Lätt och lättpackat liggunderlag?

Downmat

Är det någon som testat det uppblåsbara liggunderlaget Exped Down- eller SynMat? Ska enligt recensioner vara bra men jag undrar om det är värt att investera i. Kostar och väger ju lite mer än andra alternativ, samt att risken finns att den punkteras. Är den påstådda komforten värd detta? Bör man satsa på 7 eller 9 cm tjocklek?

Jag är generellt skeptisk till saker som kan punkteras. Reparationssats i all ära, men NÄR upptäcker man punkteringen?

Visst, om man upptäcker det direkt när man slår läger är det ju ingen fara, då hinner man reparera innan man går och lägger sig. Men det kan inte vara nån höjdare att vakna kl 3 på natten och behöva reparera punka för att kunna sova vidare. Särskilt inte om det är kallt och man behöver liggunderlagets isolation för att inte frysa.

Och hur bra funkar de där reperationssatserna i ruskväder? Måste inte liggunderlaget vara helt torrt för att det skall fästa? Och funkar det att reparera i minusgrader?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Visst skulle det vara ett lätt liggunderlag, eller?
Inget större krav på sovkomfort?

Liggunderlag på Dollarstore, väger 160 gram, kostar 30kr
Billigt och lätt!

arméfilt i ull. Vikt 1.9 kilo. Lika stor som en sovsäck ihoppackad. Isolerar ganska dåligt, ganska obekväm att sova på. Suger upp fukt som en svamp och torkar aldrig.

Friluftsliv ska vara en kamp.

Rätt !
Friluftsliv ska va ett helvete, blodsmak i munnen, svett, darrningar i benen av medhavd packning
Då förstärks ju upplevelsen ännu mer !
Peter

Rätt !
Friluftsliv ska va ett helvete, blodsmak i munnen, svett, darrningar i benen av medhavd packning
Då förstärks ju upplevelsen ännu mer !
Peter
Friluftsliv ska vara ren och skär njutning, annars kan man ju lika gärna vara kvar på jobbet, där man redan upplever dina krav på friluftsliv (förutom packning):)

Är det någon som testat det uppblåsbara liggunderlaget Exped Down- eller SynMat? Ska enligt recensioner vara bra men jag undrar om det är värt att investera i. Kostar och väger ju lite mer än andra alternativ, samt att risken finns att den punkteras. Är den påstådda komforten värd detta? Bör man satsa på 7 eller 9 cm tjocklek?

Jag har ett annan märke, big agnes, 6cm och det är jävligt nice. Inte jämförbart med ett vanligt liggunderlag komfortmässigt.

Friluftsliv ska vara ren och skär njutning, annars kan man ju lika gärna vara kvar på jobbet, där man redan upplever dina krav på friluftsliv (förutom packning):)

Va, jag trodde att friluftsliv var gnisslande knän,domnande armar,förfrusna fötter,diskbrock av den betongtunga packningen och svåra umbäranden, brutna ben, armar etc. var viktigt för att sedan kunna berätta : att : "Trots de här svåra omständigheterna så lyckades jag bestiga K2 med cykeln på ryggen, och sedan cykla hem till Sverige alldeles själv, visst är jag duktig"
Det kallar jag upplevelser av friluftsliv !
peter

Och om man får tråkigt kan man ju alltid "poppa" ett par bubblor:)

Fick en gång uppgiten att plocka ihop elektronik (datorer, telefoner, faxar, koperingsapparater osv) på en arbetsplats för ca 200 pers. Allt skulle skickas i kontainrar så det behövde packas in i bubbelplast. Hur många kvadratcentimeter som behövdes? 1 654 696 cm2... Då kunde man snacka om att ha tråkigt, och poppa bubblor, när 35:e skärmen packades in!

(Förlåt för trådkapningen, detta är ju långt ifrån liggunderlag men jag var bara tvungen att berätta om mitt bästa bubbelpopparminne...)

Det är alltid kul att "poppa" bubblor.....

Tyckte annars att tanken på ett kort underlag som räcker från rumpan till huvudet och där man lägger benen på eller i ryggan var klurigt. I och för sig tjänat man kanske inte mer än 50 gram så då finns det kanske annat man kan tjäna mer vikt på istället.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips