pall i fjällen. Det är dock inget jag skulle kalla slitstarkt i den bemärkelse att man kan slita hårt på dem, rätt hanterade så håller de säkert 20år med några mindre lagningar.

Köpte mitt anjan 2gt för 4500kr 2år beg om jag minns rätt så visst kan du med lite tålamod hitta ett tält som klarar specen om du kan tänka dig begagnat.

Ett helt nytt tält som enligt spec verkar intressant och klarar din kravspec men som jag själv inte har någon koll på är
 
Efter flera år av passiv forumläsare har jag till slut blivit medlem.
Jag tänkte skriva lite reflektioner om just Breheimen 3:

Jag köpte tältet i måndags och har ännu inte provat det. Det var tydligt redan i butik att stängerna varken var 36 cm sektioner eller DAC (det medföljde en liten reklamlapp om Yunan i stångpåsen). Säljaren hade dålig koll på om tältet fanns i versioner med olika stänger eller om det bara var tryckfel på hemsidan.

XXL hade tältet uppsatt i butik och på många sätt är det riktigt mycket tält för pengarna. Materialen känns riktigt bra, golvet är detsamma som i flera av Helsports dyrare tält. Bredden är tillräcklig för 3 liggunderlag utan att någon trycks mot ytterväggen (till skillnad mot många andra "3-mannatält"). Innerhöjden verkar stämma med ritningen - det är riktigt högt jämfört med andra tunneltält.

Längden vet jag inte om den kan bli problematisk för långa användare. I butiken hade de lite för litet utrymme där tältet stod, så det var inte helt utdraget. Med lite mer sträckning tror jag det passar de flesta, men långa användare bör nog prova först innan köp.

Ventilationen och övriga funktioner är lite enklare modell än på andra Helsport-tält (syns på bilderna hos XXL), men myggnät+tyg finns där och även i en del av både inner- och ytterdörrarna.

Det medföljer 17 röda V-formade aluminiumpinnar som väger 11g st. De liknar dessa till formen: https://www.addnature.com/terra-nov...YByABEgJuXPD_BwE:G:s&campaign_detail=shopping
och har hål i toppen (dock ingen lina i).

Vikten verkar stämma också - påsen med allt som medföljde väger ca 3,4 kg.

Jag gjorde själv bedömningen att, även med Yunan-stänger, var detta riktigt prisvärt för mig. Yunan kan väl inte vara mycket sämre än noname-stängerna som oftast finns i denna prisklass?
 
Efter flera år av passiv forumläsare har jag till slut blivit medlem.
Jag tänkte skriva lite reflektioner om just Breheimen 3:

Jag köpte tältet i måndags och har ännu inte provat det. Det var tydligt redan i butik att stängerna varken var 36 cm sektioner eller DAC (det medföljde en liten reklamlapp om Yunan i stångpåsen). Säljaren hade dålig koll på om tältet fanns i versioner med olika stänger eller om det bara var tryckfel på hemsidan.

XXL hade tältet uppsatt i butik och på många sätt är det riktigt mycket tält för pengarna. Materialen känns riktigt bra, golvet är detsamma som i flera av Helsports dyrare tält. Bredden är tillräcklig för 3 liggunderlag utan att någon trycks mot ytterväggen (till skillnad mot många andra "3-mannatält"). Innerhöjden verkar stämma med ritningen - det är riktigt högt jämfört med andra tunneltält.

Längden vet jag inte om den kan bli problematisk för långa användare. I butiken hade de lite för litet utrymme där tältet stod, så det var inte helt utdraget. Med lite mer sträckning tror jag det passar de flesta, men långa användare bör nog prova först innan köp.

Ventilationen och övriga funktioner är lite enklare modell än på andra Helsport-tält (syns på bilderna hos XXL), men myggnät+tyg finns där och även i en del av både inner- och ytterdörrarna.

Det medföljer 17 röda V-formade aluminiumpinnar som väger 11g st. De liknar dessa till formen: https://www.addnature.com/terra-nov...YByABEgJuXPD_BwE:G:s&campaign_detail=shopping
och har hål i toppen (dock ingen lina i).

Vikten verkar stämma också - påsen med allt som medföljde väger ca 3,4 kg.

