Lätt o billig ryggsäck?

http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=OSPREYEXOS58

1185gram

Går att hitta billigare via UK butiker som säljer till Sverige. Men jag köpte ändå min Osprey i sverige pga bytesrätt och garanti m.m.

+1 på denna säcken, stor fördel för den är ju att den har ram, att man får en luftspalt mot ryggen som gör att man svettas minimalt där, samt som nämnt att man kan köpa den i Sverige och klämma på den och testa den på ryggen innan man köper.

Obs att den inte passar bra till speciellt tunga packningar, men den som skaffar en lätt säck brukar ju inte vilja bära tunga prylar i den.
 
exped lightning 60. Den är avskalad men har antagligen det bästa bärsystemet i denna klass med ett riktigt bra höftbälte samt ställbar rygglängd. och väger 1100 gram.
 
exped lightning 60. Den är avskalad men har antagligen det bästa bärsystemet i denna klass med ett riktigt bra höftbälte samt ställbar rygglängd. och väger 1100 gram.

Om jag ska vara ärlig så kan jag inte förstå vad man ska ha ett så tjockt höftbälte till på en lätt säck? Jag utgår från att man har hyffsat lätt utrustning i övrigt om man köper en lätt säck.

Och ställbar rygglängd ser jag bara som meningsfullt om man ofta ska låna ut säcken. Köper man en säck med rätt mått från början så borde det inte behövas. Det är ju nästan bara stora tillverkare som har S, M, L, XL på sina säckar, småtillverkarna kan leverera nästan på centimetern rätt.

Sammanslaget så gör det att den väger dubbelt så mycket som riktigt lätta säckar med samma volym.
 
Om jag ska vara ärlig så kan jag inte förstå vad man ska ha ett så tjockt höftbälte till på en lätt säck? Jag utgår från att man har hyffsat lätt utrustning i övrigt om man köper en lätt säck.

Och ställbar rygglängd ser jag bara som meningsfullt om man ofta ska låna ut säcken. Köper man en säck med rätt mått från början så borde det inte behövas. Det är ju nästan bara stora tillverkare som har S, M, L, XL på sina säckar, småtillverkarna kan leverera nästan på centimetern rätt.

Sammanslaget så gör det att den väger dubbelt så mycket som riktigt lätta säckar med samma volym.

nu var jämförelsen mot exos 58 som väger samma men som har mer detaljer och sämre bärsystem, inte huruvida man kan hitta en lättare 60 litrare. borde kanske ha skrivit det så att alla fattar.

ställbart bärsystem innebär i detta fall att man kan skjuta axelremmarna upp och ner, dom är rätt tunna likaså remmen som dom sitter i så att detta skulle öka vikten nämnvärt har jag svårt att se. återstår då höftbältet. jag har säcken själv men inte på jobbet där jag är nu. annars skulle jag kunna väga det. men jag har svårt att se att det skulle väga 550 gram som du försöker få det till. det som snarare väger är dyneema tyget och alu skenan, hur mycket är svårt att säga,
säckar som väger 550 gram och tar 60 liter har troligtvis svagare väv. om det är bra eller inte är en helt annan fråga. möjligtvis skulle en cubic fiber säck gå att få ner till 550 gram med 60 liter men då blir det dyrt. har själv inte sätt ngn säck på 60 liter som väger 550 gram men det finns säkerligen ngn speciallist som kan fixa det. huruvuda det är bra med ett bra höftbälte för lättpackning är individuellt, jag tycker att känns bättre även med 10 kilos packning. du kanske föredrar max 550 gram 60 liter med trådar till bäremmar, vi är alla olika.
 
nu var jämförelsen mot exos 58 som väger samma men som har mer detaljer och sämre bärsystem, inte huruvida man kan hitta en lättare 60 litrare. borde kanske ha skrivit det så att alla fattar.

ställbart bärsystem innebär i detta fall att man kan skjuta axelremmarna upp och ner, dom är rätt tunna likaså remmen som dom sitter i så att detta skulle öka vikten nämnvärt har jag svårt att se. återstår då höftbältet. jag har säcken själv men inte på jobbet där jag är nu. annars skulle jag kunna väga det. men jag har svårt att se att det skulle väga 550 gram som du försöker få det till. det som snarare väger är dyneema tyget och alu skenan, hur mycket är svårt att säga,
säckar som väger 550 gram och tar 60 liter har troligtvis svagare väv. om det är bra eller inte är en helt annan fråga. möjligtvis skulle en cubic fiber säck gå att få ner till 550 gram med 60 liter men då blir det dyrt. har själv inte sätt ngn säck på 60 liter som väger 550 gram men det finns säkerligen ngn speciallist som kan fixa det. huruvuda det är bra med ett bra höftbälte för lättpackning är individuellt, jag tycker att känns bättre även med 10 kilos packning. du kanske föredrar max 550 gram 60 liter med trådar till bäremmar, vi är alla olika.

Nej, jag tror inte heller att det bara är bärsystemet som väger och jag missade att du jämförde med Exos 58.

Svagare väv kanske, men om det är tillräckligt stark väv så spelar det mindre roll för mig.

De flesta använder inte rent Cuben, utan hybridmaterial med PU yta eller motsvarande.

Några exempel:
205 USD (alltså billigare), 72 liter och 510 gram http://www.mountainlaureldesigns.com/shop/product_info.php?cPath=25&products_id=97
289 USD (ungefär samma pris), 60 liter och 482 gram http://www.zpacks.com/backpacks/arc_blast.shtml
 
Nej, jag tror inte heller att det bara är bärsystemet som väger och jag missade att du jämförde med Exos 58.

Svagare väv kanske, men om det är tillräckligt stark väv så spelar det mindre roll för mig.

De flesta använder inte rent Cuben, utan hybridmaterial med PU yta eller motsvarande.

Några exempel:
205 USD (alltså billigare), 72 liter och 510 gram http://www.mountainlaureldesigns.com/shop/product_info.php?cPath=25&products_id=97
289 USD (ungefär samma pris), 60 liter och 482 gram http://www.zpacks.com/backpacks/arc_blast.shtml

höftbältets vara eller icke vara är individuellt, jag uppskattar ett kraftigt bälte, även om tyngden bara är runt 10-12 kg.
cuben fiber är relativt nytt, därav att små företag ligger i framkanten. hur hållbart det är är kanske också inte helt avgjort. hybridiseringen är för att cuben är känsligt för "abrasion", lateralt slitage?
Men visst, om lightning skulle göras i cuben skulle man kunna kapa några gram till. dom säckar som du länkade till har ung. samma form som lightning.
med moms blir dom ngt dyrare.
dom säckarna är troligtvis dom lättaste på marknaden, kolfiberam plus cuben är nog den nedre gränsen. iallafall nu. Ska bli intressant om/när större företag hakar på.
 
exped lightning 60. Den är avskalad men har antagligen det bästa bärsystemet i denna klass med ett riktigt bra höftbälte samt ställbar rygglängd. och väger 1100 gram.

Är också sugen på en sådan. Ska klara minst 20 kg - tack vare det robusta bärsystemet.
Många som är nöjda med den också.

/Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 392
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 26
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3
gusbo Lätt packning för 3 dagar i Vålådalen-Lunndörren Lättpackning 2
tsd lätt tält Lättpackning 2
BZ120 Lätt sovsäck för 0grader Lättpackning 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.