Jag gjorde själv bedömningen att, även med Yunan-stänger, var detta riktigt prisvärt för mig. Yunan kan väl inte vara mycket sämre än noname-stängerna som oftast finns i denna prisklass?
Välkommen till Utsidan:). Jag kan instämma i att Breheimen tälten är prisvärda och verkar dela material mycket med Helsports Pro serie, dvs silikoniserad yttertältsduk mm. Dvs bättre materialstandard än i deras billigare 3-säsongs Trek serie med PU-belagd väv mm. I den jämförelsen är det för mig obegripligt varför de slänger med Yunan stängerna från Trek serien, men det är inte alls otroligt att Helsport helt enkelt levererat fel till XXL? Jag rekommenderar att de som köpt tältet reklamerar till XXL för byte till DAC stänger enligt specifikation.
Ser man på detaljerna så visst har Helsport dragit ner på lite finesser och detaljer på Breheimen tälten för att kunna motivera ett lägre pris. Den enda detalj jag faktiskt hängde upp mig på var avsaknaden av rejäla stormlinefästen högre upp på gavlarna (ex vid ventilationshuven). Just nu är det bara de två markpinnefästena som skall ta vindlasten (och gavlarna är dessutom mer vertikala än på många andra tunneltält) och det känns inte tillräckligt.
 
Senast ändrad:
Sett till att packpåsen rymmer sina längre stänger så misstänker jag att tältet aldrig kommit med 36cm DAC-stänger.

Jag mailade Helsport igår och frågade om stängerna och om tältet fanns med olika versioner av dom, och de hänvisade till XXL. XXL har ännu inte svarat på motsvarande mail.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Malmstroem Lätt 3-personerstält som passar längre Bo och sova 36
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
DoktorGlas Oisolerad, lätt luftmadrass Bo och sova 9
Karpaterna.se Lätt tält för 4? Bo och sova 12
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Silver Fang Liten och lätt sovsäck för inomhus Bo och sova 6
vandrafjäll Ett lätt 4-säsongers tält Bo och sova 16
Viktorious Lätt liggunderlag och tvåmanna tält? Bo och sova 9
Bondmoran Vilken sovsäck? Rymlig, varm och lätt Bo och sova 23
Gregorius Lätt boende för två? Bo och sova 12
Sitiensis Söker lätt 2-mannatält för fjällen (och annorstädes) för 3 årstider Bo och sova 16
Lipo Lätt sovsäck för frusen kvinna i fjällen Bo och sova 13
xstaystrayx Lätt syntetsäck för långvandring Bo och sova 9
Trekkforlife lätt samt liten packvolym (sovsäck) tips sökes Bo och sova 8
Avslutatmedlemskap161229 Highlander Blackthorn - billigt lätt tält Bo och sova 0
peter1959 Bekvämt o lätt liggunderlag för de gamle Bo och sova 11
Salmiak Lätt enmanstält för frusna? Bo och sova 29
perfogelberg Söker lätt enkelt luftigt kupoltält. Bo och sova 13
Sebail Slutval säck 3-säsonger, lätt och billig Bo och sova 22
MartinLA Liggunderlag - lätt för fjällvandring Bo och sova 16
petersson Lätt liner Bo och sova 1
Ceres Liggunderlag, lätt och litet? Bo och sova 24
Thorbjørn rymligt och lätt tält för lite längre personer Bo och sova 16
fritzov Lätt "budjet" sovsäck Bo och sova 14
Micro553 Sovsäck som även kan användas som täcke - lätt smidigt Bo och sova 31
Nikhi Lätt tält + sovsäck för cykling. Bo och sova 9
Vanheden Lättuppsatt och lätt tält Bo och sova 17
hanszetter_live.se Lämpligt lätt tält mm till basläger Bo och sova 4
FiskarN_ Lätt fjällvandringstält Bo och sova 11
siellämissä bra och lätt 1/2-mannatält med minst 100cm innerhöjd? Bo och sova 3
achedlund Lätt tält för MM och andra vandringar. Bo och sova 2
litentuva Sovsäck för lätt klaustrofobisk? Bo och sova 10
achedlund Lätt syntetsäck för KEMM Bo och sova 10
wilmis Lätt tält Bo och sova 1
DrJ Tunt lätt cellplast liggunderlag? Bo och sova 17
nicko_ Tips på billig och lätt sovsäck Bo och sova 12
MAW Tips på (lätt) myggtält!? Bo och sova 4
viro Lätt singel tält? Bo och sova 19
Gazzione Lätt och liten cumulus-sovsäck för vår/sommar/höst Bo och sova 8
Marten_J Lätt sovsäck för ca -15? Bo och sova 5
erito Lätt och varm sovsäck Bo och sova 13
håhåjajansson Rymlig lätt syntetsovsäck för eget "system" Bo och sova 2
sofiah Dunsäck alt lätt säck till stora barn? Bo och sova 5
fjäll-uv Utmaning, lätt sovsäck Bo och sova 37
Lasse Nilsson Var köpa lätt billigt uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 36
såg biligt,lätt och hållbart tält Bo och sova 0
FilipB Tentipi zirkon 5 lätt Bo och sova 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.